zondag 30 november 2014

Emotie

Een boek kan emoties losmaken. Achtste groepers huilen niet van Jacques Vriens…Tranen met tuiten!
Schuilplaats van Linda Jansma…Wat was ik boos over het einde, ik vond het zo onrechtvaardig!
Het Rosie Project…Tranen van het lachen!
En dit zijn zomaar een paar voorbeelden. Ik zou er nog veel meer kunnen bedenken.
Wat is het toch heerlijk als iets dat je leest, je zo weet te raken.


Met muziek heb ik het ook. Bepaalde liedjes horen bij bepaalde emoties.
Als ik blij en vrolijk ben vind ik het heerlijk om op Viva la Vida van Coldplay door de kamer te springen.
In een melancholieke bui is Air van Bach perfect!
Als ik verdrietig ben, kruip ik het liefst in een hoekje met No sound but the wind van de Editors op repeat.
En mocht ik ooit gaan bungeejumpen…dan alleen als Alive van Pearl Jam keihard uit de speakers knalt!
Music van John Miles vond ik altijd verschrikkelijk, totdat ik een keer naar The Night of the Proms ging. Kippenvel overal. Geweldig!

Net zoals ik bij bepaalde stemmingen bepaalde liedjes heb, heb ik dat ook met boeken. Logisch.
Als je niet lekker in je vel zit is het slimmer om een niet zo heel erg ingewikkeld boek te lezen, omdat concentratie dan toch wat lastiger is.
En zit het wel goed in je kop, dan is het juist heerlijk om een nadenk-boek te lezen.

En lezen en muziek samen?
Zeker weten! Ik kan niet tegen stilte om me heen, heb dus altijd muziek aan. 
Maar hierbij geldt: bij nadenk-boeken zet ik over het algemeen wat rustigere muziek, bv singer-songwriter, aan. En bij een luchtig boek kan het ook lekkere stevige rock zijn.

Muziek en lezen...2 dingen die voor mij het leven leuker maken.
Maar ook 2 dingen waarbij ik mijn emotie kwijt kan!

Liefs Juul

4 opmerkingen: