maandag 28 maart 2016

Ik las niet veel, maar deed des te meer

Wat las ik en wat deed ik? Leuke dingen en leuke boeken. Er is geen boek door de kamer gevlogen. Integendeel. Er is er zelfs eentje toegevoegd tot de heilige speciale kast.
Ik heb Griet op de Beeck gezien en gehoord afgelopen weekend. Ik was al onder de indruk, maar dat is alleen maar vermeerderd. Ik hou er van voorgelezen te worden en zeker door iemand die dat ook echt kan: met toonhoogtes en een mooi accent. Dus zat aan haar lippen toen ze in een boekhandel voorlas en vertelde. Heel de zaal trouwens.
In gedachten hebbend dat ik heel lang geen woord kon uitbrengen tegen Sarah Bettens (wat heb ik toch met die Vlaamse dames) wilde ik mezelf overwinnen door minimaal 1 zin normaal te zeggen haha. Het is gelukt en meer ook. Piiiieeuuuww.
Mooi dat de schrijfster in elke boek een andere tekst leek te doen..
Helaas las ik alle drie haar boeken al... Maar ik ga ze gewoon weer eens herlezen dit jaar. Zoals er mensen zijn die Harry Potter herlezen keer op keer, neem ik Griet tot mij.

Ook las ik Indra van Sterre Carron. Sterre ontwikkelt zich per boek. Ik vind Indra het beste wat ze maakte. Het is harder, scherper en gevoeliger. Ik had echt een paar keer iets van what the... Om dat er best hevige dingen gebeuren in het boek.
En de actualiteit die door het boek heen zit. Minder dan twee weken voor haar boek uitkomt vindt de aanslag in BelgiĆ« plaats en dat was bij het schrijven van het boek door  Sterre toen enkel een schrikbeeld wat ze gebruikt.


Met Amanda was ik bij de boekpresentatie van Patricia Snel. Ik kijk dan wel tegen Vlaamse dames op, maar met bekende Nederlanders heb ik dan weer veel minder. Toch is het grappig om opeens zoveel bekende gezichten te zien. Amanda werd gek toen ze Georgina Verbaan ontdekte... Ik ben dan toch meer een schrijversfreak, want toen we nog even een laatste drankje deden achteraan op een rustige plek kwam daar opeens iemand voorbij lopen, waar ik dan heel blij van word: Marion Pauw. Niks opgedirkt zoals de meesten in de ruimte verderop, maar in een gewoon kloffie op gympen. Verrukkelijk juist. Ik kreeg wel drie zoenen, maar geen foto helaas. Ze was keikapot van de hele dag vergaderen en stond zich te verontschuldigen met Ja de volgende keer echt enz enz. Snapte het helemaal dat ze het nu liever niet had. Zeker alle foto's in gedachten hebbend hoe mooi ze meestal strak in een jurk en make-up is. Maar ik vond haar nu juist op haar mooist. Raar ben ik: ik weet het.
Ze is bezig een serie aan het schrijven. Voor de tv. Helaas geen boek op komst. Ze was ook gestopt met boeken schrijven, maar stiekem hoopte ik toch op een volgende...
Links Annet de Jong
Van wie gelukkig nog wel gewoon boeken gaan komen, is van Annet de Jong die ik ook sprak. Ze gaat zelf een roman schrijven en samen met Dominique weer een Anna Levander. Ik heb zeer genoten van de trilogie M. En ook van de individuele boeken van Annet, zoals De vuurkoraal.



Deze week legde ik even contact met Xenia Kasper nadat ik las dat haar nieuwe boek Alecto over een week of drie zal verschijnen. Ik kreeg al snel een proefdruk van het komende boek toegestuurd. Ik ben begonnen en zat voor ik het wist over de 100 bladzijdes. Het leest heerlijk ontspannen.

Ideaal tussen het eieren verven en eieren eten door nu de paashaas weer twee dagen rondhobbelt. Lekker The Killing seizoen drie kijken, waar de vriendin mee thuis kwam en Follow the money, weer een Scandinavische geweldige tv serie. Ik ben geen groot tv kijker, maar die Scandinavische series vind ik geweldig.
Ik hoop dat jullie ook een beetje leuke Paashaasdagen hebben. Zal het Hemapersoneel Vrolijk voorjaar vieren of toch gewoon Pasen?

Ik heb nog drie weken te gaan waarin ik twee young adultboeken, een vooruitexemplaar van Black eyed Susans, een verhalenbundel en een Joachim Meyerhoff moet uit lezen. Oh ja en een manuscript van een uitgeverij. Als er dan helemaal niets meer in de bus valt, mag ik een vrije keuze boek lezen haha. Lijkt zwaar he, maar de verplichte boeken zien er ook goed uit. Niets leukers dan nieuwe schrijvers ontdekken...

Wat als boeken niet zouden bestaan?

Leesze en gedraag jullie...niet... Durf zou Griet zeggen.


Ink


Geen opmerkingen:

Een reactie posten