dinsdag 3 mei 2022

Het mollenfeest van Dominique Biebau

 


Kettingreactie

De cover van ‘Het mollenfeest’ van Dominique Biebau doet in niks denken aan een feest: tegen een zwarte ondergrond suggereren spades besmeurd met bloed dat, indien er een feest komt, het een macaber tintje zal hebben.

Deel 1 ‘Maeckt u Ghereet’ introduceert de locaties die belangrijk zijn in het boek: de Toren, Brise-Tout en de Tumulus in het Mollendaalbos. 

Een vrouwelijk personage springt onder dwang vanop de Toren de duisternis in.  Dood.  Onmiddellijk daarna wordt teruggegaan in de tijd, naar de hete zomer van 1986.  Vier nichten brengen samen heel veel tijd door in Brise-Tout, de boerderij van hun grootouders.  Brise-Tout ligt vlak naast het Mollendaalbos.  Diep in dat bos, onder de Tumulus, woont volgens opa de Mollenkoning.   Het is een plaats midden in het bos waar de meisjes magische samenkomsten houden.  In Brise-Tout is de werkkamer van opa  voor de meisjes verboden terrein.  Griet, haantje de voorste van de nichten, slaat het verbod in de wind maar doet dan een schokkende ontdekking: opa’s geheim wordt ook haar geheim en zal uiteindelijk een zware impact hebben op de toekomst van alle nichten. 

De personages staan er! Na Griets ontdekking in opa’s werkkamer verandert de dynamiek tussen de nichten.  Het verbond dat ze sluiten bij het graf van de Mollenkoning betekent het begin van veel ellende.  De lont is in het kruit.  Een kettingreactie is in gang gezet.  Het leven is de nichten niet gunstig gezind. De vier meisjes groeien uit elkaar, ontwikkelen duidelijk hun eigen temperament, varen elk hun koers en zorgen voor verschillende perspectieven in het verhaal.  In cursieve tekst evolueert de wanhoop van een vrouwelijk personage naar pure waanzin en moordneigingen.  Een onschuldige mol ondergaat een gruwelijk lot.

Inderdaad! De idyllische sfeer waarin de jeugd van de meisjes zich afspeelt moet wijken voor gevoelens van onbehagen en angst die uitdijen als een rimpeling in het water als blijkt wat de intenties van de Mollenkoning zijn: de dood spaart niemand.  De dood huist onder de Tumulus, hangt tussen de bomen en richt een ware ravage aan onder hen die van ver of van dichtbij een link hebben met Brise-Tout.  In een goed in elkaar gepuzzeld plot opgebouwd uit korte hoofdstukken voedt de auteur de nieuwsgierigheid rond het mysterie dat opa’s geheim is, wordt stilaan duidelijk hoe de vork aan de steel zit en geven familiegeheimen aanleiding tot moord.

De negen delen in ‘Het mollenfeest’ worden elk voorafgegaan door (gedeeltelijke) verzen uit het vijftiende-eeuws Middelnederlandse gedicht ‘Van den Mollenfeeste’ van Anthonis de Roovere.

‘Het mollenfeest’ leest als een feest van het woord.  De hoeve van de Verpoortens heet niet toevallig ‘Brise-Tout’: het is daar dat de kiem van alle rampspoed die de familie treft, dient gevonden te worden.  I Muvrini schreeuwen met hun slepende Corsicaanse stemmen wanhoop uit.  Cursieve teksten, pictogrammen, verzen, dialogen, spaarzaam taalgebruik en beeldend taalgebruik …, Dominique Biebau geeft aan iedereen het woord overeenkomstig zijn aard en vermogens. Heel mooie zinnen zorgen voor de film in je hoofd.  De poëzie is altijd aanwezig; zelfs sterven komt in mooie woorden.  Veel verwijzingen naar schrijvers en legenden.  En humor! En wat is er mooier dan een klas leerlingen die in de ban raken van een Middelnederlands gedicht?  

In ’Het mollenfeest’ vormen spanning en literatuur een goed lopend huwelijk.  Als een Rattenvanger van Hamelen verleidt de auteur de lezer met mooie zinnen en neemt hem/haar pagina na pagina mee op een tocht waar de schaduw van de Mollenkoning steeds present tekent.

4.5 kraaien

Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten