zaterdag 23 juli 2016

Een verdiende dood - Peter Swanson

Titel: Een verdiende dood
Auteur: Peter Swanson
Uitgeverij Cargo
354 bladzijden (e-book)

Praat nooit met vreemden...

Over de auteur
Peter Swanson schrijft korte verhalen en recensies voor verschillende tijdschriften. Zijn fascinatie voor de films van Hitchcock motiveerde hem om zijn eerste boek te schrijven, Een meisje met een klok als hart. Een verdiende dood is zijn tweede thriller. Swanson woont in Massachusetts.

Achterflap
Tijdens een tussenstop op Heathrow ontmoet Ted een vrouw in een bar. Het klikt meteen, en na iets te veel cocktails vertelt Ted dat zijn vrouw hem onlangs heeft bedrogen. Hij verzucht dat hij haar wel zou kunnen vermoorden. De onbekende vrouw, Lily, antwoordt dat hij dat zeker moet doen, en dat ze hem daarbij wil helpen. Thuis in Boston blijven Ted en Lily elkaar zien. Hun plannen om de perfecte moord te plegen worden steeds serieuzer, en Ted wordt langzaam verliefd op Lily. Wat hij niet weet is dat Lily een duister verleden verbergt: ze is geen onbekende met moord. Maar ook Ted heeft een groot geheim dat hij niet kan onthullen. Kunnen ze elkaar vertrouwen? En van wie komt uiteindelijk het verraad?

Ik haatte mijn vrouw, maar ik haatte haar omdat ik haar eens had liefgehad. Beging ik een fout waarvan ik de rest van mijn leven spijt zou hebben?

Een man is ongelukkig in zijn huwelijk, komt een andere vrouw tegen en besluit dan om zijn vrouw te vermoorden. Daar komt het heel kort samengevat na het lezen van de achterflap op neer. Ik dacht een wat oppervlakkig boek in handen te hebben na het lezen van die achterflap, maar dat bleek absoluut niet zo te zijn!
Ted Severson kan zijn geluk niet op als hij trouwt met de mooie Miranda. Hij zit enorm goed in de slappe was, maar daar was het haar natuurlijk niet om te doen, ze geeft het alleen wel heel graag uit. De geldkraan staat continue open als zij met hun nieuwe huis bezig is, niets is te gek en alles kan. Na drie jaar huwelijk is de sleur al aardig aanwezig en Ted krijgt het vermoeden dat Miranda het meer dan gezellig heeft met de aannemer. Een vermoeden dat bevestigd wordt. Als hij op Heathrow wacht op zijn vlucht naar huis, ontmoet hij in de bar een mooie vrouw met wie hij aan de praat raakt. Hij doet het hele verhaal uit de doeken (martini’s maken de tong los) en uit de wens dat hij zijn vrouw graag dood zou zien. Lily Kintner (want zo heet de vrouw met wie hij aan de praat raakte) zegt hem dat hij het moet doen. Dat Miranda verdient wat Ted haar toewenst en dat zij hem zal helpen. Wat begint als een spelletje tussen de twee, mondt uit in serieuze moordplannen.
Lily is niet bepaald een open boek. Heel langzaam doet Swanson uit de doeken hoe zij de vrouw is geworden die uiteindelijk bij Ted aan de bar zit. Uit haar verhaal blijkt dat moord niet iets is waar zij voor terugdeinst en als lezer ga je je afvragen of Ted niet belazerd gaat worden...

Het was een rustige ochtend, je hoorde alleen het aanzwellende gezoem van insecten en de krassende kraaien die de ware eigenaars van deze weide waren. Ik kraste terug, zoals ik dat soms deed, en vroeg me af wat ze van me vonden.

Het debuut van Peter Swanson, Het meisje met een klok als hart, heb ik ook gelezen en dat vond ik een heel fijn boek. Met Een verdiende dood laat Swanson een enorme groei als schrijver zien. Elk hoofdstuk wisselt hij van perspectief en zo beleef je het verhaal steeds vanuit een ander oogpunt. Van herhaling is overigens geen sprake, het vult elkaar alleen maar aan, waardoor je een veel completer beeld krijgt van wat er nu precies gebeurd is en hoe de personages zijn geworden zoals ze zijn. 
Swanson heeft een enorm boeiende manier van schrijven. Het verhaal lijkt heel traag, maar door zijn manier van vertellen wil je alleen maar blijven lezen en wil je alleen maar weten wat er is gebeurd en wat er gaat gebeuren. Personages komen tot leven en worden steeds intrigerender. De plotwendingen zijn geweldig en verrassend. Je moet als lezer niet bedenken dat je wel weet of een idee hebt hoe het verhaal zal gaan verlopen, je komt bedrogen uit...dan komt er een plotwending waardoor je even van de kaart bent en dan snel, heel snel weer verder gaat lezen! Geweldig gedaan en dat einde…

Leesplezier 5
Schrijfstijl 5
Plot 4,5
Originaliteit 3,5
Psychologie 4
Spanning 4

4,5 sterren voor Een verdiende dood.

Miriam


Nieuwsgierig? Bekijk het boek hier op Bol.com!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten