Titel:
Van de hemel in de hel
Auteur:
Jo Claes
Uitgeverij:
Houtekiet
Publicatiedatum:
maart 2020
Recensie
door: Anita
Kraaien:
5
Weerloos overgeleverd en verraden
Tijdens een groepsreis in Verona, Italië
maakt hoofdinspecteur Thomas Berg kennis met Emmeline en Karin. Leuven en het
politiewerk zijn echter nooit ver weg, want wanneer Emmeline doodongerust is
omdat ze al sinds dagen er niet in is geslaagd telefonisch contact te hebben
met haar echtgenoot, schakelt Berg zijn Leuvens team in om informatie omtrent
Dirk Wouters in te winnen.
Terug in Leuven, betekent de vondst in het
recyclagepark van Wilsele van een anoniem naakt lichaam gewikkeld in
bubbeltjesplastiek het begin van een complex onderzoek.
Onder het genot van een uitstekend wijntje
bij een heerlijke spaghetti puttanesca,
slurpend van een espresso in stamcafé Gambrinus, te voet langs de
Brusselsesteenweg, de Diestsestraat, vechtend tegen een kater na te veel cognac
de vorige avond, teleurgesteld na alweer een afwijzing door een vrouw, probeert
Berg inzicht te krijgen in de gruwelijke misdaad.
Het boek leest heel vlot. De reis naar Verona
is mooi verweven met de gebeurtenissen in Leuven en blijft een rol spelen tot
op het einde van het verhaal. ‘Van de hemel in de hel’ steekt ingenieus in
elkaar, elk stukje informatie blijkt van belang om de motieven en de psyche van
de dader bloot te leggen. Berg wordt wederom heel menselijk en realistisch
neergezet, hij staat bekend als een gedreven en gerespecteerd politieman. Hij
is veeleisend voor zijn team alsook voor zichzelf, maar weet de geneugten van het
leven te waarderen. Zijn relatie met vrouwen blijft ook weer in deze ‘Thomas
Berg’ een niet te nemen hindernis. Het maakt hem alleen maar sympathieker. Het
verhaal is bij de tijd en realistisch. Ook in Leuven ergert men zich aan het
circulatieplan en actuele evenementen zoals ‘Leuven leest’ worden in het boek
vereeuwigd.
‘Van de hemel in de hel’ is geen thriller
waarin de ene flitsende actie overgaat in de volgende. Thomas Berg is niet de
man van de knallende actie. De spanning komt uit een andere hoek. Want slaagt
Berg erin de motieven van zijn verdachten te doorgronden, kan hij de nodige
bewijzen leveren om de schuldige achter slot en grendel te krijgen? Hij wikt en
weegt, checkt en controleert en met hem de lezer. Een moeilijke puzzel die
wordt gelegd met vallen en opstaan.
De verwijzingen naar de mythologie en de
Bijbel, symboliek, kunst en literatuur zijn de rode draad door het verhaal
heen. Dantes Divina Commedia, Shakespeares poëzie, de fresco’s van Giotto in
Padua en de film ‘Shakespeare in love’ zetten hem en de lezer op het juiste
spoor. Schitterend hoe de mooie foto op de cover van het boek de kern van het
verhaal in beeld omzet! Geweldig hoe het citaat uit ‘A Lovers’ Complaint’
(Shakespeare) waarmee het boek begint, helemaal op het einde zijn volle
betekenis krijgt in het kader van het verhaal.
Met de laatste fles Amarone meegebracht uit
Verona valt het doek over de moordzaak, sluit Berg deze hectische periode uit
zijn leven af en geeft hij zijn directeur het nakijken. Een knipoog naar de
lezer! Heerlijk hoe die man altijd zichzelf blijft!
Deze veertiende misdaadroman van Jo Claes
lost weer alle verwachtingen in. Zonder enige twijfel 5 sterren!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten