maandag 6 februari 2023

Inktzwart hart van Robert Galbraith

 


Edie Ledwell, een van de makers van de populaire tekenfilm The Ink Black Heart, wordt online achtervolgd door een mysterieuze figuur met de naam Anomie. Ze is wanhopig op zoek naar de ware identiteit van haar stalker. Verward klopt ze aan bij het kantoor waar privédetective Robin Ellacott werkzaam is, in de hoop haar te mogen spreken. Robin weet dat ze niets voor haar kan doen en laat de zaak voor wat die is, totdat ze een paar dagen later het schokkende nieuws krijgt dat Edie is vermoord op Highgate Cemetery, de setting van The Ink Black Heart.

Samen met haar partner Cormoran Strike raakt Robin betrokken bij de zoektocht naar de ware identiteit van Anomie. Maar het blijkt een complex web van online aliassen, zakelijke belangen en familieconflicten, en de detectives raken verwikkeld in een zaak die hen tot het uiterste drijft – en die hen op nieuwe en gruwelijke manieren teistert…'Inktzwart hart' is het zesde deel in de Cormoran Strike serie en tevens mijn eerste kennismaking. Het viel mij al vrij snel op dat je de voorgaande delen niet eerst hoeft te lezen. Er wordt voldoende gebruik gemaakt om Cormoran en zijn partner, Robin, te leren kennen. Natuurlijk zijn er een heleboel dingen al in het verleden gebeurd, maar dat is voor dit zesde deel niet echt storend.Het verhaal wordt heel langzaam opgebouwd en hierdoor leer je de hoofdpersonages al redelijk goed kennen. Ook wordt al gauw duidelijk wat er tussen dit tweetal speelt...Op een dag komt er een vrouw (Edie) op het kantoor van Cormoran en Robin. Ze is dringend op zoek naar hulp want ze wordt online achtervolgd door de mysterieuze Anomie. Wie er achter deze naam zit is totaal niet bekend.Helaas kan Robin niets voor haar betekenen en Edie wordt weer naar huis gestuurd. Maar een paar dagen later wordt dezelfde vrouw dood op het kerkhof gevonden. Vanaf dit moment begon het verhaal voor mij boeiender te worden, want wie zit er achter de moord op Edie? Is het Anomie, of toch misschien iemand anders?De zoektocht begint en Cormoran en Robin doen er alles aan om de dader te vinden. Ze raken steeds meer betrokken bij de zaak en dat vond ik ook interessant. Ook hun gevoelens voor elkaar komen regelmatig ter sprake.Wel moet ik eerlijk toegeven dat er natuurlijk ook wat 'minpuntjes' waren. Zo vond ik bijvoorbeeld de chats tussen verschillende online personages erg onduidelijk en ook een beetje irritant om te lezen, het was gewoon niet zo handig gedaan. Daarbij komen er ontzettend veel verschillende namen op je af. Als laatste puntje vind ik dat het verhaal iets té langzaam gaat en wat mij betreft dus in een dunnere boekvorm had mogen komen. 1187 pagina's is gewoon ontzettend veel. Ik denk dat dit voor iedere lezer natuurlijk verschillend kan zijn, want de één houdt hier enorm van en de ander vindt het misschien ook net even iets te langdradig.Neemt niet weg dat het wel een heerlijk mysterieus verhaal is om te lezen. De schrijfstijl van deze auteur is immers gewoon prettig.Ik vond 'Inktzwart hart' uiteindelijk dan ook een fijn verhaal om te lezen, ondanks de puntjes die ik net aangaf.Dit boek krijgt van mij dan ook 4,0 Kraaien.Silvie 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten