Kettingreactie
De cover van ‘Het mollenfeest’ van Dominique
Biebau doet in niks denken aan een feest: tegen een zwarte ondergrond
suggereren spades besmeurd met bloed dat, indien er een feest komt, het een
macaber tintje zal hebben.
Deel 1 ‘Maeckt u Ghereet’ introduceert de
locaties die belangrijk zijn in het boek: de Toren, Brise-Tout en de Tumulus in
het Mollendaalbos.
Een vrouwelijk personage springt onder dwang
vanop de Toren de duisternis in.
Dood. Onmiddellijk daarna wordt teruggegaan
in de tijd, naar de hete zomer van 1986.
Vier nichten brengen samen heel veel tijd door in Brise-Tout, de
boerderij van hun grootouders.
Brise-Tout ligt vlak naast het Mollendaalbos. Diep in dat bos, onder de Tumulus, woont volgens
opa de Mollenkoning. Het is een plaats
midden in het bos waar de meisjes magische samenkomsten houden. In Brise-Tout is de werkkamer van opa voor de meisjes verboden terrein. Griet, haantje de voorste van de nichten, slaat
het verbod in de wind maar doet dan een schokkende ontdekking: opa’s geheim
wordt ook haar geheim en zal uiteindelijk een zware impact hebben op de
toekomst van alle nichten.
De personages staan er! Na Griets ontdekking
in opa’s werkkamer verandert de dynamiek tussen de nichten. Het verbond dat ze sluiten bij het graf van
de Mollenkoning betekent het begin van veel ellende. De lont is in het kruit. Een kettingreactie is in gang gezet. Het leven is de nichten niet gunstig gezind.
De vier meisjes groeien uit elkaar, ontwikkelen duidelijk hun eigen temperament,
varen elk hun koers en zorgen voor verschillende perspectieven in het verhaal. In cursieve tekst evolueert de wanhoop van
een vrouwelijk personage naar pure waanzin en moordneigingen. Een onschuldige mol ondergaat een gruwelijk
lot.
Inderdaad! De idyllische sfeer waarin de
jeugd van de meisjes zich afspeelt moet wijken voor gevoelens van onbehagen en
angst die uitdijen als een rimpeling in het water als blijkt wat de intenties
van de Mollenkoning zijn: de dood spaart niemand. De dood huist onder de Tumulus, hangt tussen
de bomen en richt een ware ravage aan onder hen die van ver of van dichtbij een
link hebben met Brise-Tout. In een goed
in elkaar gepuzzeld plot opgebouwd uit korte hoofdstukken voedt de auteur de
nieuwsgierigheid rond het mysterie dat opa’s geheim is, wordt stilaan duidelijk
hoe de vork aan de steel zit en geven familiegeheimen aanleiding tot moord.
De negen delen in ‘Het mollenfeest’ worden
elk voorafgegaan door (gedeeltelijke) verzen uit het vijftiende-eeuws
Middelnederlandse gedicht ‘Van den Mollenfeeste’ van Anthonis de Roovere.
‘Het mollenfeest’ leest als een feest van het
woord. De hoeve van de Verpoortens heet
niet toevallig ‘Brise-Tout’: het is daar dat de kiem van alle rampspoed die de familie
treft, dient gevonden te worden. I
Muvrini schreeuwen met hun slepende Corsicaanse stemmen wanhoop uit. Cursieve teksten, pictogrammen, verzen,
dialogen, spaarzaam taalgebruik en beeldend taalgebruik …, Dominique Biebau
geeft aan iedereen het woord overeenkomstig zijn aard en vermogens. Heel mooie
zinnen zorgen voor de film in je hoofd. De
poëzie is altijd aanwezig; zelfs sterven komt in mooie woorden. Veel verwijzingen naar schrijvers en
legenden. En humor! En wat is er mooier
dan een klas leerlingen die in de ban raken van een Middelnederlands gedicht?
In ’Het mollenfeest’ vormen spanning en
literatuur een goed lopend huwelijk. Als
een Rattenvanger van Hamelen verleidt de auteur de lezer met mooie zinnen en
neemt hem/haar pagina na pagina mee op een tocht waar de schaduw van de Mollenkoning
steeds present tekent.
4.5 kraaien
Anita
Geen opmerkingen:
Een reactie posten