Wij kennen jou als schrijver van spannende mysteries en gothic novels. In welk jaar lag jouw debuut vers van de pers in de boekenwinkel? Welke titel kreeg het boek?
Mijn debuut heet ‘De
Ziener’ en het verscheen voor het eerst in 2011.
Was je voor je (thriller)debuut uitkwam al
langer met schrijven bezig?
Absoluut. Als
11-jarige maakte ik krantjes voor mijn familie en dat ben ik jaren blijven
doen. Sinds mijn vijftiende was ik veel bezig met theater en film. Toen schreef
ik mijn eerste toneelstukjes en recenseerde ik films voor diverse
tijdschriften. Ik moet ongeveer 22 zijn geweest toen ik aan de eerste versie
van een boek begon dat jaren later ‘De Ziener’ zou worden.
Wie was jouw eerste uitgever?
Wat betekende het voor jou dat deze uitgever met jou in zee wou gaan?
Mijn eerste uitgever
was Kramat en het spreekt voor zich dat die enorm veel voor mij betekende, toen
die positief reageerde op mijn manuscript. Ik had voordien al een heleboel
afwijzingen verzameld, vooral omdat veel uitgevers schrik hadden om
bovennatuurlijke thrillers uit te geven. Kramat was een erg kleine uitgeverij,
maar een uitstekende springplank. Dat bleek toen het boek een jaar later, in
2012, de Schaduwprijs won. Daar ben ik nog steeds heel fier op.
Is jouw debuut nog altijd van speciale
waarde voor jou? Gebeurt het nog wel eens dat je het terug vastpakt en
passages herleest?
‘De Ziener’ blijft
altijd van groot belang voor mij. Het is het boek waar ik het langst aan
gewerkt heb, met vallen en opstaan, maar tot vandaag weet het nog veel mensen
te bekoren. Eigenlijk is het grappig dat je dit vraagt, want ik ben de laatste
tijd erg intensief met dat boek bezig geweest. In maart verschijnt er immers
een nieuwe editie. De tekst is volledig bewerkt en op het einde is er een nieuw
nawoord. Ik heb het de laatste maanden dus meermaals erg grondig herlezen.
Ben je er nog steeds trots op?
Jazeker, het verhaal
boeit mij nog steeds en de reacties van de lezers destijds waren erg positief.
Die reacties bevestigden voor mij dat ik gemaakt was om te schrijven en dat ik
zeker niet mocht opgeven.
Zou je het verhaal weer zo schrijven?
Eigenlijk niet. Vandaar dat de nieuwe editie bewerkt is. Het boek is wat korter geworden en omdat ik als schrijver ben gegroeid, ging ik zelden akkoord met hoe ik toen de dingen neerschreef. Er stonden, zeker in de eerste druk, nog erg veel fouten in, maar ook onnodige herhalingen en onwaarschijnlijke reacties en handelingen van personages. Dat heb ik de laatste maanden waar mogelijk gecorrigeerd zonder aan de kern van het verhaal te raken.
Weet je nog hoe het publiek reageerde op
jouw debuut? Was het een groot succes qua leesreacties, verkoop? In
Vlaanderen? In Nederland?
Lezers en pers waren
erg positief en het boek was een bescheiden succes. Het mocht dan geen
bestseller zijn, in het voorjaar van 2012 was er een tweede druk nodig en toen
het boek de Schaduwprijs won, kwam er een derde oplage. Die prijs heeft vooral
in Nederland wat te betekenen gehad. In Vlaanderen krijgen namelijk enkel
literaire prijzen aandacht en zwijgen de grote media doorgaans over de Gouden
Strop, de Schaduwprijs en zelfs de Vlaamse Hercule Poirotprijs. Er wordt bij
ons erg eng over literatuur gedacht. Ik ben dus bijzonder gelukkig dat ik
lezers heb in Nederland. Dat is heel belangrijk voor mij en Thrillerlezers was
er destijds als de kippen bij om het boek extra aandacht te geven, zowel wat
‘De Ziener’ betreft als alle boeken die daarop volgden. En dat is bijzonder,
want sinds de komst van commerciële zenders (waardoor Vlamingen en Nederlanders
nog nauwelijks elkanders media volgen) lijkt het alsof er een culturele muur op
onze landgrenzen is gebouwd, zeker wat genreliteratuur betreft. Die muur
doorbreken is een heel nobel doel, want het spreekt voor zich dat er in beide
landen steengoede thrillers geschreven worden.
Kwam het boek in de VN thrillergids en hoe
werd het boek daarin beoordeeld? Hecht je daar belang aan?
Ik weet nog goed dat
‘De Ziener’ in de VN-thrillergids verscheen en drie sterren kreeg. Dat betekent
naar VN-normen vlees noch vis. Iedereen kijkt jaarlijks uit naar die bijlage en
dan ontstaan er naar goede gewoonte heftige discussies, maar eigenlijk heeft
die bijlage bijzonder weinig invloed op de verkoop van boeken. Aanvankelijk
hechtte ik veel belang aan die bijlage, maar nu niet meer. Veel van mijn boeken
werden later niet opgenomen omdat ze, volgens de redactie, meer fantasy dan
thriller waren, terwijl Stephen King en Dean Koontz wel vrolijk mee mochten
doen. Ik hecht uiteraard veel belang aan recensies in het algemeen, zowel van
professionals als liefhebbers/kenners. Daar haal ik niet alleen feedback uit,
maar ze zijn ook goede reclame.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten