Linda Samplonius (1984) is freelance tekstschrijver. Ze schreef voor Marie Claire, Cosmopolitan, NRC Next en Crimezone.nl. Nu heeft ze een vaste rubriek in VIVA en coördineert ze jaarlijks de VIVA400-lijst; een lijst met 400 succesvolle en inspirerende vrouwen. Daarnaast heeft ze een fascinatie voor crime. Een thema dat verwerkt is in haar thrillerdebuut Koelcel (Crime Compagnie)
1. Hoe voelt het, je
eerste boek uit?
“Heerlijk.
Na twee jaar werken is het eindelijk af. Het was een lange weg vol hobbels,
onzekerheden, pieker- en piekmomenten. Om dat af te sluiten met een papieren
exemplaar van Koelcel in mijn handen is heel bijzonder.”
2. Waarom gekozen
voor een thriller?
“Ik
heb jarenlang recensies geschreven voor de thrillerwebsite Crimezone en ik woon
samen met een rechercheur, dus dat het een thriller moest worden, was al vrij
snel duidelijk.”
3. Lees je zelf graag
thrillers? Zo ja, noem eens een paar goede?
“Jazeker.
Ik lees alles van Tess Gerritsen en Karin Slaughter. Maar ik haal ook veel
inspiratie uit series. De vernieuwende vertelvorm in True Detective. Het
verhaal grijpt je heel langzaam bij je strot. De dialogen zijn ijzersterk en de
personages, vooral die van Rust (Matthew McConaughey) is briljant. Ik hou ook
van de plotwendingen in House of Cards en de karakters in Top of the Lake.”
4. Hoeveel is je boek
anders dan de eerste versies? Wat was een belangrijke verandering?
“Heel
veel. Ik legde bijvoorbeeld politiesituaties voor aan mijn vriend. Hij las
verschillende versies en zei dan: ‘Leuk geschreven, maar zo gaat dat in het
echt niet.’ En een goede vriendin heeft zich ontpopt tot
debutantenbegeleidster. Zij is letterlijk met een rode pen door het manuscript
gegaan en heeft alles wat niet helder was genoteerd, of geschreven: dit
taalgebruik past niet bij het personage. Dat soort dingen. Daarna ging er nog
een redacteur overheen, dus ja, ik heb best wat aanpassingen gedaan. Ik heb hele
hoofdstukken ingekort en zelfs verwijderd, terwijl het personage van
rechercheur Femke juist is uitgebreid.”
5. Kan je goed tegen
kritiek op je schrijfwerk?
“Ik
zou willen zeggen ‘ja’, maar elke keer als ik naar Lieneke fietste - mijn
sparringpartner en meelezer - had ik toch een beetje een beklemmend gevoel.
Natuurlijk komt het hard aan als je met je neus op de feiten wordt gedrukt en
iemand zegt: ‘Dit klopt niet.’ Maar het maakte Koelcel uiteindelijk stukken
beter, en dat is me veel waard.”
6. Wie mogen kritiek
geven?
“Iedereen,
zolang het maar onderbouwd is. Ik leer veel van recensies, zo kom ik er achter
hoe mensen mijn boek lezen. Maar als ik lees ‘Ik heb het op (bijvoorbeeld) pagina
32 weggelegd, ik vond het ongeloofwaardig.’ en dat is net een stuk dat op de
waarheid is gebaseerd, dan doet dat even pijn. Maar ach, zo is het ook bij het
sectiehoofdstuk. Veel mensen lezen het als fictie, maar het is veel meer
waarheid dan mensen verwachten. Soms is de waarheid vreemder dan je met fictie
zou kunnen bedenken.”
7. Met welke
schrijver zou je wel eens een borrel willen drinken en wat wil je hem/haar
vragen?
“Met
Tess Gerritsen heb ik al een keer thee gedronken in het Ambassadehotel. Daarom
kies ik voor Karin Slaughter. Ik heb al haar boeken gelezen en hou van haar
pakkende, korte schrijfstijl. Wat zij doet, het soort genderbending tussen
mannen en vrouwen, vind ik fantastisch. Ik zou haar willen vragen hoe zij haar
onderwerpen bepaald. Mijn eerste boek is geïnspireerd op een vrouw die
gedrogeerd en verkracht is. Ik móest dit boek schrijven. Maar heeft Karin
Slaughter dit gevoel bij elk boek ook? En blijft dit? Of schrijf je boek zeven
heel anders dan boek één?”
8. Hoe werkte je aan
je boek Koelcel? In stilte? Bepaalde muziek? Thuis/niet thuis?
“Op
honderd verschillende locaties. Het hing er vanaf in welke stemming ik was. Ik
vond het heerlijk om in een stil huis te schrijven, vooral ’s nachts. Als de
mail niet bleef binnenstromen en ik door niks werd afgeleid. Maar die nachten
waren ook eenzaam. Daarom waren de zondagen op kantoor van mijn
journalistencollectief heerlijk. We zaten met z’n vieren aan ons debuutboek te
werken. In stilte, maar toch samen.”
9. Ik las dat je de
Viva400 coördineert, welke drie vrouwen zijn voor jou inspirerend en succesvol?
lena olivier |
“Klopt.
En ow, mag ik er maar drie opnoemen? Jeetje. Veel vrouwen zijn op verschillende
vlakken inspirerend en succesvol. Maar als ik er toch een paar moet noemen,
licht ik graag Lena Olivier uit, Head of Talent Solution LinkedIn Benelux. Haar personal statement is: To inspire
others to live their ambitions. En dat doet ze in elk gesprek dat ze voert.
Neelie Kroes vind ik ook echt een topvrouw. En Sheryl Sandberg -COO van
Facebook- vind ik inspirerend omdat ze
met humor en een vooruitziende blik zich sterk maakt voor de ontwikkeling van
vrouwen.”
10. Waarom moeten
onze lezers juist jouw boek kiezen in de winkel?
“Ze
moeten getriggerd worden door het omslag en door het verhaal. En veel mensen
hebben geen idee wat er in Nederland met een lichaam gebeurt als daar een
sectie op wordt uitgevoerd. Dus als ze zin hebben om een plastisch beschreven
sectie te lezen, dan moeten ze Koelcel zeker kopen.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten