Zopas verscheen Yvonnes
laatst geborene, ‘Oscar’.
Thrillerlezers! organiseerde een leesclub en de uitverkoren lezers
gingen helemaal op in de rollercoaster die de psychologische thriller is. Hoewel de auteur het momenteel heel druk
heeft (bookpresentaties ed.), maakte Yvonne graag tijd voor de Thrillerlezers!.
• Dag Yvonne. Stel je je even voor?
Wie is Yvonne
Franssen? Die vraag kan ik met een gerust hart overslaan, want als ik alle
onderstaande vragen heb beantwoord weten jullie meer over me dan ikzelf. 😊
• Hoe zou jij
jezelf typeren (sterke en minder sterke punten) met enkele goed gekozen
adjectieven?
Op mijn
Tinderprofiel staat: spontaan, vrolijk, lief, enthousiast, sexy, zorgzaam,
empathisch, creatief, jeugdig, passievol, stoer, gevoelig, impulsief.
Allemaal goede
eigenschappen uiteraard. Je zou het als een minder sterk punt kunnen zien dat
ik de meeste van die eigenschappen niet 24/7 in praktijk breng. Of wacht,
allemaal niet!
• ‘Oscar’ is de opvolger van ‘Kamer 305’ (2019?)? Heb je die tijd nodig gehad om ‘Oscar’ te schrijven of werkte je ondertussen ook aan andere projecten?
Dit is pas de
derde vraag en ik sta op het punt op mijn hele levensverhaal prijs te geven! Ik
ben bijna meteen na het verschijnen van Kamer 305 aan Oscar begonnen. Dat
vlotte heel aardig, totdat er in de zomer van 2020 behoorlijk de klad in kwam.
Niet alleen liep ik vast met het verhaal, ook met mijn privéleven. Een woelige
tijd volgde, zó woelig dat ik in het najaar van 2020 aan een ander, losjes op
waargebeurde feiten gebaseerd verhaal ben begonnen. Op dat moment was het daar
echter nog te vroeg voor, in januari 2021 heb ik daarom het manuscript van
Oscar weer ter hand genomen en met een voortvarendheid die me zelf verbaasde
voltooid. (de smeuïge details bewaar ik nog even voor Jinek of Umberto ;))
• Schrijf je enkel thrillers of beoefen je ook nog andere
genres?
Ik schrijf ook gedichtjes.
Die ik zelf liever versjes noem.
• Kan je leven van
jouw schrijven of heb je naast schrijven nog een andere baan?
Helaas kan ik
met alleen maar schrijven niet mijn brood verdienen, laat staan de broodnodige
wijn. Ik heb dus ook nog een reguliere baan.
• Je lijkt mij een
‘gulle’ schrijfster. Regelmatig trakteer
je op social media op een leuk, mooi versje.
Wat haal je daar voor jezelf uit?
(ik veronderstel dat je dat helemaal gratis en voor niks doet?)
Wat mijn versjes
betreft, daar ben ik in 2016 mee begonnen. Ook toen worstelde ik met een
manuscript en om mezelf te dwingen om te blijven schrijven nam ik me voor om
elke dag een versje te schrijven. Dat heb ik ruim twee jaar volgehouden, nu schrijf
ik alleen nog maar een versje als het ‘vanzelf’ bij me opkomt. Ik vind het een
fijne schrijfoefening, beleef er plezier aan en merk dat ik er ook veel anderen
blij mee maak.
• Met die versjes
deel je lieve gedachten, wijsheden, vaak toch wel intieme ideeën. Ben jij iemand die graag zieleroerselen deelt
met anderen? Krijg je veel (positieve) reacties?
Ja en ja! Maar
tegelijkertijd is het voor sommige mensen erg moeilijk om te begrijpen dat mijn
versjes - hoe persoonlijk ze vaak ook lijken - niet per definitie een exacte
weergave van de werkelijkheid zijn. Dat heeft ook wel eens tot fikse ruzies
geleid.
• Vindt het verhaal
van ‘Oscar’ zijn oorsprong in de realiteit?
Daar kan ik heel kort over zijn: (gelukkig) zeer beslist niet!
• In het begin
vraagt ‘Oscar’ toch een zekere mate van concentratie omdat de verschillende
personages hun intrede maken in het verhaal.
Daarna speelt het verhaal zich af in de beslotenheid van dat groepje
mensen (zo ook in Kamer 305!). Hou je
het aantal personages graag beperkt?
Waarom is dat belangrijk volgens jou?
Zoals in de
vraag al wordt aangegeven vraag ik best een hoge mate van oplettendheid van
mijn lezers door meerdere personages op te voeren die allemaal in de ik-vorm
hun verhaal vertellen en daarnaast soms ook nog tijdsprongen maken. Het zou te
hectisch worden als ik daarnaast ook nog eens een grote hoeveelheid personages
zou opvoeren. Bovendien hou ik zelf erg van een ‘klein’ verhaal.
• In welke mate voelde je je betrokken bij het verhaal van
‘Oscar’? Ik meende toch enige kritiek op
het systeem te herkennen. Of is alles
louter fictie en dus verzonnen?
Een vraag waar
ik tevreden om moet glimlachen omdat ze alleen maar door een oplettende lezer
kan worden gesteld. Hier en daar uit ik met een enkele zin tussen de regels
door wel eens mijn mening over bepaalde zaken.
• Tijdens het schrijven zit je natuurlijk met je neus
bovenop de feiten die zich dag na dag, uur na uur voordoen. Hoe voelde je je toen het verhaal eenmaal af
was en je het in zijn geheel nalas?
Als een verhaal
eenmaal af is en alle verhaallijntjes en details naar mijn mening netjes in
elkaar passen geeft dat een heerlijk tevreden gevoel. Minstens een minuut lang.
Daarna slaat meteen de twijfel toe: is het wel goed genoeg? Is het wel spannend
genoeg? Heb ik wel aan alles gedacht? Gelukkig bleek dat tot nu toe telkens zo
te zijn.
• Ben je zelf een thrillerlezer? Haal je inspiratie voor jouw boeken uit het
lezen van thrillers van andere schrijvers?
Ik lees graag
thrillers. Voor mijn plezier, maar ook uit interesse. Hoe bouwen andere auteurs
hun verhaal op? Wat vind ik daarvan? Wat de inhoudelijke kant van een verhaal
betreft, die ontwikkelt zich bij mij terwijl ik schrijf. De verhalen die ik
lees zijn immers al geschreven. ;)
• De personages in
‘Oscar’ draaien voortdurend om elkaar heen en delen een hele geschiedenis. Weet jij al van bij het begin wie en hoe ze
echt gaan worden of bepaalt de evolutie van het verhaal ook de wording van de karakters?
Ik heb het al
vaak verteld en het is echt waar: als ik aan een verhaal begin heb ik
nauwelijks enig idee hoe het gaat verlopen. Het is nog nooit voorgekomen dat ik
een verhaal schreef dat eindigde zoals ik dat van tevoren had bedacht. Zelfs de
summiere ideeën waarmee ik aan de slag ga houden meestal geen stand. Het loopt
altijd anders. De personages gaan een eigen leven leiden en ik mag meelezen
terwijl ik typ.
• Werk je ze
allemaal tegelijkertijd uit, terwijl het verhaal zich ontwikkelt, of creëer je
de personages eerst apart om hen daarna in te passen in het grote geheel?
Ik werk de
personages uit zoals ze zich aan me ‘openbaren’. Neem het verhaal van Oscar. Als ik lekker aan
Ilse zit te werken en haar persoonlijkheid krijgt steeds meer vorm, onderbreek
ik dat proces niet om met André verder te gaan. Pas als Ilse stilvalt, pak ik
een ander personage op. Naarmate het verhaal vordert wordt dat overigens wel
een meer en meer gestructureerd proces. Omdat ik de personages beter leer
kennen wordt het gemakkelijker voor me om ze te ‘regisseren’.
• Zijn er personages die je niet moet? Waarom?
Ik mag niet al
mijn personages, maar ik heb wel altijd een zeker begrip voor iedereen. Hoe
fout iemand ook handelt, ik meen te begrijpen (dat betekent niet goedkeuren)
waar zijn of haar gedrag vandaan komt. Dat moet denk ik ook wel, anders zou ik
een volkomen ongeloofwaardig personage hebben neergezet.
• ‘Oscar’ ligt nu in de winkel. Ben je reeds met het schrijven van een nieuw
spannend verhaal begonnen? Kan je er al
iets over kwijt?
1. Er ligt al een half manuscript op de plank, zie
mijn antwoord op vraag 3.
2. Er zoemt een idee rond in mijn hoofd.
Ik ben op dit moment nog heel druk met de
boekpromotie rond Oscar en heb me voorgenomen om deze maand (juli 2021) niet
over een volgend verhaal na te denken. Maar eind augustus ga ik een weekje op
vakantie en tegen die tijd hoop ik een keuze gemaakt te hebben uit
bovengenoemde opties? Hebben de lezers een voorkeur?
• Mag ik je tot slot een
paar dilemma’s voorleggen?
Motiveer je kort jouw antwoorden?
- Een
biertje of chocomelk?
In de zomer een
biertje, in de winter warme chocomel mits er slagroom op zit. Bij geen slagroom
ook in de winter liever een biertje.
- Een
open einde of een gesloten einde?
Een open einde.
Omdat het veel meer ruimte biedt voor eigen invulling door de lezer. En omdat
ik ontzettend geniet van jullie gefrustreerde NEEEEEE!!! als jullie het boek
dichtslaan. 😊
- Confrontatie
of vluchten
Mijn dappere ik
roept confrontatie! De mogelijkheid bestaat dat ik in werkelijkheid op de
vlucht zou slaan.
- Thriller
of versjes
Allebei.
Onmogelijk om te kiezen. Dat zou hetzelfde zijn als vragen in- of uitademen?
Yvonne, namens de Thrillerlezers heel veel dank dat je
tijd wou vrijmaken voor dit gesprek. We
zijn nog volop aan het nagenieten en bekomen (!) van ‘Oscar’ en je krijgt ons
alweer zover dat we reikhalzend uitkijken naar een nieuw spannend en beklijvend
verhaal van jou! Succes!
Mooi interview!
BeantwoordenVerwijderen