zondag 5 februari 2023

56 dagen van Catherine Ryan Howard


 Als Ciara hem voor het eerst ziet – zomaar in de rij bij de supermarkt – is ze direct onder de indruk. Oliver lijkt onbereikbaar, maar hij wil haar toch beter leren kennen! Zou het echte liefde zijn? En hoe hervindt ze haar weg als dat niet zo is? Dan bereikt covid-19 de Ierse kust. De lockdown lijkt het einde van hun prille relatie. Tot Oliver voorstelt dat Ciara bij hem intrekt tot de lockdown voorbij is…

Als Oliver haar voor de vijfde keer ziet – alweer in de rij bij de supermarkt – is hij direct op zijn hoede. Ciara lijkt onschuldig, maar hij wil haar toch beter leren kennen. Is ze wie ze beweert te zijn? En hoe ruimt hij haar uit de weg als dat niet zo is? Dan bereikt covid-19 de Ierse kust. De lockdown lijkt het einde van zijn snode plan. Tot Ciara ermee instemt bij hem in te trekken tot de lockdown voorbij is…56 dagen geleden ontmoetten ze elkaar in de supermarkt.35 dagen geleden stelde hij voor dat ze bij hem zou intrekken.Vandaag treft de politie een ontbindend lijk aan in zijn appartement.Is dit de perfecte moord?Deze flaptekst sprak mij meteen aan, dus ik was heel blij toen ik dit verhaal mocht lezen en recenseren.'56 dagen' begint met een pakkende inleiding. Er wordt een lichaam in een appartement gevonden en het is duidelijk dat deze persoon er al een tijdje ligt. Wie deze persoon is blijft tot het einde goed geheim.Vervolgens maak je een sprong naar 56 dagen eerder en begint het met de ontmoeting tussen Ciara en Oliver. Eerst wordt er vanuit Ciara verteld en daarna vanuit Oliver.Boven elk hoofdstuk staat steeds hoeveel dagen het nog duurt voordat de moord plaatsvindt. Je gaat dus vanuit het verleden uiteindelijk naar de recentste dag. Ondertussen zitten er ook hoofdstukken tussen die zich in het heden afspelen en deze stukken lees je weer vanuit het politieteam dat zich in het appartement, bij het dode lichaam, bevindt. Je moet dus goed opletten, want er wordt regelmatig met de tijd gesprongen.Covid-19 speelt in dit verhaal ook een erg grote rol, maar wat dit precies voor toegevoegde waarde had weet ik niet zo goed. Ik denk dat dit verhaal ook (voor een heel groot deel) gewoon had gekund zonder dat dit virus voorkwam. Het maakt het natuurlijk wel actueler. Het verhaal is niet onaardig, maar wel vond ik het een beetje naïef dat Caira al na zo'n snelle tijd bij een onbekende man introk, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.Het concept van dit verhaal vond ik leuk, omdat je vanuit beide personages leest. Helaas waren er hierdoor wel soms wat herhalingen, omdat dezelfde stukken dan door beide personages werden ervaren. Het plot vond ik ook wel goed, maar ik weet alleen niet zo goed wat ik van het einde vind. Dit was voor mij namelijk nogal abrupt.Dit is dus echt zo'n verhaal waarbij ik een beetje twijfel over mijn beoordeling. Sommige stukken waren vier kraaien waard, andere weer drie. Dus ik neem gewoon een middenweg. ;-)Dit boek krijgt van mij 3,5 Kraaien.Silvie 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten