zaterdag 25 juni 2016

Simon de Waal in Tillietown

C:Emma Verbaak
Simon de Waal zou in het kader van de spannende weken geïnterviewd worden in Gianotten Mutsaers in Tilburg en aangezien Breda vlak bij Tillie ligt bedachten we in Huize Kroon om maar eens aan te gaan rijden. Met de belofte na het boekending te gaan lunchen bij de favoriete Italiaan van Iris had ik mijn chauffeur en antiboekenmens geritseld.

Wat is het toch een mooie boekhandel daar in Tilburg. Bij binnenkomst zie je al een leuke boekencounter met echt lekkere, goede koffie. Een lange houten tafel in het midden en overal kasten met boeken ruim opgezet. Veel plekken met leuke boekendingetjes waar je verlekkerd tussen staat te neuzen.

Gelukkig staat Iris er dan bij met de opmerking: "Wat moet je ermee?" Anders was er een tas vol naar Breda terug gegaan. Ga met een andere boekenfreak en je steekt elkaar alleen maar aan. 
Ik raak intussen in gesprek met een studente aan de School voor journalistiek: Emma. Ik begin vol enthousiasme te kletsen over ons mooie blog en zij vertelt over haar laatste jaar school en wat ze graag wilt gaan doen.
Het wachten is op Simon die iets verlaat is. Hij past zich vast aan het Brabantse aan: het Brabants kwartierke.

Intussen maak ik ook kennis met Maartje van de uitgeverij. 

Daar is de grote man samen met Gerlof Leistra. Deze laatste gaat het interview doen met Simon de Waal. We krijgen allemaal een hand van Simon.
En het is een leuk interview: Simon vertelt vol enthousiasme over zijn werk qua politie en schrijven. 
Zijn nieuwe boek Nemesis komt aan bod. Hij vertelt in twee maanden een boek te schrijven. En dan js het ook nog gewoon ready om gedrukt te gaan worden. Jaloersmakend moet dat zijn voor schrijvers die maanden tot een jaar worstelen. Na het interview geef ik aan dat ik erg uitkijk naar zijn nieuwe boek. Zijn eerste twee Cop versus killer en Pentito behoren voor mij tot de favoriete boeken van De Waal. Ik weet dat De Waal en Baantjerboeken populair zijn, maar ik heb er niet heel veel mee. Dus was ik heel blij toen hij mij vertelde dat er in juli een echte De Waal, een stoer hard verhaal, uit gaat komen.

C: Emma Verbaak

Het geschenkenboekje Vector schreef hij in 3 weken tijd. Ik vind het een van de best gelukte geschenkenboekjes van de afgelopen jaren. Een boekje van 95 bladzijdes waar het verhaal echt mooi af is. Heel knap! En dan ook een verhaal eens zonder rechercheurs maakt het extra bijzonder.

Met De Waal en Baantjer is hij tijdelijk gestopt. Hij had even zin in wat anders. De anekdote die ik wel al eerder hoorde over hoe Appie Baantjer en hij elkaar pestten tijdens het schrijven. Een voorbeeld is dat Simon schreef over een jongen die enig kind was en in het volgende hoofdstuk (ze schreven om en om) schreef Appie dat de zus van de jongen kwam binnenlopen. "Hallo , wat doe jij nou!", zei Simon. Los het maar op, was het antwoord van Baantjer.
Op de vraag hoeveel er uit zijn recherchewerk in een serie of boek belandt is het antwoord dat er nooit letterlijk een zaak in voorkomt. Dat is een principezaak voor Simon.



C: Emma Verbaak
Ook vindt hij  het te makkelijk om in boeken gebruik te maken van zaken met kinderen. Te makkelijk wordt er dan op het sentiment gespeeld. Iedereen vindt dat erg en dus is het makkelijk scoren.
Simon benoemt nog even dat de interviewer een boek schreef over de Bijlmerbajes. Hij stelt wat vragen aan Gerlof hem een paar vragen en we zo horen dat hij 3 jaar lang veel tijd doorbracht in de Bijlmerbajes. Nieuwsgierig gemaakt koop ik zowaar eens een boek. Een mooie boekhandel mag gesponsord worden. 

C: Emma Verbaak

Helaas was het niet heel druk dus het signeren duurde niet superlang. Emma moet een goede foto hebben voor een opdracht voor school ,dus wordt Simon op een plek gedirigeerd waar ze wat mooie plaatjes kan schieten. De geplaatste foto's zijn door haar gemaakt.

Simon is een leuke enthousiaste man die ook lezingen schijnt te geven en waar iemand van het team heen was gegaan en heel enthousiast over was. Tip voor jullie dus. De spannende weken zijn alweer afgelopen, maar ik zou proberen nog een exemplaar van Vector te krijgen. Een echt goed boekje! En volgende maand horen jullie hoe zijn nieuwe boek is. Die gaat  bij uitkomen bovenaan de lijst van recensieboeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten