dinsdag 5 december 2023

Hildur van Satu Ramo

 


Het verhaal over een denkbeeldige vriendin

‘Hildur’ is het eerste deel in een nieuwe noordse serie die zich afspeelt in Ijsland. Protagonisten in deze misdaadroman zijn Hildur Rúnarsdóttir, rechercheur en hoofd van de nationale politieafdeling Vermiste kinderen, en de Finse Jakob Johanson, die ver van huis stage komt lopen aan de zijde van Hildur.

‘Hildur’ speelt zich af op drie verschillende momenten in de tijd.

De aftrap van ‘Hildur’ ligt ver in het verleden, zo’n kleine 500 jaar terug in de tijd wanneer Haraldur en Una zich vestigen in Westfjorden. Het heeft iets van een sprookjesachtig begin, hoewel de laatste woorden van het hoofdstuk anders doen vermoeden.

Dan maakt de tijdmachine een eerste stop in 1994 op het moment dat twee zusjes de schoolbus missen en weinige tijd daarna voorgoed van de radar verdwijnen. Waar zijn zij gebleven?

In 2019 doet Hildur haar intrede in het verhaal. Zij is rechercheur in ĺsafjördur. Op een bepaald moment in haar leven is er iets gebeurd waardoor ze sindsdien een pessimistische kijk heeft op het leven.

‘Hildur’ komt bijzonder traag op gang, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door een prima schets van de karakters van oa Hildur, haar leidinggevende Beta en Jakob. Wanneer na een derde van de plot een moord heeft plaatsgevonden, staan zij reeds als levensechte personages met beide voeten op Ijslandse bodem, vinden zij hun eigen ritme in het koude, donkere en meedogenloze decor en hebben ze voldoende achtergrond en bagage mee om te kunnen meedraaien in een beloftevolle noordse serie.

Sneeuw, ijs, duisternis, afgeplatte bergen en hoe ze zijn ontstaan … Een even belangrijk nevenpersonage is Ijsland, meerbepaald ĺsafjördur in Westfjorden. Het woeste karakter van het eiland, de onbeheersbaarheid van de natuur en het gevoel geïsoleerd te zijn van de rest van de wereld wordt treffend en beeldend onder woorden gebracht.

Het is ook in dat landschap dat de noordse mythologie met verhalen over trollen, zieners die praten met de natuur en raven als boodschappers voor de goden nog heel levendig is. Hildur zelf lijkt ook begiftigd met een speciale gave.

Na die eerste moord volgen er nog andere. Waarom moeten die personages met geweld het leven laten? De dader komt als ‘ik’-personage regelmatig langs via korte schuingedrukte interventies. De info over diens identiteit komt slechts met mondjesmaat. En in het achterhoofd blijft de passage in 1550 vragen oproepen … Prima technieken om de lezer nieuwsgierig te houden.

Terwijl de personages overgeleverd zijn aan de genade van de natuur en een moordenaar een plan heeft dat uitgevoerd moet worden, is het af en toe genieten van hele mooie zinnen, Ijslandse liedjes en volkswijsheden. De Ijslandse plaatsnamen zijn een mondvol die af en toe je tong in een knoop draaien.

’Hildur’ ademt Ijsland. Het verhaal is fictie maar sommige locaties bestaan echt. Dat de auteur welbekend is met de streek aangezien ze er zelf woont, is een extra troef die ze inzet én met effect. Ook maakt de schrijfster van de gelegenheid gebruik om maatschappelijke en eilandgebonden problemen aan te kaarten,  zoals het falen van de Ijslandse samenleving wanneer ze het isolement en het misbruik binnen het gezin in Ijsland benoemt. Net zoals Hildur het verhaal achter de mens belangrijk vindt, zo ook besteedt Satu Rämö heel veel aandacht en zorg aan haar personages en zet ze hen als mensen van vlees en bloed neer.

Satu Rämö kreeg naar eigen zeggen enkele jaren geleden een denkbeeldige vriendin, Hildur, op bezoek. Ze moest en zou haar verhaal opschrijven. Het smaakt naar meer!

4 kraaien

Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten