zaterdag 5 december 2020

Boekvonnis over Mijn waarheid van Sandra J. Paul


 Deze aflevering van Boekvonnis deden we met Mijn waarheid van Sandra J. Paul. Waar gaat dit boek over?

Twee vrienden.

Een bruid die sterft.

Twee versies.

Eén onbetrouwbare verteller.

Wie geloof jij, Nathan of Elias? De lezer beslist zelf welke versie hij het eerst leest en gelooft, maar de echte waarheid zit verborgen in het midden.

De deelnemers waren: Hilona Schaft, Jantsje Pasma, Anita Schroeyers, Yoo Meaeaeaeaea, Wilma Hartman, Francina Eijer en Jacqueline als begeleider.


Er zijn al eerdere leesclubs geweest met boeken van Sandra J.Paul, dus die heeft met vorig werk de verwachtingen hoog gemaakt. Dit boek komt uit met een cover die aan de voor- en achterkant exact hetzelfde is. De lezer kiest met welke versie hij start. De cover wordt door iedereen mooi gevonden.

Maar hoe kies je dan met welk deel je begint? Naast iene miene mutte, lieten sommige deelnemers iemand in huis kiezen.


Tijdens het lezen


Mensen kunnen bijna niet stoppen en zijn erg benieuwd naar het verhaal van de  tweede persoon. Wel moesten sommigen even wennen aan de wisselingen in tijd.

De mening van Anita tijdens het lezen

Ik lees momenteel de waarheid van Elias. Knap hoe Sandra dat heeft gedaan!

Er wordt gewisseld tussen heden en verleden en ondertussen heeft het verleden het nu ingehaald want we ‘weten’ hoe Natalie in de afgrond is geraakt. Knap is dat we enkel de versie van Elias hebben. Ook al is hij nog op de berg met Nathan, hij alleen geeft eerst ongestoord de feiten want Nathan is bewusteloos. We krijgen eerst de indruk dat de versies zullen overeenstemmen, maar dan komt Nathan bij bewustzijn en staat alles op losse schroeven.


Eerste gedachte bij dichtslaan

Jose Wat een ongelooflijk goed verhaal! Om die thema's op deze zo reële manier aan te kaarten.... Het doet me veel, heel veel.

Francina Jeetje wat heftig. Moet hem ook even laten bezinken. Had dit plot niet verwacht maar was meesterlijk


Hilona Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee, hoe dan! Dat bedoel ik positief 😉 , bizar hoe Sandra mij wederom op het verkeerde been weet te zetten. Mijn emoties vliegen alle kant op. Dit boek moet echt even landen.

 Yoo Ik had al een vermoeden hoe de vork aan de steel zat maar de uiteindelijke twist was wel ff verschieten!!

Wilma Wat een heftig boek. Op een gegeven moment in Elias zijn waarheid begin ik iets te vermoeden maar de waarheid is nog erger die twist had ik niet verwacht. Ja moet ook bijkomen en laten bezinken. Het kruipt onder je huid

Anita Jeetje! Dit moet ik even laten bezinken. Wat een heftig boek en zo goed gedaan van Sandra J. Paul. Zowel het verhaal van Elias als dat van Nathan, ze zijn allebei geloofwaardig en de uiteindelijke twist kwam toch als een verrassing. Mijn mening over de personages heb ik moeten bijstellen. Ik ben helemaal meegegaan in de psychologische 'spelletjes'!



Quotes uit recensies van de deelnemers

Yoo

Als je het eerste deel hebt gelezen en je komt aan de zwarte pagina’s, draai het boek dan om en lees het verhaal van de andere persoon. Pas als je de beide kanten hebt gelezen, kan je de echte waarheid lezen. Het geeft je als lezer nog meer het sherlock holmes gevoel. Wie spreekt de waarheid?

Ik zou zeggen ga je ook verdiepen in het verhaal van natalie, elias en nathan en ontdek zelf de WAARHEID! 

Opgepast: dit boek is een directe aanval op je nachtrust


Francina

Wat een geweldig verhaal, ik kan niet anders zeggen! Zowel het verhaal van Elias als van Nathan maakte indruk en kon na het lezen van deze verhalen niet vertellen wie de waarheid sprak. Wanneer je begint met lezen, kun je niet meer ophouden want je wil de waarheid weten. En die is heel anders dan ik dacht. Jeetje, wat een plot, die zag ik niet aankomen, maar geweldig.


Jantsje

In het midden staat de waarheid.
Een fantastisch boek wat je niet loslaat. Je leest, speculeert, en je denkt dat je de waarheid kent. Maar als je de middenpagina's leest is er een kleine verrassing.
Ik vind het vooral origineel. Dat je het boek om kunt draaien etc. De waarheid in het midden benoemd was. En de manier van schrijven. De karakters komen goed uit. De manier van Nathan is wat bloemig en de manier van Elias zakelijker. Dat komt ook weer in de karakters naar voren.


Anita

‘Mijn waarheid’ is een verslavende kanjer van 450+ bladzijden. Het op voorhand weten dat iemand liegt, wekt de nieuwsgierigheid en doet je de ene na de andere versie in hoog tempo verslinden. Zo nu en dan geeft Sandra J. Paul tussen neus en lippen een hint weg, maar het is wachten tot je in het midden van het boek de onthutsende waarheid ontdekt. Dan pas kan je het boek definitief sluiten.

Wilma

Het verhaal kruipt onder je huid, je kan niet meer ophouden met lezen en soms moet je het gewoonweg even wegleggen omdat het emotioneel zo heftig is. 

In mijn hoofd rijpte een idee  dat uiteindelijk toen ik ‘de waarheid’ las aardig in de buurt kwam, maar de waarheid was nog veel schokkender. Ik moest echt bijkomen van dit boek. Dit boek ben kruipt onder je huid en laat je niet los. Als je het boek weglegt ben je er in gedachten nog steeds mee bezig.

Hilona

Net als in het deel van Nathan vliegt mijn gevoel alle kanten op. Ik vind Elias maar weinig sympathiek en in plaats van de gehoopte antwoorden, blijf ik na het lezen van het deel van Elias zitten met nog veel meer vragen.
Vol spanning lees ik dan eindelijk de echte waarheid en potverdorie Sandra J. Paul
 flikt het hem weer want de waarheid , nee die zag ik in het geheel niet aankomen. Een deel van mijn vermoeden bleek te kloppen en toch word ik intens verrast door het einde, me ontgoocheld achter latend met een nog immer groeiende rollercoaster aan emoties.

Jose

Wie kan wachten wordt uiteindelijk beloond met een waarheid die verrast, overrompeld, emoties losmaakt en je aan het denken zet. Het is een boek dat nog lang in je gedachten blijft naspelen.
Sandra J. Paul heeft met deze vierde psychologische thriller van haar hand verschillende maatschappelijke thema’s weten te verbinden. De manier waarop de thema’s in dit verhaal een rol spelen, nodigt de lezer uit om na te denken over zijn eigen waarneming en oordeelsvorming.

Jacqueline

Sandra heeft het weer voor elkaar, ze heeft me met haar prettige schrijfstijl mooi op het verkeerde been gezet:-) Het eind van het verhaal is zo intens verdrietig en onverwacht, althans dat is mijn beleving, dat ik deze echte waarheid niet aan heb zien komen!! Ik had echt even tijd nodig om er van bij te komen!

En toen volgde er een erg geslaagd experiment. We hadden afgesproken alle vragen die opkwamen tijdens het lezen van Mijn waarheid te gaan stellen tijdens een livemeeting online. Maar besloten ook het cijfer per persoon pas te vertellen tijdens het gesprek.
Hoe leuk om iedereen te zien en te horen! Het was een leuk kippenhok waarin veel gevraagd werd aan Sandra, die uitgebreid antwoord gaf. Toen de vrouwen gingen vertellen wat hun mening over het boek was en daar hun cijfer aan vastplakten, begon Sandra te blozen.
Terwijl we een half uur ingepland hadden, duurde het maar liefst90 minuten en hadden we nu nog kunnen zitten praten, zo gezellig en leuk liep het gesprek.
Mijn idee om een leesclub 2.0 te maken, actiever dan de doorsnee leesclubs die ook wij altijd draaiden, is geslaagd en zal op deze manier 2021 ingaan.

Dan nu het eindcijfer en dat zal geen grote verrassing zijn:




















Geen opmerkingen:

Een reactie posten