Hoi Alexander, wat leuk dat we jou wat vragen mogen stellen, zou jij je allereerst willen voorstellen aan onze lezers en leden?
Met veel plezier! Ik ben Alexander Olbrechts, 35 jaar,
medisch laboratoriumtechnoloog van opleiding en werkzaam in de grootste
bloedbank van België. Naast auteur ben ik ook redacteur muziek en nieuws voor
het online magazine metalfans.be. Ik woon met mijn vrouw Sara en onze twee
katten Louis & Trixie in Kortenberg, een gemeente niet ver van de taalgrens
in België. Al deze facetten van mijn leven kun je op de een of andere manier in
mijn boeken tegenkomen. Ik denk niet dat ik een boek heb geschreven waarin er
geen kat meedoet, of ik niet een knipoog maak naar mijn muzikale passie.
Je hebt dit jaar
zilver behaald voor de schrijfwedstrijd van De Zilveren Strop met jouw korte
verhaal ‘Jongen zonder naam.’ Was het erg moeilijk om ‘gezien’ te worden bij
een schrijfwedstrijd als deze en wat betekende het voor jou om zilver te
behalen?
Die zilveren medaille is echt een van de vele kersen op de
taart van mijn schrijverschap. Ik wist dat ik voor die wedstrijd alles uit de
kast moest halen en dat ik vooral moest durven opvallen om gezien te worden. De
lezer vanaf de allereerste zin bij de keel grijpen en niet meer loslaten tot
het verhaal uit is. Jongen zonder naam is een verhaal over pedofilie. Ik wilde
het rauw en hard brengen, zonder dat er op een of andere manier aan
glorificatie wordt gedaan. Ondanks het moeilijke onderwerp is het me toch
gelukt om de zilveren medaille te bemachtigen. Mijn vrouw en ik waren uiteraard
bij de uitreiking van de wedstrijd en het was echt een magisch moment om bij de
beste vijf te mogen eindigen. Je wordt op het podium geroepen en je mag een mooie
trofee in ontvangst nemen… Dat is echt een droom!
Sinds wanneer ben je al
bezig met het schrijven van verhalen/boeken? Was het voor jou al vroeg
duidelijk dat je dit graag wilde doen?
Mijn schrijverschap is iets dat gegroeid is. Ik had jaren
geleden wel al eens de basis van een verhaal uitgeschreven, maar ik heb dat
nooit afgemaakt. Tot ik vier jaar geleden op een festival de bevriende
schrijver Peter Van Rillaer tegen het lijf liep. Hij stond achter een stand met
zijn uitgever zijn boeken te signeren. Ik vertelde toen aan mijn vrouw: “ik kan
dat ook een boek schrijven”. Haar antwoord was even eenvoudig als
ontnuchterend: “waarom doe je het dan niet?”. Een week later begon ik aan mijn
eerste manuscript. Sindsdien is de bal aan het rollen en is het een
spreekwoordelijk sneeuwbaleffect geworden. De manuscriptenteller staat
ondertussen al op tien – als ik me niet vergis – en het aantal kortverhalen,
microverhalen en novelles kan ik niet meer op twee handen tellen. Ik ben
voorlopig alleen nog maar gepubliceerd als thrillerauteur, maar ik zou graag
eens een stapje willen wagen met de publicatie van een blitse actiethriller
(die uiteraard helemaal klaar is) of een fantasyreeks (die ik voor 4/5 klaar
heb).
Al eerder viel me de
cover van jouw debuut boek ‘Gevlinderd’ op, en zodra ik begon in je nieuwste
boek ‘De Heraklesmoorden’ dacht ik, ‘wat heb jij met de Morpho-Vlinder?’
Ha, goed opgemerkt! Rudi Smeets en Delfine De Meester duiken
ook op in mijn debuut Gevlinderd. Ze zijn de inspecteurs die de seriemoordenaar
zoeken die een tropische vlinder op het geslacht van zijn slachtoffers
achterlaat. Naast mijn liefde voor muziek of onze katten stop ik ook graag
verschillende knipoogjes of easter eggs naar mijn andere verhalen in mijn
boeken. Daarom start een scène in dit boek met Rudi Smeets die over de vlinders
droomt. Dus hier heb je een van die easter eggs gevonden. De aandachtige lezer
die Het eindigt met jouw dood heeft gelezen, had in dat boek een vooruitblik
naar De heraklesmoorden kunnen vinden. De gynaecologe uit Gevlinderd duikt dan
weer kort op in het kortverhaal Flitsende Emma. Lezers die het niet weten,
lezen er zo over, maar ik vind dat leuk om te doen. Zo zijn er verschillende
kleine details in mijn werk verstopt.
Sommige lezers zullen
misschien een beetje bang zijn voor de moorden die worden gepleegd op dieren,
daar was ik zelf ook een beetje huiverig voor, maar ik vind dat je alles juist
heel mooi en aangrijpend hebt verwoord. Kan jij de lezers uitleggen waarom ze
jouw boek echt moeten gaan lezen?
Ik weet dat scènes met dieren doorgaans een hardere impact
hebben dan scènes waar mensen doodgaan. Maar ik kon dit verhaal niet brengen
zonder deze scènes uit te sluiten, omdat er in de Griekse mythe ook behoorlijk
wat dieren of monsters afgeslacht worden. Griekse mythen zijn van nature al
behoorlijk gruwelijk en bloedstollend en ik wilde voor De heraklesmoorden, daar
waar ik kon, zoveel mogelijk in lijn blijven met het originele Griekse verhaal.
Ik schrijf mijn boeken graag als een film. Zodra je het boek opentrekt, moet je
na de eerste zin in het verhaal gezogen worden. Ik doe dit het liefst door zo dicht
mogelijk op de huid van het personage te zitten. Op die manier wordt de lezer
dieper in de heftige passages getrokken dan bij een meer afstandelijke
schrijfstijl. Natuurlijk ben ik ook een dierenvriend en werden er gedurende het
schrijven van dit boek geen dieren gedood (op enkele irritante muggen na). De
heraklesmoorden is er voor alle lezers die een rasechte, bloedstollende thriller
willen lezen met een heftig plot.
Zijn er onderwerpen
waarover je absoluut niet zou kunnen/willen schrijven?
Nee, in theorie moet alles mogelijk zijn. Een auteur moet
alle vrijheid krijgen en zonder grenzen kunnen schrijven over alles wat hij
maar wil. Echter, op geen enkel gegeven moment mag het aanvoelen dat de auteur
een bepaald onderwerp ophemelt. Jongen zonder naam gaat over pedofilie, maar ik
wilde absoluut geen enkele scène schrijven over de seksuele handeling, want dat
zou voor mij een brug te ver zijn. Wat ik wel doe is de aanloop en de naweeën
daarvan beschrijven én er goed op waken dat er op geen enkel moment de
impressie kan ontstaan dat dit onderwerp vergoelijkt wordt. Dat is voor mij de
grens: elk onderwerp moet bespreekbaar zijn, zo ook onderwerpen die in de
taboesfeer hangen, maar het moet duidelijk zijn dat er geen sprake van
glorificatie is.
‘De Heraklesmoorden’
is het 1e deel in jouw reeks van de ‘Mythosmoorden’ die allen een
connectie hebben met de Griekse Mythen. Hoe is jouw voorliefde hiervoor
ontstaan?
Ik heb me voorlopig alleen nog maar toegespitst op de
Griekse mythologie. In het boek Fatale ontmoeting vind je mijn thrillernovelle
De tantalusmoorden, waar een moordenaar de tantaluskwelling erg letterlijk
toepast. Toch is het niet mijn bedoeling dat deze serie louter over Griekse
mythen zal gaan, want er zijn nog zoveel bijzondere en leuke verhalen te vertellen
in bijvoorbeeld de Germaanse, Noorse, Egyptische mythologie of zelfs in onze
Christelijke religie. Ik zou ze graag allemaal wel eens willen aansnijden. De
liefde groeide als kind uit de fascinatie voor monsters. Een hydra of een
chimaera zijn toch supercoole monsters? Ik had het in films, games of boeken
ook altijd voor “de slechte of the dark lord”. Griekse saga’s zijn vaak ook
tragedies die meestal niet eindigden in “… en ze leefden nog lang en gelukkig”.
Ik heb namelijk een gruwelijke hekel aan Disney-eindes.
Het hoofdpersonage
Rudi Smeets heeft het niet zo makkelijk thuis, daarbij zit hij ook nog eens onder
de plak bij zijn 3 katten Para, Ceta en Mol.
Zit in dit laatste gegeven iets (auto)biografisch? Als kattenliefhebber
waren sommige katten-scenes namelijk heel herkenbaar.
Mijn vrouw en ik hebben geen kinderen, maar wel twee
kattenkinderen. Trixie en Louis zijn hier koning te rijk en wij twee zijn hun
nederige mensslaven. Onze katten staan regelmatig model voor alle poezen die in
mijn boeken opduiken. Er zijn enkele verhalen waarbij Louis ook echt opduikt,
zoals hij is en met zijn naam. Mijn opa overleed tijdens het schrijven van De
heraklesmoorden. Hij kreeg als eerbetoon een kleine cameo in het boek, maar
alleen de mensen die hem echt hebben gekend, zullen hem herkennen. Zo zijn er
wel veel kleine dingen uit mijn leven die in mijn verhalen kunnen opduiken met
een twist.
Als je zou mogen
ruilen met een personage uit de Griekse Mythen, met wie zou je dan willen
ruilen en waarom? En welke Griekse Mythe is jouw persoonlijke favoriet?
Oeh, moeilijke vraag. Laat me dan maar een sater/satyr zijn.
Het zijn vrolijke, ondeugende boswezens
die houden van drank (wijn), nimfen mogen verleiden,
anarchie verkiezen boven de orde en extase boven rust. Ik heb niet specifiek
één mythe die mijn favoriet is, want ze hebben allemaal wel bijzonder facetten
als je erover nadenkt.
De scenes die je
beschrijft in je boek zijn erg beeldend, ja bijna filmisch, zou je een keer de
overstap naar de filmwereld willen maken en met welke regisseur zou je dan
willen samenwerken?
Ik wil graag een verhaal vertellen, de taal mag niet in de
weg staan voor de film die de lezer in zijn verbeelding te zien krijgt. Het is
een groot compliment dat je vindt dat mijn boek bijna filmisch is geschreven.
Het zou een grote leugen zijn, moest ik zeggen dat ik niet droom van eens te
mogen werken aan een film, maar dan wel een verfilming van een boek van me. Het
script van een film schrijven is toch een heel ander ding dan het schrijven van
een boek. Er zijn zoveel geweldige regisseurs; ik kan er niet zomaar eentje
uitpikken.
In je nawoord schreef
je dat je bij voorkeur persoonlijk op bezoek gaat bij de locaties die je
verwerkt in je boeken. Zoek je daarbuiten ook veel on-line op, zijn er nog
andere bronnen die je gebruikt?
Een deel van de plot van De heraklesmoorden speelt af in een
250 jaar oude hofstede. Ik bezocht dit unieke gebouw om de indeling zo getrouw
mogelijk te kunnen weergeven in mijn boek. De reanimatiescène heb ik door een
ambulancier laten bekijken en een eerste inspecteur van de politie heeft het
boek nagelezen op alle politionele details, want blijkbaar was mijn kennis van
de werking van de politie in België nog Hollywoodiaans. Ook veel details ga ik
opzoeken: kan een pijl uit een moderne jachtboog een kogelwerende vest
penetreren? Of een klassieker onder de schrijvers: hoe maak je een bom? Het is
leuk als deze details echt kloppen. Natuurlijk lukt het niet altijd om
waarheidsgetrouw te zijn, want de flow van het verhaal mag niet onderbroken
worden. Op die vlakken gun ik me wat dichterlijke vrijheid. Een mooi voorbeeld
hiervan zijn DNA-bepalingen. Ik werk in een medisch laboratorium en wij hebben
soms een moleculaire bepaling nodig om bepaalde patiënten van bloed te kunnen
voorzien. Voor ons duurt die bepaling een dag, hoogstens 2 dagen in extremis.
Blijkbaar duurt een DNA-bepaling bij de politie vele maanden. Daar kan ik mijn
inspecteurs in het boek helaas niet op laten wachten.
Waar schrijf je het
liefst aan je boeken, zoek je daarbij de totale rust op of heb je juist liever
een hoop reuring om je heen? Hoe werkt het ontstaan van een boek voor jou?
Ik moet natuurlijk eerst zelf in het verhaal komen om het
neer te schrijven. Dat lukt me niet met mensen om me heen, sociale media,
internet en gsm helpen daar ook niet bij. Wel zet ik altijd muziek op en dat is
zo goed als altijd iets uit een van de vele metalgenres. Voordat ik start aan
een verhaal, moet ik de plot wel al kennen. De weg ernaartoe is makkelijker te
bepalen dan de ontknoping. Het zorgt ervoor dat ik geen last heb van writer’s
block, omdat ik weet wat er gaat gebeuren en hoe ik er moet geraken.
Lees je zelf ook veel,
zijn er auteurs die je bewondert of die je ziet als voorbeeld? Welke auteurs en
genres komen we zoal tegen als we een kijkje mochten nemen in jouw boekenkast?
Ik probeer zoveel mogelijk te lezen. Mijn grote voorbeelden
zijn Robert Jordan en Brandon Sanderson. De werkdrift van Sanderson is
onevenaarbaar. Het lukt me om 30 boeken per jaar te lezen als ik echt enorm
hard mijn best doe en niet al te dikke boeken selecteer. Fantasy en
sciencefiction lees ik graag om te ontspannen, deze zul je dus veelvuldig in
mijn kast terugvinden. Thrillers lees ik de laatste 2 jaar eerder als studie.
Ik wil graag weten waarover mijn Nederlandstalige collega’s schrijven en waarom
mijn anderstalige concurrenten zo een overgroot deel van de thrillermarkt
kunnen inpalmen. Thrillers zijn dus eigenlijk een must geworden om te lezen; ik
verplicht mezelf om ze tot mij te nemen. Veelal begrijp ik helemaal waarom een
bepaalde titel van een vertaalde auteur zoveel lezers weet te boeien, op andere
momenten denk ik: hoe is het in godsnaam mogelijk dat dit boek al een 7de
druk heeft…
Ben je alweer aan het
schrijven aan een nieuw boek, en wordt dat een 2e deel uit de Mythos-reeks?
Kan je een tipje van de sluier oplichten of misschien zelfs al vertellen om
welke mythe het gaat?
Is er een kans dat we
Rudi Smeets en zijn team daarin gaan terugzien?
Momenteel heb ik 1/4de klaar van de first draft
van de opvolger van De heraklesmoorden. In de opvolger zal er een nieuwe
moordenaar op het toneel komen en zal het team rond Rudi Smeets terugkeren. De
boeken rond Rudi Smeets zullen elkaar opvolgen en het verhaal van de
inspecteurs zal doorgaan, maar het verhaal van de moordenaar zal telkens worden
afgerond. Een belangrijke nuance die ik hier wil leggen is dat de
overkoepelende serienaam verschillende dingen kan omvatten. Zo zijn er ook
standalones, met andere personages die je dus zonder enige voorkennis kunt
lezen. De standalones zijn er omdat ik niet alle lezers wil “verplichten” om
alles te lezen, maar wel als ze interesse hebben om meer te lezen. De lancering
van mijn volgende thrillernovelle in deze serie staat gepland voor 20 december
2022 bij H!P Publishing, het zusje van Godijn Publishing, en zal Bellis en het
beest noemen. Hier heb ik een Christelijke mythe en een bekend sprookje laten
samensmelten om er mijn eigen thrillergebeuren van te maken. Deze novelle is
een standalone in deze reeks.
Alexander, namens
Thrillerlezers! heel erg bedankt voor het beantwoorden van al onze vragen en
heel veel succes met het schrijven van je volgende boek.
Groeten Karin Knol.
Mooi en interessant interview! Het mooie aan Alexanders boeken is, dat je er nog wat uit leert ook: een (mij) onbekend woord of een beschrijving van een plaats (zo leerde ik het Silsombos kennen en De Zwarte Madam) of een vleugje mythologie. De vindingrijkheid van de auteur is subliem : Para, Ceta en Mol zullen me nog lang bijblijven.
BeantwoordenVerwijderenIk wacht heel ongeduldig zijn volgende nieuwe thriller af (duurt dat nog lang ??? ;-)