vrijdag 20 december 2019

Zwarte ziel van Angelique Haak

Titel: Zwarte Ziel
Auteur: Angelique Haak
Publicatiedatum: oktober 2019
Recensie door Lisa
Waardering: vijf kraaien

Korte inhoud: Een doodgewone zaterdag. Tot er een gruwelijke vondst in de Maas gedaan wordt... Het team van rechercheur Jennifer Brugman wordt geconfronteerd met een lugubere moord en de vermissing van een kind. De recherche wil snel het vermiste kind terugvinden en schakelt de hulp in van paragnoste Evie Smit. Jennifer is vanaf de eerste ontmoeting geïntrigeerd door de roodharige paragnoste met haar ijsblauwe ogen, maar ze is ook sceptisch. Kan Evie waarmaken wat zij belooft of loopt zij hen alleen maar voor de voeten?

Mijn mening
Mijn tweede boek van deze auteur, maar meteen ook mijn favoriet. Waar Uitgeschakeld een voorgerechtje was, is Zwarte Ziel het hoofdgerecht en ik hoop van harte dat er nog veel dessertjes mogen volgen.

Zwarte Ziel volgt Jennifer Brugman, een rechercheur die al veel watertjes heeft doorzwommen en het zeer hard te verduren krijgt in deze spannende thriller. De cover belooft al een zeer spannend verhaal en de inhoud voldoet absoluut aan de verwachtingen.

Jennifer is een vrij nuchtere vrouw, maar na de vondst van een in stukken gehakt kinderlijk en de verdwijning van een ander kind, besluit ze om toch de paranormale toer op te gaan en Evie in te schakelen, een paragnoste. (Mag ik er terloops even bij vermelden dat Evie een van mijn favoriete paragnostes is geworden na dit boek en dat zij eigenlijk een eigen reeks verdient? Misschien een hint naar Angelique Haak toe?).

Jennifer en Evie samen zorgen voor het nodige vuurwerk in dit boek, waar – naast de politieverhaallijn – ook nog een aantal schokkende zijverhaallijnen in zitten. Eentje daarvan werd zo subtiel maar zo krachtig opgebouwd, dat ik zelfs nog meer van die lijn heb genoten dan van de rest. Deze heeft te maken met Jennifers privéleven.

Angelique bewijst met dit zeer sterke boek hoe goed ze is op het inspelen van menselijke emoties en vooral relaties die toxisch kunnen worden als je maar even met je ogen knippert. Ze heeft daarnaast ook gewoon een paar ijzersterke vrouwelijke personages neergezet waarmee je meeleeft en meevoelt. Eén bepaalde scène rond Evie naar het einde toe van het boek, wanneer ze de volledige waarheid ontdekt, was zo goed gedaan dat mijn hart brak voor Evie. En een andere scène rond Jennifers aangrijpende situatie was zo sterk dat ik begreep waarom ze de keuzes maakte die ze maakte.

Ik kan niet anders dan dit boek vijf dikke kraaien te geven en de auteur te feliciteren met een verhaal dat je absoluut niet mag missen. Zwarte Ziel is een van mijn favoriete boeken van dit jaar.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten