Een goed moment om even met de auteur van gedachten te wisselen.
- Wie
is Marie-José Verweij? Stel je je even voor aan de Thrillerlezers!?
Hoi, ik ben Marie-José en woon
met mijn man Lennard in Alphen aan den Rijn. Ik houd me naast schrijven ook
twee dagen bezig in het basisonderwijs. Een ideale combinatie waarbij ik de ene
dag rustig achter mijn laptop zit te schrijven en de volgende dag mag genieten
van het lesgeven aan jonge kinderen. Verder houd ik van wandelen, sporten, samen
koken, lekker eten, lezen, kamperen en reizen.
- Je
mag jezelf typeren in slechts drie woorden, welke zouden die woorden zijn?
Thrillerauteur, leerkracht
en reisfanaat.
- Hou
je van lezen? Heb je een favoriet genre? Welk?
Uiteraard houd ik van lezen.
Ik denk ook dat mijn liefde voor lezen onbewust heeft bijgedragen aan het leren
schrijven.
Vroeger al verslond ik stapels boeken uit de bibliotheek. Elke woensdag gingen
mijn moeder, mijn broertje en ik naar de markt in Vianen. Ook bezochten we dan
de bieb. Heerlijk vond ik dat! Toen leende ik vooral spannende boeken (van
bijvoorbeeld Anke de Vries, staat mij bij) en informatieve boeken over dieren
en natuurverschijnselen enzo.
Momenteel lees ik nog steeds voornamelijk thrillers, maar ik kan ook erg
genieten van (historische) romans en waargebeurde verhalen.
Waarom heb je gekozen voor
het thrillergenre?
Ik denk dat de thrillerserie
van Uitgeverij Kluitman, die in de jaren 90 populair was, hier mee te maken
heeft. Mijn zussen, broertje en ik genoten enorm van die enge verhalen. ‘Doodse
stilte’ was mijn favoriet. Ik weet nog dat ik bijna niet durfde door te lezen
toen er een man door het raam naar binnen stond te gluren in het verhaal.
Vorig jaar heb ik van een vriendin de hele reeks voor mijn verjaardag gehad.
Zij wist dat we ze niet meer bewaard hadden. Echt een tof cadeau!
-
Mijn favoriete boek is
overigens geen thriller:
-Duizend Schitterende Zonnen van Khalid Hosseini. Ik ben ontzettend geïnteresseerd
in andere culturen en religies. Hoe tragisch het verhaal ook is, het geeft een
mooi inkijkje in het leven van twee vrouwen op een andere plek in de wereld.
-
Was schrijfster zijn een
lang gekoesterde droom? Hoe is het zo ver kunnen komen 😊?
Schrijven was inderdaad altijd wel een droom, alhoewel dat in de periode van
de middelbare school en studie niet aan de orde was. Ik was druk met studeren, sociale
contacten, bijbaantjes en hockeyen en dacht niet aan schrijven. Pas een paar
jaar geleden na het afronden van mijn tweede studie (de Pabo) ging het weer
knagen en schreef ik ‘Met onbedachte rade’.
Nu ben ik apetrots dat mijn tweede
boek uitkomt, bij de Crime Compagnie nog wel. Dat is echt mijn droomuitgeverij!
- Na
‘Met onbedachte rade’ ligt nu ‘Geen weg terug’ in de boekhandel. Hoe zou jij je
tweede boek promoten bij de lezer?
‘Geen weg terug’ is een ideale thriller voor lezers die van onderhuidse spanning houden.
Door de korte hoofdstukken
blijven de vaart en de spanning erin. Ik heb al een paar keer gehoord dat het
boek niet weg te leggen is. Dat is natuurlijk een groot compliment.
Qua thema denk ik dat het
onderwerp veel mensen de stuipen op het lijf jaagt: het gaat over
basisschoolleerkracht die met goede bedoelingen een meisje van twee jaar oud
van de buitenschoolse opvang mee naar huis neemt. Eenmaal thuis komt hij tot
inkeer en maakt hij een dusdanige rampzalige keuze dat het meisje alleen maar
verder van huis raakt. Letterlijk dus. Ik kan niet teveel zeggen, maar Mila
maakt behoorlijk spannende dingen mee terwijl de internationale politie op zoek
naar haar is.
-
Als je eenmaal in het
boek begint, is er geen stoppen meer aan. Ging het schrijven ervan ook zo vlot?
Het
schrijven zelf ging redelijk vlot. Ik denk dat ik anderhalf jaar over het boek
gedaan heb. Daarna startte de zoektocht naar een nieuwe, wat grotere uitgever.
Tussen het insturen van het manuscript en het hele traject van herschrijven,
proeflezers, redactie en drukken zit ook nog zo’n 12 maanden.
-
Wat bracht je op het
idee voor ‘Geen weg terug’ en wat was er eerst: het plot of de personages?
Ik heb
twee ideeën die ik opdeed in het dagelijks leven gecombineerd. Eentje ontstond tijdens het
lesgeven en eentje tijdens een ritje in onze camperbus.
De eerste heeft geleid tot het begin van ‘Geen weg terug’ waarin leerkracht
Walter een tweejarig meisje stiekem van de opvang mee naar huis neemt.
De tweede gebeurtenis heeft geleid tot een ontdekking in een camper van
personage Iris. Zij hoort een vreemd geluid vanachter uit de camper komen en
krijgt de schrik van haar leven als ze ziet wat er op haar matras ligt.
Het plot was er eerst. In tegenstelling tot bij het
eerste boek heb ik het plot eerst grofweg uitgewerkt en ben ik toen pas
begonnen met het schrijven zelf. De personages, hun handelen en karaktertrekjes
vormen zich bij mij gaandeweg.
-
Wat zijn volgens jou de
‘ingrediënten’ van een goede thriller? Spanning, decor, geloofwaardigheid,
plot, …, I
Ik
geniet zelf het meest van een thriller met relatief korte hoofdstukken waardoor
de vaart erin blijft. Daarnaast vind ik het prettig om niet te ingewikkelde
zinnen te lezen (ik wil niet struikelen over woorden of zinnen) en ik merk dat
ik tijdens het lezen van boeken afknap als ik te vaak denk ‘huh, maar dat zou
iemand in de echte wereld toch nooit doen?’ Geloofwaardigheid vind ik kennelijk
een belangrijk aspect van een verhaal. Iemand op het verkeerde been zetten en
daarmee verrassen is natuurlijk altijd belangrijk in een thriller.
-
In welke mate spelen
deze elementen mee in de opbouw van jouw thrillers?
Ik
schrijf mijn verhalen zoals ik zelf een boek zou willen lezen en dus bevatten
mijn verhalen korte hoofdstukken, veel vaart, onderhuidse spanning en
verrassende wendingen.
-
Hoe belangrijk zijn de
personages?
Zonder personages
geen verhaal, zeker niet binnen psychologische thrillers. Het zijn de
handelingen en gedachten van de personages die een verhaal maken. Ik vind het
heel interessant en leuk om in de hersenen van de zelf bedachte personages te
kijken.
-
Hoe krijgen personages
zoals Walter, Iris en Cynthia vorm tijdens het schrijven? Heb je een lijstje
met karaktertrekken, fysieke eigenschappen, … ? Inspireer je je op personages
van vlees en bloed die je kent, ontmoet in de winkel, … ?
Ik werk
niet met lijstjes met karaktertrekken of iets dergelijks. Ik had in het begin
van het schrijfproces voor iedere personage iemand in mijn hoofd die ik ken,
voor Iris zelfs drie personen. Ik merkte dat halverwege het schrijfproces de
personages op zichzelf staande personen begonnen te worden, waardoor de
personen die ik in gedachten had vervaagden. Een mooi proces is dat.
-
Personages laten
onverschillig, stoten af of veroveren een plekje in je hart. Welke connectie
ontwikkelde jij met de personages in ‘Geen weg terug’?
Ik kreeg gaandeweg steeds
meer een connectie met Iris. Haar gedrag is, zo gezegd, niet zo gangbaar maar op
een gegeven moment wist ik heel goed hoe ze op bepaalde situaties zou reageren.
Een bezoek aan een psychiater om haar persoonlijkheid te bespreken heeft hier
enorm bij geholpen. Ik kreeg dankzij het gesprek een goed beeld van Iris.
-
Tot slot: wat nu na ‘Geen weg terug’? Zit er
al een nieuwe thriller klaar in jouw hoofd om geschreven te worden?
De derde thriller is al geschreven. Het thema gaat mij aan het hart. Het gaat namelijk over een massagraf dat is gevonden in Vianen, het stadje waar ik ben opgegroeid en 25 jaar heb gewoond. In 2020 (waargebeurd!) stuitten archeologen op een massagraf van 82 skeletten. In mijn verhaal stuiten ze niet alleen op het massagraf, maar ook op iets anders. 😉 Mijn vaste meelezers, Mark en Geraldine, gaan het manuscript nu lezen en daarna gaat het naar de Crime Compagnie.
Zelfs voor iemand die niet is
opgegroeid in Vianen klinkt dit al heel goed: een thema dat je nauw aan het
hart ligt, een massagraf en ook nog iets anders … . Ik zal niet de enige
thrillerlezer zijn die nu al uitkijkt naar je volgende boek.
Dank je wel Marie-José.
Super
leuk dat Thrillerlezers mij zo’n podium biedt! Ik waardeer dat heel erg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten