vrijdag 23 januari 2015

Noord Zuid contra Noordzeemoorden

Toeval?


Sinds enige weken heb je op vrijdagavond om 20:30 uur de serie Noord Zuid ( NPO 1 ). Een wel aardige serie. Maar al sinds de eerste aflevering heb ik een deja vu. Verschillende aspecten komen mij verdacht bekend voor.
Na 1 aflevering dacht ik: toeval!
Na 2 afleveringen werd het al: hmmm...dit is wel heel veel toeval....
En bij de 3e aflevering viel ik van mijn stoel: dit kun je geen toeval meer noemen!
En waar doet het mij dan aan denken?
Aan de geweldige boekenserie De Noordzeemoorden van Isa Maron! Mocht je die nog willen gaan lezen, dan zou ik niet verder lezen ( helaas ) want er komen spoilers voorbij...

Laat ik de dingen die opvallen eens naast elkaar zetten:
* Gezin van rechercheur woont in Noord, dochter Roos ( 16 ) gaat in Zuid op school ( in beide gevallen )
* Moeizame relatie tussen moeder ( rechercheur ) en puberdochter. En de balans tussen werk en privé
* De doden in de buurt van het Galgenveld, hangend aan lantaarnpaal of hijskraan
* Stille tocht die ook voor een deel via de pont over het IJ gaat
* Belangrijke rol voor de tekening "Elsje" van Rembrandt

En dit is pas na 3 afleveringen. Wat zal de rest van de tv-serie nog brengen?

Het viel mij dusdanig op dat ik er een bericht over op Facebook heb gezet. Ik kreeg diverse reacties. Ook van Isa Maron. Zij blijkt de serie ook te volgen en haar was het uiteraard ook opgevallen. Zij zegt: "Ik maak me er niet druk om maar het is wel heeeel gek om zoiets te zien."
Ook zegt ze ergens: "Dat sommige ideeën misschien ook wel in de lucht hangen, en die kunnen dan door meer dan 1 radar opgevangen worden..."
Misschien, maar de timing is, wat mij betreft, wel heel eh...bijzonder.

Het roept ook de vraag op of het überhaupt nog wel mogelijk is om origineel te zijn? 
Isa Maron zegt hierover: "Er zijn universele thema"s die telkens herhaald worden, door de hele menselijke geschiedenis. Het is de manier waarop het wordt verteld die het origineel maakt, of niet...."
Olga Hoekstra heb ik op het Thrillerfestival woorden van gelijke strekking horen gebruiken: "Alles is al eens geschreven, maar niet door mij!"

Goed, of het nou toeval is of niet. Het blijft apart om te zien en op te merken!

Enne...volgens mij, en andere reacties, de boeken zijn veeeeel beter!

Juul

8 opmerkingen:

  1. Wat grappig. Zoals je ongetwijfeld weet komt een tv-serie nou ook weer niet zo uit de lucht vallen. In dit geval: ruim 75 draaidagen vanaf maart 2014 (exclusief de vrije dagen en vakantie natuurlijk). En daarvóór dan ruim een jaar ontwikkelen en schrijven. Dat betekent vanaf begin 2013. Je kan wel zeggen dat dat héél ruim vóór de verschijning van het boek is geweest. Kortom, het raadsel wordt er alleen maar groter op. Of is het dan toch gewoon een kwestie van toeval...?? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar kan ik trouwens die Facebook discussie lezen? Ben benieuwd naar de opmerkingen! En jullie mogen de boeken beter vinden hoor. Tuurlijk. Ieder z'n smaak. Gelukkig vinden meer dan 1 miljoen kijkers de serie kennelijk ook de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De facebook-discussie is te lezen op de facebookpagina van Isa Maron als ik me niet vergis :-)

      Verwijderen
    2. Juul van den Berg26 januari 2015 om 07:13

      Deze discussie was op mijn persoonlijke pagina te lezen, deze is niet openbaar.
      Ik wil hem je wel toesturen, laat maar weten hoe of wat.

      En bedankt voor de reacties, erg leuk!

      Verwijderen
    3. Ja Juul, zou hen wel graag willen lezen! Gewoon uit nieuwsgierigheid! Kan je m in een privebericht naar mijn Facebook pagina sturen?

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is heel bijzonder, dat toeval. Het gekst vind ik de details die overeenkomen zoals het feit dat de rechercheur net in Noord woont, een dochter van 16 heeft die Roos heet en die in Zuid op school zit. Het lijk op het galgenveld natuurlijk, de verwijzing naar de tekening van Rembrandt, verdachte zaken op school, de stille tocht die over het IJ leidt. Ben heel benieuwd naar de rest van de serie. Overigens heb ik in 2011 met de uitgever over De Noordzeemoorden gesproken. In 2012 schreef ik een soort voorloper van de serie. Begin 2013 ben ik aan Galgenveld begonnen. Dat verscheen in 2014, een half jaar voordat de serie op tv begon. IJskoud schreef ik in 2014 en dat verscheen in december - ook voor NoordZuid startte. Fijn om te merken dat er zoveel aandacht is voor goede verhalen die in Noord spelen.... Nu nog meer mensen aan het lezen krijgen (legaal dan....)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wonderlijk paralelle creativiteit, noemen ze zoiets. Ik heb een keer precies hetzelfde meegemaakt met een verhaal, waarbij beide partijen niet konden weten wat de ander schreef. Ik neem ook niet aan dat jij je verhaal op straat hebt gelegd, net zo min als wij onze scripts. Bovendien: hoe stom is het om iets wat gepubliceerd gaat worden, of uitgezonden, na te gaan maken. Iedereen ziet dat toch? Voor je het weet zit je in Saskia Noort-achtige zaken. Moet er niet aan denken... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen