woensdag 6 mei 2020

Verloren vrouw van Charles Den Tex


Titel: Verloren vrouw
Auteur: Charles den Tex
Uitgeverij: Harper Collins
Publicatiedatum: oktober 2019
Recensie door: Jaimy
Kraaien: 4



Als Luc een vrouw in een steegje ziet liggen, besluit hij te stoppen om te zien of alles goed met haar gaat. De vrouw is bewusteloos, maar leeft. 
Luc besluit haar mee naar huis te nemen, een dubieuze keuze als je het mij vraagt. 
Een lange zoektocht volgt want wanneer de vrouw bijkomt blijkt dat ze geen idee heeft wie ze is, waar ze vandaan komt of hoe ze daar gekomen is. 

We volgen daarna Djenna, zoals ze blijkt te heten, die samen met Luc haar identiteit probeert te achterhalen. Niemand had ooit kunnen denken wat voor een verhaal er achter Djenna schuilgaat. 
Langzaam maar zeker volgt ze een spoor waaruit ze steeds een stapje dichter bij zichzelf lijkt te komen. Ondertussen blijken meer personen naar Djenna op zoek te zijn. 

Zo volgen we ook Sem en Rafik, twintigers die er een crimineel leventje op nahouden. 
Door de gesproken straattaal voelde ik me wat oud (ik ben 30) omdat ik vaak geen idee had wat de woorden betekenden. 
Maar met een beetje inlevingsvermogen was toch prima te volgen waar de jongens het over hadden. Zij komen in aanraking met Berry Fak, die op zijn buurt ook weer is ingehuurd en zo volgen er heel wat personages de revue.  
Zonder uitgebreide karakteromschrijvingen is het toch snel duidelijk hoe de personages in elkaar steken. 
Waar ik in het begin even goed moest opletten, omdat de verhaallijnen steeds versprongen, leerde ik al snel wie wie was en wat ze in hun schild voerden. 
Want het is al gauw duidelijk dat ze allemaal één ding gemeen hebben, en dat is de connectie met Djenna. 

Ook zien we steeds gesprekken in een verhoorkamer tussen twee rechercheurs en de heer Bildermann. Waar het voor mij lang onduidelijk was wat zijn rol in het geheel is blijkt ook hij een link naar Djenna te hebben, en zeker geen onbelangrijke. 
Waar we vaak tot het einde moeten wachten tot de verhaallijnen samen komen, is dit in de Verloren vrouw al snel aan de orde. 
Toch blijft de spanning goed op pijl, want niet iedereen lijkt betrouwbaar.  

Verloren vrouw is zeker geen boek voor even tussendoor, je moet er goed bijblijven. 
De spanning is gedurende het hele boek te voelen en net als Djenna voel je iets sudderen. 
De meningen verschillen natuurlijk over den Tex zijn kijk op de technologie in dit boek, maar ik vind het zeer sterk neergezet. 
Ook de geloofwaardigheid is betwistbaar maar ook hierbij ben ik van mening dat het plot super goed doordacht is en door de gedetailleerde uitwerking ben ik er sterk in gaan geloven. 
Ik had geen enkel benul van welke kant dit verhaal uit zou gaan en dit was dan ook een aangename verrassing. 

Origineel, actueel en zeker een boek wat me nog lang bij zal blijven. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten