zondag 21 augustus 2016

De vakantiekoffer van Yvonne Franssen

Waar ga je heen op vakantie?

Daar zou ik heel kort over kunnen zijn: nergens naartoe! De reden is dat ik in april/mei al op vakantie ben geweest, en daar wil ik graag wat meer over vertellen. Ik heb een 14-daagse rondreis door Vietnam gemaakt. Een hele bijzondere ervaring, want ik was niet alleen nog nooit in Vietnam geweest, maar zelfs nog nooit in Azië. Onze gids bracht ons naar prachtige tempels, vergulde Boeddhabeelden, interessante overblijfselen uit de Vietman-oorlog (welke anders?). We fietsten langs uitgestrekte rijstvelden, voeren door de prachtige Halong Bay en langs drijvende markten en dorpen. 


Van al die bezienswaardigheden hebben we enorm genoten, maar het meest indrukwekkende fenomeen was wel het verkeer. Duizenden en duizenden scooters die, beladen met grote aantallen passagiers en de meest uiteenlopende (en omvangrijke!) spullen, naast en langs en door elkaar heen hun weg zoeken door het drukke verkeer. Non-stop claxonnerend om hun aanwezigheid kenbaar te maken manoeuvreren ze tussen auto’s en bussen door, ogenschijnlijk zonder toepassing van welke verkeersregel dan ook. Een schitterend schouwspel, ik heb er zelfs een paar versjes over geschreven.

Welke boeken gaan er mee in de vakantiekoffer?

Ik had maar twee boeken meegenomen in mijn koffer. Ik hou van ouderwetse papieren boeken, die meer wegen meer dan een e-reader, dus dan moet je selectief zijn.

Allereerst had ik Maestra van L.S. Hilton meegenomen. In de media werd Maestra enorm geprezen, en het boek zelf noemt zich ‘De meest zinderende thriller die je dit jaar zult lezen’. Dat leek me heerlijk leesvoer tijdens mijn verblijf in een heet en vochtig en exotisch land. Helaas maakte Maestra mijn hooggespannen verwachtingen niet waar. Ik vond het moeilijk om ‘contact’ te krijgen met Judith, de hoofdpersoon, waardoor ik niet echt door het verhaal werd meegesleept. Desondanks geen onprettig leesvoer, maar het is beslist niet zo dat ik niet kan wachten tot het vervolg verschijnt.

Als tweede boek had ik gekozen voor Onder Professoren, een boek van W.F. Hermans uit 1975. Wat zal ik zeggen? Hermans is een geweldige schrijver, maar zijn boeken zijn geen aan-de-rand-van-het-zwembad-boeken.

Welk boek raad jij ons aan om in de vakantie te lezen?

Daarover kan ik kort zijn: lees Lieve mama van Esther Verhoef!
Ik ben het boek nu zelf aan het lezen - heb het dus nog niet uit – en het leest heerlijk vlot weg. Ik kan op dit moment nog geen zinnig woord zeggen over de plot, maar hé, het boek heeft De Gouden Strop 2016 gewonnen, dus dat komt vast helemaal goed!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten