maandag 25 juli 2022

Het geheim van Gent – Steve Berry

 


Dwaas daglicht

Nick Lee, VN-gezant die als taak heeft de vernieling van cultureel erfgoed tegen te gaan, komt naar Gent op uitnodiging van Kelsey.  Kelsey, ooit zijn aanstaande bruid, is nu als religieuze specialiste op het gebied van restauratie van kunstwerken.  Haar laatste opdracht: de restauratie van de reproductie van het paneel van De Rechtvaardige Rechters waarvan het origineel in 1934 verdween uit de Sint-Baafskathedraal in Gent en nooit meer werd teruggevonden. 

Op het moment dat Nick en Kelsey elkaar na negen jaar weer zullen treffen staat het gebouw waar zij zich in bevindt in brand en is Kelsey in een gevecht verwikkeld.  Haar agressor gaat ervandoor met haar laptop; het net gerestaureerde paneel gaat volledig in vlammen op.

Het Lam Gods – voltooid in 1432 – is eeuwenlang vele keren doelwit geweest van vandalisme en diefstallen.  Blijkt dat de restauratie door Kelsey nog maar eens voor beroering zorgt.  Nadat het paneel in de as is gelegd gaan de poppen echt goed aan het dansen.

Het twaalfde paneel van Het Lam Gods brengt meerdere spelers op het toneel:  Bernat de Foix in de buurt van Carcassonne, eeuwen geleden een katharenbastion dat ten onder ging tijdens de Albigenzische kruistocht bevolen door het Vaticaan, de maagden van de orde van de Maagden van Sint-Michiel in de Pyreneeên en Fuentes, een hoge pief in het Vaticaan, bepalen de koers van de plot.

Een eeuwenoude geschiedenis van vijandigheid laait op en geeft nieuwe zuurstof aan oude vetes.  Het plot wervelt van de actie: achtervolgingen, ontsnappingen, oude rekeningen die worden vereffend, … Steve Berry levert een meestal entertainend verhaal af.  Meestal.  Regelmatig last de auteur een intermezzo in waarin hij de lezer vergast op een les in geschiedenis.  Toegegeven, persoonlijkheden zoals Jeanne d’Arc, de Heilige Maagd Maria en Jan Van Eyck, vooral als zij in één adem genoemd worden,  wekken interesse.  Het is echter een veelheid aan geschiedenislessen en -feiten die regelmatig de voortgang van het verhaal onderbreken.  Op den duur van het goede te veel.  De vele uitgebreide uiteenzettingen over de hiërarchie in de verschillende ordes en in het Vaticaan en de veelvuldige herhalingen van informatie doen de aandacht verslappen.

De cliffhangers aan het einde van de korte hoofdstukken, het mysterie dat besloten lijkt in de Abbaye de Saint-Michel maken dat je de tocht toch verder zet.  Wat is zo waardevol aan een kopie van De Rechtvaardige Rechters uit 1945 dat men bereid is ervoor te moorden, ja zelfs te sterven?  Weinig mensen ter wereld kennen de betekenis van wat afgebeeld wordt op het paneel.  Duidelijk is wel dat alle partijen veel veil hebben om die kennis in handen te krijgen of te beschermen.

De Rooms-Katholieke Kerk krijgt alweer stevige vegen uit de pan als haar oorlogszuchtig verleden en het seksuele misbruik gepleegd door haar dienaars nog maar eens aan bod komen.  Het is alweer diezelfde kerk die een lang bewaard en beschermd geheim dat niet strookt met wat ze predikt uit de wereld wil helpen.

Steve Berry zou Gent, Toulouse, Carcassonne en de Abbaye Saint-Martin du Canigou (stond model voor de Abbaye Saint-Michel in het boek) echt bezocht hebben wat de vele realistische details verklaart.  De beschrijvingen van straten, pleinen en monumenten in Gent zijn alleszins heel accuraat. De belevenissen van de personages zijn echter volledig verzonnen.

Dit keer schrijft Steve Berry geen Cotton Malone-verhaal, maar introduceert hij een nieuw personage dat Nick Lee heet.  ‘Het geheim van Gent’ maakt van een paneel dat al decennialang onderwerp is van speculatie en menig onderzoeker uit zijn slaap hield de insteek van een verhaal dat sterk doet denken aan de boeken van Dan Brown.   Voor wie uitkijkt naar enkele uurtjes fantaseren en speculeren bij een icoon uit de kunstgeschiedenis zal dit boek niet slecht vallen.

 

3.5 kraaien

Anita 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten