woensdag 20 april 2016

Nicci French met Als het zaterdag wordt

Het verhaal
De 32-jarige Hannah zit opgesloten in een psychiatrische inrichting nadat ze jaren geleden is veroordeeld voor de moord op haar moeder, stiefvader en jongere broertje. De moorden waren spraakmakend en domineerden de kranten vanwege het gewelddadige karakter ervan. Psychotherapeute Frieda Klein staat bij de mysterieuze Walter Levin in het krijt: een jaar geleden heeft hij ervoor gezorgd dat inspecteur Karlsson zijn baan kon houden in ruil voor een gunst van Frieda. En nu moet Frieda Klein haar schuld inlossen: Walter wil dat ze Hannah bezoekt om te beoordelen of ze daadwerkelijk gestoord is. Maar wanneer Frieda bij de inrichting komt, ontdekt ze dat er toch meer aan de hand is dan in eerste instantie leek… .

Cover
Een meisje in een kaal trappenhuis.
De cover ademt weer dezelfde sfeer als de voorgaande delen van de Frieda Klein-serie. Is daardoor ook herkenbaar als deel van de serie. Ik heb het al vaker gezegd: ik hou daar wel van, herkenbaarheid, zelfde uitstraling voor een serie.

Mijn mening
Alle voorgaande delen van de Frieda Klein-serie heb ik gelezen. Ik keek dan ook al vol verwachting uit naar dit deel.
En ik werd niet teleurgesteld!

Als je begint met lezen voelt het meteen aan als een oude jas, Het is vertrouwd en comfortabel.
Doordat het het 6e deel is weet je al ongeveer wat je kunt gaan verwachten. Frieda bemoeit zich met een onderzoek tegen de wil van de politie in, komt daardoor in de problemen, maar blijft haar eigen plan trekken. In dit boek is dat ook ongeveer de strekking van het verhaal.
Het zou als een kunstje kunnen gaan voelen, maar het is de kracht van dit schrijversechtpaar dat dit niet gebeurd. Ik heb dit boek met net zoveel plezier gelezen als het eerste deel.
Wat wel opvalt is dat de rode draad, die alle boeken met elkaar verbindt, in dit boek minder nadrukkelijk aanwezig is. Het venijn zit wat dat betreft in de staart.

Nu we al bij de zaterdag zijn aanbeland naderen we de ontknoping van de hele serie. Dat kan volgens mij 2 kanten op:
* het wordt een spetterende climax, een einde wat we totaal niet aan zien komen
* het loopt leeg als een lekke ballon en de lezer blijft teleurgesteld achter
Ik hoop natuurlijk op het eerste scenario.

Als het zaterdag wordt is een heerlijk boek met toch ook onverwachte wendingen.

4 dik verdiende sterren

Juul



Nieuwsgierig? Bekijk het boek hier op Bol.com!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten