zaterdag 20 augustus 2016

Zoo – James Patterson

Titel: Zoo
Auteur: James Patterson
Uitgeverij: Cargo
Publicatiedatum: Juli 2016
Aantal bladzijdes: 400

Cover
Een bijzondere cover met een leeuwenoog en heel groot de titel in rood. Ik vind het persoonlijk wel mooi. Gezien het verhaal past het hier ook perfect bij. Ook staat vermeld dat het naar de gelijknamige serie is die op SBS is uitgezonden. Voegt voor mij weinig toe, want ken de serie niet, nog nooit van gehoord ook.

Auteur
James Patterson
heeft weinig introductie nodig. Hij schrijft al jaren thrillers en is geroemd in vele landen. Hij schreef/schrijft meerdere series, waarvan Alex Cross en The Women’s Murderclub de bekendste zijn. Daarnaast schrijft hij tussen de series door ook stand alones en de laatste jaren doet hij dit vaak samen met andere auteurs, zoals Liza Marklund, Maxine Paetro en Michael Ledwige. Zoo is ook een samenwerking met laatst genoemde auteur. Daarnaast zijn een aantal van de boeken van Patterson verfilmd.

Achterflap
Over de hele wereld ontregelen agressieve dieren het dagelijks leven. Jackson Oz, een jonge bioloog, beziet de escalatie met een steeds heviger angst. Wanneer hij bij een aanval in Afrika een groep leeuwen nauw ziet samenwerken, begrijpt hij dat de omvang van de ramp nog veel groter is dan gedacht. Met de hulp van ecologe Chloe Tousignant probeert Jackson de wereldleiders te waarschuwen voor het te laat is. De aanvallen worden steeds wreder en slimmer en als de oorzaak niet snel wordt achterhaald, zal de mens nergens meer veilig zijn.

Mijn mening
Het leven glijdt voorbij als een sprookje, tot je op iets stuit wat je niet kunt plaatsen. Iets wat je gedachten volledig beheerst, iets waar je over droomt en waar je elk moment van de dag aan moet denken.

Laat ik beginnen te vertellen dat het een apart verhaal is. Ik ben er ook nog niet helemaal over uit of dit positief of negatief is eigenlijk. Het verhaal wordt vanuit vrij veel perspectieven verteld, ook vanuit een aantal dieren. Dit laatste is wel heel gek om te lezen, want hoe weet je nu of een dier dit zo denkt of interpreteert? Dit kwam dan ook wat ongeloofwaardig over. Maar aan de andere kant ook juist weer wel eens leuk om vanuit een ander perspectief een verhaal te beleven. Ik heb geen idee hoe dit in de tv-serie is verwerkt en of dit een beetje vergelijkbaar is. Jackson is wel een leuk personage over wie we het meest te weten komen omdat het grotendeels vanuit zijn perspectief verteld wordt. Chloe blijft erg oppervlakkig, wat ik jammer vond, hier had meer in gezeten.

Haar groene ogen gloeiden als kryptoniet terwijl ze aan mijn overhemd rukte.

De opbouw van het verhaal vond ik minder, het is verdeeld in meerdere delen, de eerst 4 delen een aantal jaren geleden. Daarna maken we ineens een sprong naar 5 jaar later, wat is er in die 5 jaar gebeurd dan? Waarom gaan we niet gewoon verder waar we waren?
De spanningsopbouw is oke, maar ik ben beter gewend van Patterson. Vooral vanaf het punt waar we 5 jaar verder zijn worden veel mensen vermoord door de dieren, maar dan is het ook echt elk hoofdstuk raak. Steeds ergens anders en weer een andere diersoort.

Schrijfstijl van Patterson is fijn, heb ik altijd fijn gevonden. Korte hoofdstukken, niet teveel moeilijk taalgebruik, gewoon heerlijk leesbaar. Al vond ik wel dat af en toe de schrijfstijl wat staccato over kwam.
Al met al een aardig boek, maar zeker geen hoogvlieger. Jammer!

Spanning: 3
Plot: 3
Leesplezier: 3,5
Schrijfstijl: 3,5
Originaliteit: 3,5
Psychologie: 2,5

Met deze scores behaalt Patterson samen met Ledwige 3 sterren.

Amanda



Nieuwsgierig? Bekijk het boek hier op Bol.com!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten