Sluipend gif
Het zou het begin kunnen zijn van
een sprookje want sinds kort is het geluk van Ella en Rob compleet: hun lang
gekoesterde kinderdroom is met de komst van baby Daan eindelijk in vervulling
gegaan.
Doch, de zeepbel van geluk waarin
Ella zalig vertoeft staat op springen. Wat is veranderd? Heeft Rob een
minnares? Heeft Rob iets te maken met de vermoorde Thaïse vrouw die niet veel
later wordt teruggevonden in de buurt? Rob ontkent in alle toonaarden.
‘Ticket zonder retour’ is het verhaal
van Ella en Rob met in de bijrollen Sarai, Marit en Evert. Ella wil maar al te
graag echtgenoot Rob geloven wanneer hij zegt dat hij niks met de vermoorde
vrouw te maken heeft, maar de machine is in gang gezet.
Kleine beetjes info maken dat de
dynamiek tussen Ella en Rob verandert. De harmonie binnen het koppel brokkelt
af. Argwaan, wantrouwen en op de tippen lopen worden deel van het dagelijkse
leven.
Het vertelstandpunt wisselt
voortdurend tussen Ella en Rob. Ella is bang voor wat ze kan ontdekken, maar
niettemin moet en wil ze weten hoe de vork aan de steel zit; Rob herbeleeft in flarden
zijn verblijf in Thaïland en gaat geen middel uit de weg om zijn leven in
België nu veilig te stellen. En Ella, zij dreigt echt een probleem te worden …
.
Bettie Elias heeft voortdurend de
vinger aan de pols én van Ella én van Rob. Ze observeert en rapporteert hoe de dynamiek
tussen de echtgenoten verandert; ze registreert een heel scala van handelingen
en gevoelens die elkaar in snel tempo opvolgen en beide partners meesleuren in een
neerwaartse spiraal waaruit niemand ongeschonden zal vrijkomen. Glashelder. Bedrog,
leugens, verkrachting, misbruik, gedwongen isolatie, …, brengen Ella en Rob op
de rand en doen het ergste vrezen.
Het verhaal bouwt langzaam, goed
uitgebalanceerd en realistisch op. Je ziet het zo voor je ogen gebeuren. De
situatie escaleert: het gevoel van onheil gaat met elk hoofdstuk crescendo.
“Eigenlijk zou het simpel kunnen zijn.” (p. 227) Bij zo’n zin, eenvoudig als
wat, komen al je nekharen overeind. De suggestie dat het ergste onafwendbaar
kan worden, zet zich vast in je hoofd. Een verkilde relatie staat tegenover een
smeulend vuur van onheil; van elkaar vervreemde partners zaten elkaar nooit
eerder zo dicht op de lip. De toon is dreigend en bedreigd. De auteur houdt
zowel de personages als de lezer in de tang.
Is alles echter wat het lijkt? Een
twist en … nog één. Het is maar over wanneer het echt over is!
‘Ticket zonder retour’ is een vlotte
goed uitgewerkte psychologische thriller die je pas los laat na de laatste
bladzijde.
4.5 kraaien!
Anita
Geen opmerkingen:
Een reactie posten