Belinda Aebi brengt met ‘Verboden toegang’ haar dertiende fictieve verhaal uit. ‘Verboden toegang’ ligt stevig verankerd in Temse, een stad gelegen aan de Schelde in het Belgische Oost-Vlaanderen. In deze psychologische thriller is opnieuw een rol weggelegd voor hoofdrechercheur Stef Michiels, rechercheur Raf De Roover en Emmy Verdonck die reeds eerder een zaak oplosten in ‘De verborgen vrouw’. Thrillerlezers! mocht op de virtuele koffie bij de schrijfster.
Dag Belinda
• Het eerste dat de aandacht trekt
is de cover van ‘Verboden toegang’. Dat slot! Zonder te spoileren, het spreekt
tot de verbeelding, niet?
Blij met je opmerking. Klopt, dat is ook de bedoeling, om de aandacht te trekken. Ik vind de cover heel belangrijk en ga bij elk nieuw boek zelf op zoek naar een gepast en appellerend beeld. Op bijgevoegde foto kun je zien waar ik de titel vandaan haalde. Het bord hing aan het hek van een volkstuintje. Toen ik dat zag, wist ik, dàt wordt de titel! Omdat de titel er was, kon ik gerichter zoeken naar een cover. Bij het zien van het beeld met het hangslot ga je toch meteen denken: Wat of wie zit hierachter? Wat is hier verboden? En waarom? Titel en foto voor de cover matchen voor mij perfect met het verhaal.
• Wat inspireerde jou tot het
schrijven van ‘Verboden toegang’?
Het krantenartikel dat in het begin van het boek staat.
De brand in de volkstuintjes is echt gebeurd, vier jaar geleden, maar dan
zonder lijk, dat heb ik erbij gefantaseerd. Het zaadje voor het begin van een
verhaal wordt bij mij heel vaak geplant na het lezen van een krantenartikel,
een item uit het journaal, iets wat ik tegenkom tijdens een wandeling of een
fietstocht. Dat kan iets heel banaals zijn: een kerkje, een kapelletje, een
opschrift op een bank, een visser op zijn viskrukje.
Een andere inspiratiebron was het doopritueel met fatale
afloop voor student Sanda Dia (nu brandend actueel proces). Dat werd de tweede
verhaallijn voor het boek. Meestal vertrek ik van twee gebeurtenissen of
locaties die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, maar die tijdens
het verhaal toch een link met elkaar lijken te hebben. Die link wordt, naarmate
het boek vordert, stilaan blootgelegd.
• Zijn al jouw boeken/meer boeken
van jou geïnspireerd op waargebeurde feiten?
Niet altijd, maar ik hou er blijkbaar van om te gaan
fantaseren rond bestaande locaties en min of meer waargebeurde feiten. Tijdens
het schrijven geef ik er dan mijn ‘Aebi-draai’ aan en gaat het plot en gaan de
personages met mij aan de haal. Meestal is mijn werk dus een combinatie van
fictie en non-fictie, een mix die mij het beste ligt.
• Je houdt jouw verhalen graag
dichtbij huis. Is Temse zo’n grote bron van inspiratie voor verhalen?
We wonen nu bijna negen jaar in Temse, en ja, ik kan hier
nog wel enkele boeken uit mijn hoed toveren. Anderzijds, ik ben niet
plaatsgebonden. Zet mij ergens op een stille plek en ik laat mij inspireren.
Zolang het geen stad is, te druk, teveel mensen. Verstikkend voor mij. Als
hoogsensitief en introvert persoon moet ik telkens opladen na een dag met
teveel prikkels. Dan voel ik mij zoals een ballon die leegloopt. Plat.
• Ben je naar Sompershoek gegaan om
de sfeer op te snuiven?
Jazeker, het is noodzakelijk om de plaats delict te gaan
bekijken en onderzoeken. Zoals je zelf aangeeft, om de sfeer op te snuiven,
maar ook om de beschrijvingen van de entourage zo goed mogelijk neer te pennen.
Ik maak dan een twintigtal foto’s die mij helpen en noteer hoe die omgeving op
mij overkwam. Wie liep er rond? Wie was in zijn tuintje bezig? Maar ook: Wat
groeit er? Tijdens welke periode groeit dat? Staan er giftige planten? Ook de
hekjes en de hangsloten trokken natuurlijk mijn aandachtJ
• Stef kan zó genieten van het zicht
op de Schelde? Heeft hij dat van jou? Heb jij zo’n plekje waar je helemaal tot
rust komt?
• Krijg je reacties van Temsenaren
en Kruibekenaren? Misschien een extra lekker broodje bij bakker Wauters, een
begrip in Temse en omstreken?
Eigenlijk niet of heel weinig. Ik had hier meer reacties
op verwacht, maar veel lezers zijn denk ik niet altijd geneigd om een mail of
een bericht te sturen naar een auteur. Ik zou het wel graag hebben, te weten
hoe ze het vonden. Er zitten best wat namen in het boek van bedrijven of horeca
gelegenheden. Het is wel reclame voor hun zaak, maar misschien zijn het mensen
met een erg drukke job en hebben ze geen tijd om te lezen. Kan ook.
• Ik veronderstel dat Temse zeker
nog geen opgedroogde bron aan inspiratie is?
Nee, de bron is nog goed natJ en terwijl ik dit
nu schrijf, vaart hier net een woonboot voorbij. Dan denk ik: Hoe zou het zijn
om er te wonen? Wie zijn die schippers? Waar varen ze heen? En onvermijdelijk
de gedachte: Wat zou er kunnen misgaan op zo’n boot? Mensen leven er op elkaars
lip. Een duwtje in het water is zo gebeurd. Tja, ik zie al meteen een scenario.
• In ‘Verboden toegang’ laat je er
geen gras over groeien en val je meteen met de deur in huis. Zo vang jij zelf
ook het liefst het lezen van een thriller aan?
Je kent me al goed, merk ik. Ja, als ik zelf een boek ter
hand neem, wil ik graag meteen in het verhaal gezogen worden. Er moet in de
eerste pagina’s iets gebeuren, en dat wil ik in mijn boeken ook. Het typeert
mij ook wel. Ik ben ongeduldig en als ik iets zeg of schrijf, ben ik ‘to the
point’, niet teveel omwegen of tierlantijnen.
• Wat zijn volgens jou de vereisten
waar een goede thriller aan moet voldoen?
Goed tempo, geen overdaad aan personages, spanning,
onverwachte ontknoping, geen te dik boek. Ik vind dat je op een 300-tal
pagina’s je verhaal kan vertellen. De extra pagina’s vind ik heel dikwijls
overbodig omdat ze geen meerwaarde bieden. Ik hou niet van langgerekte passages
of teveel humor in een thriller. Humor mag, als die goed gedoseerd en subtiel
is. Hetzelfde voor seks. Zolang het niet ‘too much’ is, zou Raf zeggen.
• Lees je zelf veel en kies je dan
voor thrillers?
Ik lees alleen thrillers, maar ik noem het liever
‘misdaadromans’. Het label ‘thriller’ onderstelt actie, gevaar, bloed, wapens…
Ik hou het liever bij onderhuidse
spanning door jaloezie, lust, conflicten van emotionele aard.
Eigenlijk wil ik al lang een reeks schrijven met de zeven
hoofdzonden als thema. Misschien ziet een of andere uitgever dat wel zitten met
mij.
• Welke thriller die je zelf las zou
je willen aanraden aan de Thrillerlezers?
Alles van de Noorse schrijfster Karin Fossum. Briljant
hoe ze er telkens weer in slaagt om personages neer te zetten die boeiend,
geloofwaardig en apart zijn. ‘Apart’ in de zin van dat er iets aan schort maar
waar je toch mee meevoelt en sympathie voor krijgt. Haar schrijfstijl is
eenvoudig, geen lange of ingewikkelde zinnen, en de sfeer die ze teweegbrengt
doen weinigen haar na.
Elk verhaal blijft hangen, doet je nadenken. Als ik één
grote wens zou kunnen doen: schrijven zoals zij. Ik oefen.
• Wat is de sterkte van ‘Verboden
toegang’?
Ik denk: de intrige van het ‘ik’ personage; wie is er aan het woord in de flashbacks? En natuurlijk de zoektocht naar de dader. Mensen die het boek lazen, complimenteerden mij om het feit dat ze verrast waren met de ontknoping en dus het kenbaar maken van de dader. Velen had ik op het verkeerde been gezet. Dat is heel fijn om te horen. Verwarring zaaien is wat ik moet doen en zoveel mogelijk personages verdacht maken natuurlijk. Altijd goed om horen: Dat boek van jou, what the fuck happened? Heerlijk.
Lezers zeggen mij ook vaak dat ik schrijf voor een breed
publiek. Mannen en vrouwen, en dat ik mij zonder moeite verplaats in het hoofd
van een man. Dat doet mij plezier en ik ben het daar wel mee eens. Ik vind dat
ik geen typische ‘vrouwenthrillers’ schrijf en dat wil ik zo houden.
• In jouw thriller ligt duidelijk de
nadruk op de uitwerking van de verschillende karakters. Er zijn nogal wat
personages. Zij moeten zich stuk voor stuk tonen aan de lezer. Hoe begin je aan
de uitwerking van die verschillende karakters?
In vergelijking met andere boeken die ik lees, vind ik
dat ik in mijn boek niet veel personages opvoer. In andere boeken kan ik soms
de tel niet bijhouden en vind ik de overdaad aan personages storend. Voor de uitwerking
van een karakter heb ik bij het begin een vaag beeld, maar dat wordt scherper
naarmate ik schrijf. Het is ook onvermijdelijk dat je eigenschappen van jezelf
in je personages stopt. Dat doe ik niet bewust, dat komt vanzelf, en achteraf
denk ik dan, hé, dat ben ik een klein beetje. Zo zit er in Stef, Raf en Emmy
een stukje Belinda. Grappig is ook dat de hond Polly, de hond van mijn dochter
is, en achteraan in het boek is Mille (de basketter) onze kleinzoon. Die is
natuurlijk zo fier als een gieterJ De hond is dat
ook, maar die kan het niet zeggen.
• Welk personage vond je het
moeilijkst/gemakkelijkst om uit te werken?
Het moeilijkst: het slachtoffer, Urbain Decorte. Hij is
het meest complex. Heeft geheimen jarenlang verborgen gehouden. Maar ook Annie,
zijn vrouw, die liegt.
Gemakkelijk is het nooit. Ik schenk aan alle personages
evenveel aandacht. Wat ook focus vergt, is het consequent blijven aan de
eigenschappen van een personage. Een goede redacteur zou die dingen moeten
zien. Ook de tijdslijn is super belangrijk, zeker als je werkt met flashbacks.
Alles moet kloppen.
• Het rechercheteam draait vooral op
mankracht. Soms worden best mannelijke onderwerpen aangesneden (auto’s,
motoren, …). Vraagt dat van jou meer inlevingsvermogen dan wanneer je thrillers
schrijft met bv. Maud Gelderman of Kaya De Regge?
Het gaat erom dat in een misdaadverhaal elk detail
belangrijk is en dat het detail klopt met het personage. Bij Raf past een stoer
uiterlijk en een snelle motor, bij de uitbater van de padelclub past een opvallende
rode Tesla. Ik ken weinig van motoren of auto’s, maar dan is het internet daar.
• Willy Devos en zijn strips. Hij
heeft er veel voor over om ze te beschermen en ze in goede conditie te houden?
Heb jij ook zoiets waar je veel tijd en moeite in wil steken?
Over het verzamelen en verzorgen van strips heb ik ook
opzoekingswerk gedaan. De blokhut in de tuin moest voldoen aan welbepaalde
voorwaarden om de waardevolle strips in op te slaan. Leerrijk hoor.
Waar ik veel moeite en tijd in steek? Laten we het houden
op een goed boek afleveren. Geen sinecure. Na ieder boek denk ik ermee op te
houden, door de stress en twijfel die het teweegbrengt. Maar na enkele weken
begint het weer te borrelen in mijn hoofd, komt er iets op mijn pad en denk ik,
dààr kan ik wel iets mee en hup, ik kruip weer in mijn wereldje.
• Mocht het boek benen hebben, ik
zou zeggen dat het met beide benen in de werkelijkheid staat: dooprituelen die
volledig misgaan, het gedoe rond ‘woke’, het soms respectloze gedrag tov hulpverleners,
Trooz bij Luik ten tijde van de overstromingen na de waterbom, … ? Het maakt
allemaal onlosmakelijk deel uit van het proces dat het schrijven van een boek
is?
Ik ben blij dat je deze opmerking maakt, want ja, er gebeurt toch heel wat in deze wereld, en dicht bij ons. En ja, ik heb het er moeilijk mee om alles te behappen. Het schrijven is voor mij een manier om met de lelijkheid in de wereld om te gaan. Een vorm van ventileren en van escapisme. Ik vind het belangrijk om actuele gebeurtenissen of hete hangijzers in de regio of in ons land te verweven in mijn verhaal. Soms laat ik ook doorschemeren wat ik ervan vind, of wat iets met mij doet. Dat laat ik dan door een personage zeggen. Ze zijn in zekere mate mijn ambassadeurs.
Er zitten best veel maatschappelijke issues in mijn boek,
als je ze zou aanduiden zit er in elk hoofdstuk wel iets om over na te denken,
los van de plot van het verhaal. Ik zou er nu enkele kunnen opsommen, maar dan
ga ik spoileren.
Nog iets, misschien niet direct een antwoord op je vraag.
Over de bloemenkrans rond het fietsstuur: Toen ik me afvroeg of dat wel een
goede insteek zou zijn… Op een dag ga ik hier boodschappen doen, en als ik
thuiskom, zie ik naast de voordeur van het appartementsgebouw waar ik woon een damesfiets
staan met vooraan een mooie bloemenkrans rond een mandje geweven, precies zoals
ik die beschreven had. Toen dacht ik: Die fiets staat hier niet zomaar! Dat is
een teken! Een teken dat het helemaal ok is! Straf toch?
• Om af te sluiten: Stef Michiels,
Raf De Roover en Emmy Verdonck zijn terug van weg geweest. Ik heb de indruk dat
hun verhaal nog niet uit is. Komt er nog meer met hen?
Zeker, ze staan iedere dag dichter bij mij en trekken nu
al aan mijn mouw. ‘Wanneer zijn we terug aan de beurt?’ En Stef die wil zo rap
mogelijk bij Emmy zijn J
Ik zou zeggen, leg dat idee met de
woonboot gauw vast en luister naar de smeekbede van jouw personages. Elke dag
dat Stef en Emmy niet samen zijn is er één te veel!
Dank voor de tijd die je wou
reserveren voor Thrillerlezers!. Nog veel schrijfplezier gewenst!
Graag gedaan en dankjewel! Je bent hier altijd welkom in
Temse.
Belinda
Anita voor Thrillerlezers!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten