vrijdag 3 oktober 2014

Een kijkje in de 'keuken' van LetterRijn

Hoe goed een boek ook is, als niemand weet dat het bestaat zal het in ieder geval niet vaak worden gelezen. Natuurlijk geven wij boeken uit die in onze ogen het lezen waard zijn. De promotie van onze boeken is dan ook een heel belangrijk en tijdverslindend onderdeel van ons werk. 

Wij zijn een kabouter in het land der boekenreuzen en beschikken slechts over een piepklein budget voor promotiedoeleinden. Dat is aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant ligt daar ook een uitdaging. En uitdagingen? Daar houd ik van! 

De promotie van een boek begint altijd met het bepalen van de doelgroep. De antwoorden op de vragen voor wie het boek is geschreven en op welke manier deze groep het beste te bereiken valt, vormen de basis voor het promotieplan. Dit is dus nooit een standaard iets. Zo hebben wij voor onze laatst verschenen Young Adult boek een Spotify afspeellijst gemaakt met daarop muziek die aansluit bij het boek. Ook had het een eigen geboortekaartje dat bij alle boekwinkels is bezorgd en hadden studenten van de Haagse hoge school een hele leuke trailer gemaakt. 

In oktober brengt uitgeverij LetterRijn twee totaal verschillende thrillers uit. Memento Mori (Jolka) en Ongrijpbaar (Bianca Nederlof) zijn voor beide auteurs hun debuut in het thrillergenre. Het liefst zie ik beide boeken in grote stapels bij de lokale boekwinkel liggen of - nog beter - in de etalage. Maar omdat wonderen niet bestaan, zal ik er samen met de auteurs keihard voor moeten werken om zelfs maar een kans te maken de boeken de lokale boekwinkels in te krijgen. Omdat een aantal strategieën óf eerder niet bleken te werken óf voor andere doelgroepen is bestemd, ben ik deze keer op iets nieuws overgegaan. 


Sinds vorige week ben ik begonnen met het bellen naar boekwinkels om te kijken of er interesse is in het vrijblijvend ontvangen van een leesexemplaar van één of beide thrillers. Natuurlijk is het doel daarvan dat de inkopers na het lezen van het boek zo enthousiast zijn dat zij het boek een plekje in de winkel gunnen en het zullen aanbevelen bij klanten die op zoek zijn naar een thriller. Dit is nu juist iets wat de lokale boekhandel meer te bieden heeft dan een boekwinkel op internet: een enthousiaste verkoper die je kan adviseren en dat is in mijn ogen van onschatbare waarde. 

Daarnaast vind ik het belangrijk om als kleine en dus nog onbekende uitgeverij persoonlijk contact te leggen met de inkopers. Niet alleen maak je mensen op deze manier attent op het bestaan van LetterRijn en onze boeken, maar houd je ook de vinger aan de pols bij de boekwinkels en weet je wat er in die branche speelt. Zo kom ik ook te weten welke genres goed verkopen en waarvoor vrijwel geen klandizie bestaat. Dat zijn zaken die belangrijk zijn om te weten en als uitgeverij te kunnen groeien. 
De meest gesprekken zijn leuk en vaak ook heel leerzaam. Veel inkopers waarderen het persoonlijk contact en het feit dat er naar hun mening over bepaalde boeken en genres wordt gevraagd. 

Maar er zijn ook momenten dat de moed mij in de schoenen zakt en ik het allesbehalve een leuke klus vind. Dat komt soms omdat diegene die je aan de lijn krijgt gewoon zijn of haar dag - of leven - niet heeft en dat op een ronduit vervelende of zelfs onbeschofte manier op mij afreageert. Ook zijn de vooroordelen groot ten aanzien van een kleine en vaak nog onbekende uitgeverij. 
Zo kreeg ik afgelopen week een aantal keer te horen dat ze geen zaken willen doen met een kleine uitgever. Daarbij wordt er vanuit gegaan dat de kwaliteit van deze boeken te slecht is om met goed fatsoen in de winkel te leggen. Dan word ik giftig! Aan de ene kant snap ik het, want het is tegenwoordig een stuk makkelijker om zelf een boek uit te geven. Het regent ook uitgevers bij wie je tegen betaling je boek kan laten uitgeven. Daardoor worden er regelmatig boeken gedrukt en uitgegeven die in mijn ogen de inkt en het papier niet waard zijn. Het steekt me echter dat iedereen over één kam wordt geschoren. Daar kan ik niet tegen! Natuurlijk zijn wij klein en kunnen het ons - nog - niet permitteren om onze boeken bijvoorbeeld te presenteren op de grote inkoopbeurzen. Ook kunnen we ons een grote mediacampagne niet permitteren. Zijn dat soort zaken de garantie voor een goed boek? Daar geloof ik helemaal niets van. 

Dat zou betekenen dat er geen kans is voor nieuwe, kleine uitgeverijen met een beperkt budget die wel boeken van goede kwaliteit leveren. En zonder te willen opscheppen of aan overschatting te lijden, ben ik ervan overtuigd dat onze boeken van goede kwaliteit zijn. 

Wij geven als LetterRijn nog niet heel veel boeken uit. Iedere cent komt uit eigen zak en het is pas sinds kort dat we kunnen zeggen dat we het uitgeven van een eerste boek hebben terugverdiend - en ook niet meer dan dat. De boeken die wij uitgeven zijn goed, al kan het natuurlijk wel zo zijn, dat het gewoon je smaak niet is. Wij besteden aan ieder boek dat uitkomt optimale aandacht. Zo hebben wij een echte en stevige redactie, besteden veel tijd aan de covers en ook de opmaak van de tekst is dik in orde. Ons doel is dat over pakweg vijf jaar LetterRijn bij inkopers bekend staat als: niet de grootste uitgeverij maar wel één waarvan ze weten dat de daar verschenen boeken binnen het genre van goede kwaliteit zijn. Dat de inkopers ons nu nog niet zo zien, valt te begrijpen. Toch spreek ik de hoop en verwachting uit dat we in ieder geval een eerlijke kans krijgen om ons te bewijzen. Wij dragen de lokale boekwinkel een warm hart toe. Ik hoop dat dit wederzijds is en dat veel van de inkopers van de winkels die ik de komende periode ga benaderen verder willen kijken dan het standaardassortiment en de boeken die in de top 60 staan.

8 opmerkingen:

  1. Wat enorm leuk om te lezen , maar wat heb hjeeigenlijk met een hoop positieve en jammer genoeg ook negatieve dingen te maken als je boeken uitgeeft heel leuk ben benieuwd naar je volgende column

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat je opeens een leuk idee hebt en Letterrijn benaderd... en dan nu ziet dat het zo is als je in gedachten had. Super leuk! Top Sandra!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om te lezen en wat een enthousiasme ik hoop dat jullie over de opstaken heen springen en jullie met zoveel enthousiasme groot worden. Ik wens jullie heel veel succes en wacht met spanning de 2 aankomende thrillers af.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank jullie wel voor de reacties. Het is hartstikke leuk om op deze manier een blik achter de schermen te kunnen geven!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig om te lezen dat er een enorme drive achter zit om goede boeken uit te brengen :) Zelf hou ik wel van de wat kleinere uitgeverijen, juist omdat ze net dat beetje meer aandacht besteden aan een boek. Kijk maar naar Perceval Press in Amerika http://percevalpress.com/ klein, maar oh zo mooie boeken, hardcovers in een prachtige druk. Dus ik ben nu al fan van LetterRijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alex Hoogendoorn4 oktober 2014 om 09:51

    Wat een leuke column! Begrijp ik nu goed dat je eigenlijk enkel verlies draait (of draaide en sinds kort pas break-even)? Wat een doorzettingsvermogen om (in beide gevallen) toch door te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. We zijn de uitgeverij begonnen in een tijd dat de klad in de boekenwereld was gekomen. Aanleiding was het overlijden van Theo's oudste broer - als schrijver bekend onder het pseudoniem Adriaan Bontebal - en diens wens om nog een laatste boek uit te geven. Zijn laatste boek was de eerste uitgave van LetterRijn en omdat we langzaam maar zeker de weg hadden weten te vinden, besloten we om door te gaan met de uitgeverij. We zijn nu dik twee jaar en een heleboel werk verder, maar beginnen wel een zekere naam op te bouwen. Het midden van nergens - een Young Adult die is uitgekomen in mei van dit jaar - is nu dan ook het eerste boek waarop we zonder verlies draaien. Dat geeft ons moed om onverdroten door te gaan, want het is zeker iets waar ons hart ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een oprecht en motiverend verhaal. Ik herken er veel in. O.a. dat je wordt afgeserveerd door boekhandels als je bij een kleine uitgever hoort. Maar jullie zijn zo gedreven dat het volgens mij wel heel gek moet lopen willen jullie je doel niet halen. Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen