Blauwe Bonen is het 2
e boek van Terrence
Lauerhohn, nadat ik al eerder het geweldige Kluizenaar had gelezen. Kluizenaar
smaakte naar meer. Zal dit boek mijn honger kunnen stillen?
Het verhaal van Blauwe Bonen concentreert zich op het leven
van de gewetenloze huurmoordenaar Frits, alias de Crooner. De Crooner is een
begrip onder de créme de la créme van huurmoordenaars. Hij heeft echter een
foutje gemaakt. Op de laatste plaats delict heeft hij een enkele haar achter
gelaten en nu is het slechts een kwestie van tijd totdat ze bij hem zullen aankloppen.
Daarna zullen ze ongetwijfeld verder op zoek gaan. Hierdoor komt hij nu zelf
bovenaan de hitlijst te staan van zijn opdrachtgever, een al even gewetenloze
gangsterbaas. Degene die nu de uitdaging aangaat om de Crooner voor altijd het
zwijgen op te leggen is de beruchte huurmoordenaar de Prikker. De Crooner op
zijn beurt is niet van plan lijdzaam af te wachten en zet meedogenloos de tegenaanval
in. In Merel, de jonge beeldschone dochter van de gangsterbaas, ziet de Crooner
een mooi onderpand om zo wat zaakjes uit te kunnen wisselen en het er levend
van af te brengen, maar al heel erg snel blijkt dat het daarbij goed fout kan
gaan.
Terrence heeft ook met dit misdaad verhaal weer een geweldig
Kat en Muis spel neergepend. Het verhaal wordt verteld in de ik-vorm en is geheel
bezien vanuit de ogen en de beleving van de hoofdpersoon, de huurmoordenaar De
Crooner. Een ijskoude killer, gewetenloos, wreed, eenzaam en daar zeer tevreden
mee. Gevoelens zijn immers alleen maar ballast, ze staan je in de weg,
vertroebelen je blik, en laten je twijfelen daar waar je beter daadkrachtig had
kunnen optreden. Wat gaat er dan zo mis met de Crooner als hij de jonge Merel
ontvoert en haar probeert uit te ruilen. Merel is lief, ontwapenend, mooi en
heeft, zo blijkt, haar eigen flinke rugzak meegekregen. Gaande weg ontspint er zich
een spel van aantrekken, afstoten, beledigen en tot razernij wekken tussen De
Crooner en Merel. Voortdurend proberen ze elkaar af te troeven en elkaar te
slim af te zijn. Elk met het eigen leven als waardevolle inzet.
De manier van schrijven van Terrence is ook nu weer heel soepel,
snel weg lezend en enorm beeldend. Prachtige zinnen met mooie vergelijkingen
strelen het oog van de lezer. Bovendien is ook in dit verhaal een flinke dot
cynische humor verwerkt en vooral de pittige dialogen tussen Merel en de
Crooner, maar ook hun acties over en weer, zijn om te smullen. De Crooner en
Merel zijn de belangrijkste hoofdpersonages en ze zijn dan ook flink uitgediept
waardoor je hun akelige maar ook vertederende karaktertrekjes snel leert kennen
en je bijna spijt krijgt dat je, richting het einde, afstevent naar een gewelddadige
climax. Je bent bijna bang dat je afscheid zal moeten nemen van tenminste één
van hen, en stiekem hoop je dat dat niet hoeft. Ook de bijrollen worden weer vertolkt
door prachtige kleurrijke types die je verrassen en versteld doen staan.
Iets waarvan ik in het begin een vermoeden had, blijkt aan
het einde van het verhaal waarheid te worden. Vond ik dat jammer? Absoluut
niet, ik geniet er des te meer van dat ik op een klein gebiedje gelijk heb
gekregen en er tevens als bonus nog een paar extra twists bij krijg. Heerlijk!
Een misdaad verhaal om van te smullen met geweldexplosies
die soms heerlijk absurd en overdadig zijn a la Quentin Tarantino. Heeft dit
mijn honger doen stillen? Slechts voor even ben ik bang… want ik wil best nog
meer!
Ik geeft Blauwe Bonen 4,5 Kraaien.
Karin K.
Wat een fijne recensie weer :-) Binnenkort verschijnt de derde druk van Blauwe Bonen, onder een nieuwe titel: Rapsodie in zwart, bij uitgeverij Ellessy. Helaas wordt de originele versie niet meer nieuw verkocht. Via mij kan men nog wel gesigneerde exemplaren bestellen.
BeantwoordenVerwijderen