donderdag 16 juni 2016

Ondervraagd: Max van Olden

Hoe sliep je de nacht na de Avond van het Spannende Boek?
Door de adrenaline heb ik nauwelijks geslapen....de overwinningsroes heeft nog dagen aangehouden en eigenlijk voel ik die nog steeds een beetje. 

Waar heb je de Havank zeefdruk gehangen of neergezet? 
De zeefdruk staat op een 'prijzenkastje' in de woonkamer. Als de bloemen zijn verwelkt ga ik er een mooi plaatsje voor zoeken.

In jouw prijswinnende boek gaat het over een advocaat en nu ben je dat zelf ook. Is de research voor jouw boek dan best makkelijk geweest? 
Niet helemaal, omdat ik als advocaat al lang geen strafzaken meer heb behandeld. Ik heb daarom wel wat research moeten doen. Zo heb ik als toehoorder enkele strafzittingen bijgewoond, een paar non-fictie boeken gelezen over de rechterlijke macht en heb ik de ruwe versie van het manuscript door twee strafrechtadvocaten laten lezen.

Je schrijfstijl wordt helder en elegant genoemd in het juryrapport. Wat denk jij dat ze met een elegante schrijfstijl bedoelen?
Tja, dat zou je eigenlijk aan de jury moeten vragen. Maar als ze bedoeld hebben dat mijn zinnen vloeiend lopen, dan kan ik me daar wel in vinden. Ik wil namelijk dat de zinnen lekker rollen en daar heb ik dan ook veel tijd in gestoken.

Wil je jezelf eens aan de hand van vijf kernwoorden voorstellen aan de lezers?
Ik doe een poging:

Nieuwsgierig. Ik ben in de eerste plaats een nieuwsgierig mens. Ik wil altijd van alles leren, proeven, uitproberen, doen. Die gretigheid heb ik altijd al gehad. 

Doorzetter. De aanhouder wint, daar geloof ik heilig in. Debuteren is niet makkelijk, maar als je bereid bent veel tijd te investeren, offers te brengen en je aanpak soms wat bij te stellen, dan kom je er.

Competitief. Ik wil graag goed zijn in de dingen die ik doe. Daarbij geldt: hoe liever ik iets doe, hoe groter die competitiedrift. Dat geldt dus voor het vak van advocaat, maar ook zeker voor het schrijven. Dat betekent niet dat ik in alles per sé moet uitblinken. Als ik een partijtje tennis verlies, dan ben ik daar niet rouwig om.

Ongeduldig. Als een project te lang duurt, dreigt mijn bevlogenheid te verdwijnen. Ik zie me daarom niet snel een trilogie schrijven, of een boek van achthonderd pagina's. Maar ja, ze zeggen ook: zeg nooit nooit.

Talig. Ik ben altijd al gefascineerd geweest door (vreemde) talen. Ik heb eens een abonnement gehad op een online talencursus. Eerst alleen voor Spaans, maar daarna nam ik een volledig abonnement, voor alle talen die ze aanboden. Avonden lang zat ik te studeren; ik schakelde van een lesje Tsjechisch, via Turks naar Zweeds en weer terug. Daar ben ik uiteindelijk toch maar mee opgehouden...

Speelde je vroeger al advocaatje of kwam je wens later?
Dat kwam pas in het laatste jaar van mijn rechtenstudie. Ik deed toen een studentenstage op een kantoor in Nijmegen. Daarvoor had ik altijd al gedacht dat de advocatuur niets voor mij zou zijn, maar op dat kantoor werd ik onmiddellijk gegrepen door de veelzijdigheid en de actie van het vak. Na mijn afstuderen ben ik meteen advocaat geworden.

En wanneer kwam het idee om een boek te gaan schrijven?
Op mijn achtentwintigste las ik Fantoompijn van Arnon Grunberg. Ik las altijd al veel maar ik heb zo van dat boek genoten dat ik dacht: ik wist niet dat lezen zó leuk kon zijn, dit wil ik ook kunnen! Ik heb toen mijn eerste manuscript geschreven, maar dat werd overal afgewezen. Het schrijven heeft daarna een tijd stilgelegen maar een paar jaar geleden begon het toch weer te borrelen. Lieve edelachtbare ging in een rechte lijn van idee, via mijn agent naar een uitgever en uiteindelijk won ik er dus zelfs de Schaduwprijs mee. 

Heel cliché is de vraag hoeveel er van jezelf in het boek zit, dus....vertel...
Zowel Luna als Wessel heeft karaktereigenschappen die horen bij de kernwoorden van hiervoor. Verder kostte het mij, net als Luna, wat moeite om mijn draai te vinden bij mijn eerste werkgever. Het decor van het advocatenkantoor waar Luna werkt is gebaseerd op dat kantoor. Het was een prachtige kantoorvilla, met klassieke elementen als glas-in-lood ramen, parket met visgraatmotief, krakende trappen en een serre. Die setting schreeuwde erom om te worden gebruikt in mijn boek. 

Van wie zou je graag eens goede schrijftips willen krijgen of gewoon een avondje mee willen bomen?
Ik zou graag eens een biertje willen drinken met Herman Koch omdat ik zijn humor waardeer. Hij zit bij dezelfde uitgeverij als ik dus misschien komt het er een keer van. Stephen King (ik bewonder hem zeer om zijn productiviteit en originaliteit) zet ik ook op de lijst, al zal die ontmoeting een stuk lastiger worden en hetzelfde geldt voor John Grisham (altijd weer knappe plots, hoe doet die man dat?). 

Lees je zelf veel boeken/welk genre? Welk boek sloeg je onlangs dicht? Welk boek raad je iedereen aan om te lezen? (hoeft geen thriller te zijn)
Ik lees altijd, en van alles door elkaar: romans, thrillers en non-fictie. Mijn laatst gelezen boeken zijn Bidden en Vallen van Henk van Straten, Verloren vrouw van Gillian Flynn, Karakter van Ferdinand Bordewijk en The appeal van John Grisham.

Een boek dat iedereen zou moeten lezen? Mag ik er twee noemen? Het Gouden Ei van Tim Krabbé: fantastisch plot, krankzinnig einde, een plot dat je zelf verzonnen wilt hebben. De andere is Narziss en Goldmund van Herman Hesse, een prachtig en onroerend boek over vriendschap.

Wordt boek twee een vervolg of een stand alone? Ben je al bezig? 
Het wordt een stand alone. Ik ben erg blij met de plot, het thema en vooral met de hoofdpersonage; een oudere advocaat met een heftig verleden. Het komt in het voorjaar van 2017 uit en dat is alles wat ik er nu over kan zeggen. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten