Payback time
Eerder inspireerde het populaire
spelprogramma ‘De mol’ Bart Debbaut tot het schrijven van zijn gelijknamige
thriller (‘De mol’). In zijn zesde John Leyssens en Mieke Van Cattendyck haalt
de schrijver de mosterd in de culinaire wereld. Vader Debbaut, dochter Alexia
en beste hobby-kok Vlaanderen 2010 en tevens goede vriend Johan Engelen hebben
mee gezorgd voor de goede afkruiding van dit culinaire misdaadverhaal.
Wout Dumoulin, niet de meest
sympathieke onder de tv-koks, heeft er net de opname van de duizendste ‘Wout
kookt’ opzitten, wanneer hij geheel onverwacht wordt overmeesterd en in elkaar
geslagen. Kort daarna blijkt de kooktijd er voor de zelfingenomene kok
definitief op te zitten. Naast zijn lichaam vinden de speurders een
signatuurgerecht van een tv-chef van een concurrerende zender. Weinig later
wordt ook Vincent Lambrecht dood teruggevonden met naast hem, u raadt het, een
topgerecht van alweer een andere chef. Koken er potjes over in kookland of
moeten de speurders andere pistes onderzoeken?
‘Rauwkost’ is een culinair
misdaadverhaal waarin de episodes rond het ‘ik’-personage afwisselen met de verhaallijn
van de speurders. Het verhaal intrigeert van bij het begin. Wie is het toch die
zich zoveel moeite getroost om een perfect gerecht te creëren en het vervolgens
naast het ontzielde lichaam van een beroemde tv-kok achter te laten als
signatuur? ‘Rauwkost’ wordt goed opgebouwd. Er is de mise en place van de
verschillende spelers in het verhaal; in cursieve tekst doet het ‘ik’ personage,
wiens wraak onafgebroken suddert, steeds meer de wenkbrauwen fronsen; vervolgens
komt het verhaal onder stoom en schuift iedereen aan voor een surrealistische
apotheose.
De personages staan er, met John
Leyssens voorop. Hij is de ouderdomsdeken van het team, maar hij is
allesbehalve een saaie piet op zijn retour. Niet vies van een grap en meer dan
eens schuldig aan een boude uitspraak, zet hij zijn tegenspelers op het
verkeerde been of strijkt hij hen tegen de haren in, maar de ernst voor het vak
is er steeds. Naast temperamentvol is hij bovenal écht. Op de EQ-schaal scoort Leyssens
heel hoog. Onder de harde bolster zit een peperkoeken hart. Zijn levenspartner,
collega en jong veulen Mieke van Cattendyck zorgt voor balans en houdt hem in
het gareel. De mooie dynamiek binnen het koppel kenmerkt ook de interactie
tussen de andere personages. Een onderzoeksrechter
op vrijersvoeten die tevergeefs jacht maakt op de hoofdinspecteur levert een
#metoo-verhaal op de wijze van Debbaut.
Bart Debbaut vertelt in beeld en klank: pumps
hakken, deuren slaken zuchten. Hij schakelt met groot gemak tussen verwarrende
schizofrene passages, bitse reacties, flirterige scènes, gevoelige momenten en
ernstig politiewerk. Levendige, pittige
conversaties brengen heel veel vaart in het verhaal. De laatste zin van elk hoofdstuk verleidt telkens weer tot het lezen
van nog een volgend hoofdstuk. ‘Rauwkost’ is doorspekt met culinaire weetjes. Tips
en recepten voor een lekkere tapas of een gerechtje, signatuurdishes die het
water in de mond doen lopen, maken dat je je een weg door de bladzijden heen vreet.
Het format van kookprogramma’s verwerkt in een
thriller is verfrissend. Bart Debbaut prikkelt voortdurend de verbeelding van
zijn lezers. Humor in de wereld van het tafelen en op restaurant gaan is één
van de hoofdingrediënten. Met groot gemak hanteert de auteur keukentermen en
-gerei ook in niet keukengerelateerde situaties. Met een pollepel en een mixer
kan je zoveel meer dan opscheppen en mixen!
‘Rauwkost’ is dan wel een fictief
misdaadverhaal, de actualiteit is nooit ver weg. Mocht het woord ‘knuffelcontact’
het woordenboek niet halen, het wordt in ieder geval vereeuwigd in dit boek! ‘Netflix,
bingewatchen, Komen eten, WeTransfer, … ‘Rauwkost’ is een boek van deze tijd’.
Hoewel ‘Rauwkost’ moord en wraak schreeuwt,
zit er ook veel schoonheid in het verhaal: mooi gepresenteerde topgerechten, exquise
wijnen, de muziek van Bach, mooie sculpturen, gedichten, citaten en mooie (keuken)metaforen,
… ‘Rauwkost’ heeft het allemaal. Een streling voor de leespapillen.
Voor wie aan het einde van het verhaal toch
nog een hongertje zou hebben, een leuke QR-code leidt onmiddellijk naar enkele
recepten voor leuke gerechtjes - in het verhaal verwerkt! -, om te savoureren
terwijl je enkele momenten uit het boek herkauwt.
4 Kraaien
Anita
Uit-stekende recensie die ons inderdaad doet watertanden. Best te lezen tijdens of na het schrokkerig al dan niet genietend meebeleven van het trillende verhaal.
BeantwoordenVerwijderenOm fier Tienenaar te zijn met zo'n literair en muzikaal talent huizend op de Veemarkt.
Eindelijk de gouden strop voor Bart?
Het zou méér dan verdiend zijn.
Patrick Nijs