zondag 24 april 2016

Van manuscript tot...

Beste thrillerlezers,

Gister heb ik weer honderd pagina’s van Masterplan naar mijn redacteur gemaild. Wat een heerlijk gevoel als je op ‘enter’ drukt. Het is weg en dat blijft het voorlopig ook. Voorlopig dan…

Toen ik naar het voortgangsbalkje van mijn mail keek vroeg ik me af hoe vaak ik die tekst al bewerkt had. Ik kwam tot de conclusie dat er al vier versies aan vooraf waren gegaan.

Ooit las ik eens iets over een bekende schrijver, zijn naam en de titel van zijn boek ben ik vergeten. Maar wat ik wel onthouden heb is dat hij maar liefst vijf versies had geschreven voordat zijn boek af was.
Ik weet het nog heel goed. Ik liep (wederom) met mijn hond buiten en las het op mijn telefoonschermpje. Ik schrok er van, fronste mijn wenkbrauwen en klikte het bericht weg. Vijf versies!

Ik was toen net begonnen met schrijven aan Masterplan. Wist je dat dit mijn allereerste manuscript ooit is?

Het begon allemaal een jaar of vier geleden. In mijn schuur vond ik een oud multomapje. Het zat ergens verstopt onder een stapel vergeelde foto’s in een doos. Ik sloeg het open en zag tot mijn verbazing dat er allemaal handgeschreven verhaaltjes in stonden. Met rode potlood had ik er bloeddruppels op getekend en in de hoekjes wat spinnenwebben. Ineens wist ik het weer: vroeger hield ik van schrijven.

Het mapje was allang weer in de oude doos verdwenen toen ik op een dag door een parkeergarage in Delft liep. Er zat zo’n nieuwe, krakerige vloer in. Er kwam een auto aan gereden en ik hoorde het piepen van zijn banden op de ruwe vloer. Niets aan de hand, zou je zeggen.

Maar voordat ik er erg in had zag ik een geheim agent voorbij rennen. Hij had zijn pistool al in zijn hand en gleed soepel met zijn achterste over een motorkap. Vanuit de aanstormde auto werd op hem geschoten. Kogels boorden zich in betonnen pijlers en ik moest er bijna dekking voor zoeken. Bijna dan. Want het gebeurde alleen in mijn hoofd.

Vanaf dat moment wist ik het: ik ga weer schrijven.

Die vijfde versie komt er ook. Maar ik doe het met passie. En ik doe het lachend!

Pjotr

Volg mij op Twitter @pjotrschrijft
En op Facebook: https://www.facebook.com/actiethriller/




Geen opmerkingen:

Een reactie posten