zaterdag 1 mei 2021

Een meesterstuk van Peter Romer

 


‘Een meesterstuk’ met het niet alledaagse thema kunsthandel is een originele thriller.

 

De auteur Peter Römer is voor velen geen onbekende omdat hij na de dood van A. Baantjer zijn reeks voortzette. Naast auteur is hij acteur, televisieproducent, regisseur en scenarioschrijver.

 

Nieuwsgierig begon ik met lezen en ik was nieuwsgierig hoe dit bijzondere onderwerp verwerkt zou worden in dit avontuur met een opvallende cover.

 

‘Een meesterstuk’ was een fijne introductie in de kunstwereld die mij sowieso boeit en het verhaal leest vlot vanuit verschillende perspectieven. Toch voelde ik weinig connectie met de personen die het avontuur beleefden.

 

Het idee van de twee vrienden Anton en Jacques die in het verleden betrokken waren in een bijzondere zaak is nochtans een sterk begin. 

 

Dertig jaar later begint studente kunstgeschiedenis Katja Hiemstra aan een onderzoek voor haar scriptie. Snel wordt duidelijk dat dit tableau van de onbekende 18de-eeuwse schilder Isaac Pietersz zijn geheimen niet zomaar onthuld. Voor Katja heeft dit ding geen esthetische waarde maar omdat het van haar grootvader Anton was voelt ze er een emotionele band mee. Ze besluit dit doek samen met haar begeleider Arjen Hageveld te gaan onderzoeken. Al snel komt het duo in een gevaarlijke situatie terecht.

 

Dit kunstwerk blijkt erg gegeerd en niet alleen de studente kunstgeschiedenis en haar mentor zijn geïnteresseerd. Er volgt een turbulent avontuur waarbij kunstliefhebbers, vervalsers en hebzucht een grote rol spelen. ‘Een meesterstuk’ brengt de lezer in een tocht vol actie naar Genève, St Petersburg, Den Haag en zelfs een klein Frans plaatsje. Het wordt duidelijk dat deze speciale sector niet alleen een plaats is van schoonheid maar zeker ook van bedrog en intimidatie.

 

Wat ik het meest onthoud is de tegenstelling tussen wie kunst wil bewaren, commercialiseren of bezitten. Om deze intrigerende wereld van musea en kunst wat beter te leren begrijpen en te ontdekken hoe schilderijen gecreëerd worden is dit boek een goede leidraad. In deze wereld is niets te gek en in dit verhaal is chantage, gijzeling en zelfs moord gerechtvaardigd. Het doel heiligt immers alle middelen.

 

Hoewel ‘Een meesterstuk’ fictie is, is het beeldend geschreven en zie ik sommige dingen misschien ook wel in de realiteit gebeuren. De korte hoofdstukken met cliffhangers zorgen dat je verder leest.

 

Het is al langer geweten dat kunstvervalsing bestaat en dat er in deze sector misschien ongure types rondlopen om aan de touwtjes te trekken zou wel eens kunnen. De rol van het Rijksmuseum in dit boek was ook boeiend. Na het lezen van ‘Een meesterstuk’ vraag ik me af hoe het er in onze samenleving aan toe gaat in deze aparte plaatsen. ‘Een meesterstuk’ speelt ook met het idee van wie goed of slecht is en hoe situaties mensen beïnvloeden.

 

‘Een meesterstuk’ is een aardig misdaadverhaal met een ongewoon thema met spanning maar het verhaal blijft toch niet echt hangen. Het einde is wel verrassend en je ziet ook wel dat de auteur dit boek met kennis van zaken heeft geschreven.

 

Hoewel het dus een leuke zoektocht bevat naar een speciaal artefact heeft het mij niet volledig kunnen overtuigen.

 

3 kraaien

Fany

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten