donderdag 21 april 2016

Zwanenzang - Franck Thilliez

Op de cover van Zwanenzang de kop van een zwaan, ondersteboven waar bloed uitkomt. De naam en titel staan er vrij groot op maar passen er wel bij. Onder op de cover staat: “De mens zelf is de grootste bedreiging van onze planeet.” Klinkt goed, ik ben benieuwd. De achterflap klinkt ook goed, een onbekend griepvirus en een dode man met zijn hond. Kom maar op!

Franck Thilliez is een Franse thrillerauteur. Hij heeft gewerkt in de informatietechnologie. Hij debuteerde in 2003, maar maakte pas echt een doorbraak in Frankrijk en internationaal mee in 2005. Het betreft hier het boek Het gruwelhuis tevens het eerste deel met rechercheur Lucie Hennebelle in de hoofdrol. In deze serie verscheen in 2007 Het einde van Pi, in 2012 Het weeshuis en in 2013 De schakel. Nu, in 2016 in hier Zwanenzang aan toegevoegd. In 2007 werd Het gruwelhuis verfilmd in Frankrijk en werd genomineerd voor meerdere thrillerprijzen, namelijk de Grand Prix RTL-Lire, de Prix des Lectrices ELLE 2006 en de Prix du Polar SNCF 2006. Naast de serie met Lucie Hennebelle schreef hij een korte verhaal en een aantal standalones.

Zwanenzang begint met de vondst van drie dode zwanen. Amandine Guerin van het Pasteur Instituut wordt ingeschakeld om te onderzoeken waar de zwanen aan gestorven zijn. Als er langzaamaan berichten binnen druppelen van meer dode vogels en de gevonden zwanen een onbekend griepvirus bij zich dragen is de chaos groot. Ondertussen wordt er bij een meer het lijk van een man en zijn hond gevonden, Lucie Hennebelle en Franck Sharko worden op het onderzoek gezet. De man blijkt gruwelijk verminkt. Als ze onderzoek doen rond en in het meer worden er meer lijken gevonden. Langzaamaan wordt de stad Parijs geteisterd door het onbekende griepvirus en bij de politie is het zelfs zo erg dat de korpsen enorm zijn uitgedund. Zodra beide onderzoeken lopen, komen ze steeds meer tot ontdekking dat deze misschien wel eens verband met elkaar kunnen hebben.
Geweldige opening van het boek:

Laat alle hoop varen, gij die hier binnentreedt.” (Dante, De goddelijke komedie)

Het inzetten van een levend wezen om andere levende wezens te verwoesten heeft een emotionele lading, die teruggaat naar de oorsprong van onze soort […] en kan overkomen als een schending van een van de taboes van het leven.” (Patrick Berche, L’Histoire des guerres biologiques)

Het begin van het verhaal vond ik wat lastig, er werden een aantal personages opgevoerd die niet in eerdere boeken van Thilliez voorkwamen. Daarnaast werden er meerdere afkortingen gebezigd, waarvan ik geen idee had wat het was. Uiteindelijk bleek dat de verduidelijking van deze afkortingen aan het eind van het hoofdstuk stonden (e-book), wat handiger was geweest op dezelfde pagina. Misschien is dit bij het papieren boek wel op dezelfde bladzijde? Hierdoor moest ik een paar keer terug waarover het ging. Maar nadat de afkortingen duidelijk waren, word je meegesleurd in dit spannende en zeer goed uitgewerkte verhaal.

De personages worden zo duidelijk weergegeven dat je ze voor je ziet staan, Amandine en haar man, in hun hermetisch afgesloten bunker. Bang voor elke bacterie en elk virus welke haar man kan doden. De wanhoop van haar man om altijd maar “opgesloten” te zitten en de angst van Amandine dat ze iets van haar werk als laborante mee zal nemen om hem te besmetten.
De daadkracht en woede van Franck, wanneer zijn vrouw Lucie erg ziek wordt door het virus en door de dood van een naaste collega. Allemaal zo mooi verwoord en zo goed voor te stellen. Wat ik wel jammer vond is dat Lucie, door haar ziek zijn, erg op de achtergrond verdwijnt, ik vind haar juist een heel fijn personage.
Ook de omschrijvingen van Parijs, met zijn mooi en zijn lelijke kanten. Zwervers die onder bruggen wonen, een enorm oud rioolstelsel onder heel Parijs, eigenlijk een ondergronds Parijs. Je waant je hier in de koude donkere gangenstelsels.
De omgeving werd nu echt smerig. Er stroomde water met een ondefinieerbare kleur vanuit een smalle tunnel een bredere tunnel in. Halfvergaan afval, zoals toiletpapier, zat op een meter hoogte aan de wanden vastgeplakt.”

Ook het beschrijven van de gruwelijke details, zoals we die gewend zijn uit eerdere boeken van hem, laat Thilliez in dit boek niet achterwege.

Het gezicht was opengereten tot grote wonden, de lippen waren weggescheurd. Er was stroperig bloed uit een groot donker gat in het midden van zijn keel gelopen.”
Daarnaast maakt hij maatschappelijke problemen bespreekbaar in zijn boek, want ook in Frankrijk zijn er grote problemen in de gezondheidszorg. Net tijdens het uitbreken van deze griepepidemie besluiten ze daar te gaan staken. Ook de problemen rondom de vogelgriep worden hier uitgelicht. Hier hebben wij in Nederland ook veel mee te maken gehad.

Thilliez heeft een vlotte babbel en weet zijn onderwerpen zeer goed in zijn verhalen te verwerken. De hoofdstukken worden vanuit wisselend perspectief geschreven en hierdoor wisselt ook de lengte van de hoofdstukken. Dit is een prettige manier van schrijven en dus voor ons van lezen.
Thilliez heeft met dit boek weer een geweldig goeie en spannende thriller op de markt gebracht. Om het hele verhaal rondom de hoofdpersonen echt te kennen is het wel beter om voorgaande delen ook gelezen te hebben. Maar los lezen is ook geen probleem, belangrijke zaken uit vorige delen worden hier kort aangehaald.

Spanning: 4,5
Plot: 4
Leesplezier: 4,5
Schrijfstijl: 4,5
Originaliteit: 4,5
Psychologie: 4,5

Daarmee behaalt Thilliez een hele mooie score van 4,5 sterren voor zijn Zwanenzang.


Amanda


Nieuwsgierig? Bekijk het boek hier op Bol.com!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen