donderdag 3 juli 2014

Column door Jennefer Mellink

NEE - NEE

Op zondagmiddag reserveer ik altijd minimaal dertig minuten op de bank voor het lezen van de wekelijkse stapel reclameblaadjes. Standaard zet ik een kop thee, wat vaak meer koppen thee worden omdat de stapel reclameblaadjes iedere week dikker en dikker lijkt
te worden, en pak ik wat lekkers erbij (al dat eten in die folders doet je tenslotte hunkeren naar voedsel). Vervolgens nestel ik mezelf in het uiterst linker hoekje van de bank in kleermakerszit en kijk ik alle folders aandachtig door. Vaak sta ik perplex van de extreem lage of juist hoge prijzen, het enorme aanbod van iedere winkel (zouden mensen dit echt kopen, vraag ik mezelf dan af) en de vaak onduidelijke, chaotische inhoud van de folders. Terwijl ik druk bezig ben met folders lezen, thee drinken en voedsel vermalen, sorteer ik de folders op de automatische piloot in drie stapels. Stapel 1: kan direct in de papierbak, stapel 2: hier moet ik nog een keer doorheen bladeren en stapel 3: uit deze folders moet ik dingen hebben! Uiteindelijk belanden er vaak nog een aantal folders van stapel 2 op stapel 3. De volgende missie is het inslaan van alle aanbiedingen. Wanneer de nieuwe week aanbreekt haast ik mij in de richting van de eerste winkel; de drogisterij. Het product dat ik wil kopen staat niet in de schappen. Wanneer ik een medewerkster vriendelijk vraag waar het product ligt, antwoordt ze: 'Het spijt me mevrouw, maar ze waren vrijwel direct uitverkocht.' Enigszins teleurgesteld loop ik in de richting van de supermarkt. Uitgerekend het product dat ik hebben wil, kan ik niet vinden. ‘Naar verwachting komen ze eind deze week binnen,’ zegt de kassajuffrouw als ik informeer naar het product. Nog altijd met lege handen loop ik gestaag naar de een na laatste winkel van folderstapel 3; de boekenwinkel. Alweer kan ik niet vinden wat ik hebben wil. Een medewerker zegt: ‘Sorry, in onze folder stond een fout, het boek dat u zoekt was vorige week in de aanbieding.’ Teleurgesteld loop ik de winkel uit. In de laatste winkel loop ik Linea recta naar een verkoopster toe en wijs ik het product dat ik hebben wil in hun folder aan met de vraag of ze het binnen hebben. ‘Nee, nee,’ antwoordt de verkoopster terwijl ze gedwee haar hoofd van links naar rechts schudt. Haar antwoord doet me denken aan de sticker die ik bij thuiskomst direct op mijn brievenbus ga plakken.


 Van Jennefer Mellink kwam onlangs haar eerste boek Gebroken uit. Ons teamlid Miriam Bakker was enthousiast over haar boek en gaf vier sterren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten