zondag 20 juni 2021

Rauwkost van Bart Debbaut


 Payback time

Eerder inspireerde het populaire spelprogramma ‘De mol’ Bart Debbaut tot het schrijven van zijn gelijknamige thriller (‘De mol’). In zijn zesde John Leyssens en Mieke Van Cattendyck haalt de schrijver de mosterd in de culinaire wereld. Vader Debbaut, dochter Alexia en beste hobby-kok Vlaanderen 2010 en tevens goede vriend Johan Engelen hebben mee gezorgd voor de goede afkruiding van dit culinaire misdaadverhaal.

Wout Dumoulin, niet de meest sympathieke onder de tv-koks, heeft er net de opname van de duizendste ‘Wout kookt’ opzitten, wanneer hij geheel onverwacht wordt overmeesterd en in elkaar geslagen. Kort daarna blijkt de kooktijd er voor de zelfingenomene kok definitief op te zitten. Naast zijn lichaam vinden de speurders een signatuurgerecht van een tv-chef van een concurrerende zender. Weinig later wordt ook Vincent Lambrecht dood teruggevonden met naast hem, u raadt het, een topgerecht van alweer een andere chef. Koken er potjes over in kookland of moeten de speurders andere pistes onderzoeken?

‘Rauwkost’ is een culinair misdaadverhaal waarin de episodes rond het ‘ik’-personage afwisselen met de verhaallijn van de speurders. Het verhaal intrigeert van bij het begin. Wie is het toch die zich zoveel moeite getroost om een perfect gerecht te creëren en het vervolgens naast het ontzielde lichaam van een beroemde tv-kok achter te laten als signatuur? ‘Rauwkost’ wordt goed opgebouwd. Er is de mise en place van de verschillende spelers in het verhaal; in cursieve tekst doet het ‘ik’ personage, wiens wraak onafgebroken suddert, steeds meer de wenkbrauwen fronsen; vervolgens komt het verhaal onder stoom en schuift iedereen aan voor een surrealistische apotheose.

De personages staan er, met John Leyssens voorop. Hij is de ouderdomsdeken van het team, maar hij is allesbehalve een saaie piet op zijn retour. Niet vies van een grap en meer dan eens schuldig aan een boude uitspraak, zet hij zijn tegenspelers op het verkeerde been of strijkt hij hen tegen de haren in, maar de ernst voor het vak is er steeds. Naast temperamentvol is hij bovenal écht. Op de EQ-schaal scoort Leyssens heel hoog. Onder de harde bolster zit een peperkoeken hart. Zijn levenspartner, collega en jong veulen Mieke van Cattendyck zorgt voor balans en houdt hem in het gareel. De mooie dynamiek binnen het koppel kenmerkt ook de interactie tussen de andere personages. Een onderzoeksrechter op vrijersvoeten die tevergeefs jacht maakt op de hoofdinspecteur levert een #metoo-verhaal op de wijze van Debbaut.

Bart Debbaut vertelt in beeld en klank: pumps hakken, deuren slaken zuchten. Hij schakelt met groot gemak tussen verwarrende schizofrene passages, bitse reacties, flirterige scènes, gevoelige momenten en ernstig politiewerk. Levendige, pittige conversaties brengen heel veel vaart in het verhaal. De laatste zin van elk hoofdstuk verleidt telkens weer tot het lezen van nog een volgend hoofdstuk. ‘Rauwkost’ is doorspekt met culinaire weetjes. Tips en recepten voor een lekkere tapas of een gerechtje, signatuurdishes die het water in de mond doen lopen, maken dat je je een weg door de bladzijden heen vreet.

Het format van kookprogramma’s verwerkt in een thriller is verfrissend. Bart Debbaut prikkelt voortdurend de verbeelding van zijn lezers. Humor in de wereld van het tafelen en op restaurant gaan is één van de hoofdingrediënten. Met groot gemak hanteert de auteur keukentermen en -gerei ook in niet keukengerelateerde situaties. Met een pollepel en een mixer kan je zoveel meer dan opscheppen en mixen!

‘Rauwkost’ is dan wel een fictief misdaadverhaal, de actualiteit is nooit ver weg. Mocht het woord ‘knuffelcontact’ het woordenboek niet halen, het wordt in ieder geval vereeuwigd in dit boek! ‘Netflix, bingewatchen, Komen eten, WeTransfer, … ‘Rauwkost’ is een boek van deze tijd’.

Hoewel ‘Rauwkost’ moord en wraak schreeuwt, zit er ook veel schoonheid in het verhaal: mooi gepresenteerde topgerechten, exquise wijnen, de muziek van Bach, mooie sculpturen, gedichten, citaten en mooie (keuken)metaforen, … ‘Rauwkost’ heeft het allemaal. Een streling voor de leespapillen.

Voor wie aan het einde van het verhaal toch nog een hongertje zou hebben, een leuke QR-code leidt onmiddellijk naar enkele recepten voor leuke gerechtjes - in het verhaal verwerkt! -, om te savoureren terwijl je enkele momenten uit het boek herkauwt.

4 Kraaien
Anita

1 opmerking:

  1. Uit-stekende recensie die ons inderdaad doet watertanden. Best te lezen tijdens of na het schrokkerig al dan niet genietend meebeleven van het trillende verhaal.
    Om fier Tienenaar te zijn met zo'n literair en muzikaal talent huizend op de Veemarkt.
    Eindelijk de gouden strop voor Bart?
    Het zou méér dan verdiend zijn.

    Patrick Nijs

    BeantwoordenVerwijderen