‘Een meesterstuk’ met het niet alledaagse thema kunsthandel is een originele thriller.
De auteur Peter Römer is voor velen geen onbekende omdat
hij na de dood van A. Baantjer zijn reeks voortzette. Naast auteur is hij
acteur, televisieproducent, regisseur en scenarioschrijver.
Nieuwsgierig begon ik met lezen en ik was nieuwsgierig
hoe dit bijzondere onderwerp verwerkt zou worden in dit avontuur met een
opvallende cover.
‘Een meesterstuk’ was een fijne introductie in de
kunstwereld die mij sowieso boeit en het verhaal leest vlot vanuit
verschillende perspectieven. Toch voelde ik weinig connectie met de personen
die het avontuur beleefden.
Het idee van de twee vrienden Anton en Jacques die in het
verleden betrokken waren in een bijzondere zaak is nochtans een sterk
begin.
Dertig jaar later begint studente kunstgeschiedenis Katja
Hiemstra aan een onderzoek voor haar scriptie. Snel wordt duidelijk dat dit
tableau van de onbekende 18de-eeuwse schilder Isaac Pietersz zijn geheimen niet
zomaar onthuld. Voor Katja heeft dit ding geen esthetische waarde maar omdat
het van haar grootvader Anton was voelt ze er een emotionele band mee. Ze
besluit dit doek samen met haar begeleider Arjen Hageveld te gaan onderzoeken.
Al snel komt het duo in een gevaarlijke situatie terecht.
Dit kunstwerk blijkt erg gegeerd en niet alleen de
studente kunstgeschiedenis en haar mentor zijn geïnteresseerd. Er volgt een
turbulent avontuur waarbij kunstliefhebbers, vervalsers en hebzucht een grote
rol spelen. ‘Een meesterstuk’ brengt de lezer in een tocht vol actie naar
Genève, St Petersburg, Den Haag en zelfs een klein Frans plaatsje. Het wordt
duidelijk dat deze speciale sector niet alleen een plaats is van schoonheid
maar zeker ook van bedrog en intimidatie.
Wat ik het meest onthoud is de tegenstelling tussen wie
kunst wil bewaren, commercialiseren of bezitten. Om deze intrigerende wereld
van musea en kunst wat beter te leren begrijpen en te ontdekken hoe
schilderijen gecreëerd worden is dit boek een goede leidraad. In deze wereld is
niets te gek en in dit verhaal is chantage, gijzeling en zelfs moord
gerechtvaardigd. Het doel heiligt immers alle middelen.
Hoewel ‘Een meesterstuk’ fictie is, is het beeldend
geschreven en zie ik sommige dingen misschien ook wel in de realiteit gebeuren.
De korte hoofdstukken met cliffhangers zorgen dat je verder leest.
Het is al langer geweten dat kunstvervalsing bestaat en
dat er in deze sector misschien ongure types rondlopen om aan de touwtjes te
trekken zou wel eens kunnen. De rol van het Rijksmuseum in dit boek was ook
boeiend. Na het lezen van ‘Een meesterstuk’ vraag ik me af hoe het er in onze
samenleving aan toe gaat in deze aparte plaatsen. ‘Een meesterstuk’ speelt ook
met het idee van wie goed of slecht is en hoe situaties mensen beïnvloeden.
‘Een meesterstuk’ is een aardig misdaadverhaal met een
ongewoon thema met spanning maar het verhaal blijft toch niet echt hangen. Het
einde is wel verrassend en je ziet ook wel dat de auteur dit boek met kennis
van zaken heeft geschreven.
Hoewel het dus een leuke zoektocht bevat naar een
speciaal artefact heeft het mij niet volledig kunnen overtuigen.
3 kraaien
Fany
Geen opmerkingen:
Een reactie posten