
De
gebeurtenissen van afgelopen vrijdag hebben me bij de keel gegrepen en me in
mijn ziel geraakt. Toen de eerste berichten binnenkwamen heb ik die avond en
nacht niet meer niet kunnen kijken. Bij het horen van ‘een schietpartij in
Parijs’ denk je in eerste instantie nog dat het wel mee zal vallen, bij het
horen van ‘een gijzeling bij een concert’ ging ik al rechtop zitten. Toen de
naam van de band viel die op dat moment speelde zakte ik door de grond.
Al
lange tijd gaat er geen dag voorbij zonder dat er een nummer van deze band
voorbij is gekomen, heerlijk, vrolijke, sexy, dansbare rock. Veel van mijn
Facebook-vriendjes en -vriendinnetjes die ik heb leren kennen tijdens concerten
zijn bekend met de band en gaan dus ook vaak naar hun optredens. Dus je kunt je
voorstellen dat m'n hart in m'n keel zat.
Snel
werd wel bekend dat de band zelf weg had kunnen komen. Hoe fijn dat ook is, je
moet gelijk denken aan de 1500 jongens en meiden die daar in de zaal zijn; zitten
er bekenden bij? Is iedereen veilig? Zou die kennis vanavond nou gaan of had hij
geen kaartjes?
Hoe
langer de avond duurt hoe duidelijker het wordt welke gruwelijkheden er
plaatsvinden. Berichten op Twitter van degenen die binnen zitten verschijnen op
mijn 'wall' en in mijn WhatsApp. Later verschijnen de eerste berichten dat de
meeste hebben kunnen vluchten via de achteruitgang, niet lang daarna de eerste
beelden hoe ze via de achterdeur weg zijn gekomen, levend of niet.
Hartverscheurende
noodkreten via internet om ze alsjeblieft te komen bevrijden terwijl de een na
de ander wordt geëxecuteerd.
Terwijl
je zelf een week eerder zorgeloos hebt staan genieten van een geweldig optreden
van Editors of Foo Fighters bekruipt je een gevoel van wanhoop. De tranen
rollen over m'n wangen.
Uiteindelijk
blijkt inderdaad dat de vrienden in mijn vriendengroep veilig zijn en ook de
meeste vrienden van die vrienden. Toch verschijnen een paar dagen later de
eerste foto's van vermisten of overledenen in de groep.
Bijna
honderdvijftig mensen. Mensen met een liefde voor muziek die je met ze deelde.
Honderdvijftig levens, verhalen, passies, verdriet.
De
beelden komen naar buiten, ik durf niet te kijken.
Vluchten
Ik
vlucht voor de realiteit,
Voor
confrontaties, voor conflict.
Ik
vlucht naar vrienden,
Naar
buren, naar mijn ouders aan het einde van de straat,
Als
ik dat zou willen, omdat het kan.
Ik
vlucht in muziek,
In
gefantaseerde verhalen over moord en doodslag,
Hersenloze
series en films op tv.
Ik
vlucht in mijn werk, om maar niet te hoeven nadenken.
Maar
wat als je niet kan vluchten naar het einde van de straat,
Omdat
het einde van de straat is weggebombardeerd.
Wat
als het einde van de straat niet ver genoeg is,
Als
het land uit de enige optie is.
Wat
als jezelf zijn, je het leven kost.
Als
je man, vrouw of kind niet met je mee kan,
In
angst achterblijvend.
Gevlucht,
maar niet gered.
Gruwelijke
beelden achtervolgen me.
Ik
zou wel willen rennen,
Maar
ik ben moe van het vluchten.
Niet
in staat om te ontkomen.
De
wereld even vergeten in een concertzaal, in een stadion, op een terras.
Vluchten
door je levenloos te houden.
Het
licht zien verdwijnen in de ogen van degene die naast je ligt.
Onmenselijk
vuur ontneemt het leven.
Ik
vlucht, maar niet in blinde haat.
Ik
sluit mij niet af, blijf met open armen,
De
wereld tegemoet lopen.
Ik
probeer niet toe te geven aan het gevoel dat me bekruipt.
Prachtig verwoord Alex, het is zo beangstigend. Waar gaan we heen, hopen dat ze de IS er onder krijgen.
BeantwoordenVerwijderenDankjewel Caroline. Hopen dat de wereld met elkaar in vrede kan leven
VerwijderenWat mooi geschreven, ik voelde je angst en spanning, Alex. Het is ook allemaal heel heftig.
BeantwoordenVerwijderenDankjewel Marcella.
Verwijderen