maandag 16 december 2019

Messias van Toni Coppers


Titel: Messias
Auteur: Toni Coppers
Publicatiedatum: oktober 2019
Recensie door Karin
Waardering: 5 kraaien

        
Wat vond ik van de cover ?
De cover van ‘Messias’ ligt helemaal in lijn met de laatst verschenen boeken in de reeks rond Liese Meerhout, ‘Coppers’ in gouden letter, ‘Toni’ verwerkt in de letter O.
Dit keer is de cover redelijk zwart, het gezicht van een mooie vrouw, gedeeltelijk door kant bedekt; een hele mooie cover weer.

Wat verwacht ik van tevoren ?
Ik ben behoorlijk fan van Toni Coppers en zijn boeken rond Liese Meerhout, voor mij staan die boeken telkens weer garant voor een aantal uren prettig leesplezier.
Onlangs won Toni Coppers opnieuw de Hercule Poirotprijs, dit keer voor de voorganger van dit boek ‘het vergeten meisje’. Hij won deze prijs voor de 4° keer, telkens met boeken uit de Liese-reeks. Voor mij blijven de boeken uit deze reeks boeiend, dus ik hoop ook dit keer weer op een aangenaam boek.


·         Michel Mason naar Einstein : ‘Ik denk nooit aan de toekomst. Ze komt vroeg genoeg.’
·     
Mijn recensie :
Net zoals bij de vorige boeken van Toni Coppers, zit ik ook nu weer heel snel helemaal in de sfeer van het Antwerpse politiecorps. Er worden kort een aantal sleutelmomenten en –personales uit het verleden aangehaald en ik ben dus direct weer helemaal mee. Persoonlijjk apprecieer ik deze korte aandachtspuntjes heel erg, dan zit ik me niet de hele tijd af te vragen hoe het ook weer daar of daar mee zat, dus prima voor mij !

Uiteraard ligt in dit boek de focus op het politieverhaal en de moorden, maar toch blijft het privéleven van een aantal personages best wel belangrijk, deze ontwikkelen zich ook steeds verder net zoals in het gewone leven. Als je ondertussen aan boek 17 in de reeks zit, ken je de personages ondertussen al behoorlijk goed, en in mijn geval niet alleen door de boeken, maar ook door de TV-serie die gedurende 1 seizoen gelopen heeft.

Gaandeweg vraag ik me af of de moorden in Messias nu niet iets gruwelijker zijn dan in de vorige boeken, het lijkt alleszins zo, maar toch blijft de beschrijving van de slachtoffers en de moorden redelijk sereen, en dat is maar goed ook voor dit soort van boeken.

 Het leed is nooit geleden. Dat soort wonden heelt niet ... Het leed van toen zorgt nog altijd voor veel verdriet.
Je weet al een tijdje voor het einde met een behoorlijk grote zekerheid wie de dader is, maar dan begint Coppers dieper in te gaan op de dader en het verleden en krijg ik op een bepaalde manier toch een zekere vorm van empathie voor deze persoon, niet voor de daden an sich, maar wel omwille van de voorgeschiedenis.

En dan zit ik toch nog onverwacht aan een spannende ontknoping, door Liese uitgelokt op haar eigen eigenwijze en soms onorthodoxe manier, en bij de afronding van het verhaal word ik overvallen door een tevreden en voldaan gevoel; alles is voor dit keer verteld, ik heb al honger naar een volgende episode.

Zijn de boeken van Toni Coppers hoogstaande literaire kunststukjes, misschien niet, maar ze staan alles, wat mij betreft, toch telkens opnieuw borg voor fijne lectuur, in een omgeving die mij min of meer gekend is, maar die volgens mij niet te ver afstaat van niet-Antwerpenaren of zelfs niet-Belgen. 

Bovendien vind ik het meer dan verdienstelijk dat de boeken rond Liese geen automatisme lijken te worden, waardoor – voor mij – de interesse in het vervolg min of meer afneemt. Nee hoor, ik blijf absoluut fan ! 

Het zal dan ook niemand verbazen dat ik met plezier  5 kraaien weggeef voor Messias.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten