vrijdag 8 juni 2018

Verslag leesclub Preta van Sterre Carron

Namens Uitgeverij Witsand en Sterre Carron mochten wij een leesclub rondom Preta houden. Daar de jarenlange ervaring leert dat lange en vooral langdradige verslagen van leesclubs elders weinig gelezen worden, houden wij het aantal deelnemers beperkt. Voor jullie nu een kort en enthousiast verslag van deze geslaagde leesclub.

De deelnemers waren: 

Dirk de Wolf
Lies Schikan
Lydia Buist
Stefanie Tijnagel
Kelly Illegems
Francine Eijer Espkamp
Astrid Heijnen

Ook de auteur zelf nam deel aan de leesclub en beantwoordde enthousiast alle vragen die op haar werden afgevuurd.

Ieder hartelijk bedankt voor de inzet. En de uitgeverij natuurlijk voor het beschikbaar stellen van de boeken.

De start van de leesclub was wat rommelig te noemen, zo haalde een van de deelnemers, Dirk zijn exemplaar op tijdens de boekpresentatie en was al klaar met lezen toen alle Hollanders het boek in de bus kregen. De Vlamingen moesten zelfs nog langer wachten.
Desalniettemin raakten de lezers tijdens de bladzijdes omslaan van Preta enthousiast





*Wat verwachtte men voor het lezen?



Lydia Buist: Ik verwacht wederom een boek met het nodige vuurwerk. Ik ben wel nieuwsgierig naar het woord Preta wat daar de betekenis van is. Ik denk dat ook stoppen met lezen en bv even iets anders doen geen optie is.

Lies Schikan: Ik heb niet al haar boeken gelezen. Ik ga er van uit dat het een spannend verhaal is waar ik in meegezogen wordt en alles om me heen vergeet en niets hoor.










*Tijdens het lezen van het boek, kwamen er alleen nog maar hele enthousiaste reacties:


Dit zijn er enkele: Dirk De Wolf gaf aan dat het boek als een trein leest en "als je al wat vertrouwd bent in Mechelen herken je sommige winkels of straten."


Astrid Heijnen: "Ik ben net begonnen omdat Preta te laat was om mee te gaan naar Griekenland. Gister bij terugkomst gelijk begonnen met lezen. Stoppen met lezen is moeilijk maar er moet ook gewerkt worden."

Stefanie Tijnagel Claessens : "De 100 pagina's al voorbij. Ik ga even opzij zetten voor ik het te snel uit ga hebben. Wat een goed boek zeg!"

Stefanie kreeg het boek een stuk later , omdat het met de Vlaamse post wat zijweggetjes nam en uiteindelijk had de postbode er een soort puzzelpakket van gemaakt. Ze liep daarna met het boek knuffelend tegen haar borst door het huis.

Lies Schikan: "Ik geniet van dit boek. Nog 40 bladzijden te gaan. Moest gisteravond stoppen want de slaap was dichterbij dan het einde van het verhaal."



*Ook hadden de deelnemers heel wat te vragen aan Sterre Carron. Een paar benoem ik hieronder.


Dirk De Wolf vraagt: Is het niet moeilijk om zo af en toe uit de personages te komen en die cursieve tekst te schrijven ?

Sterre Carron antwoordt: die cursieve teksten zijn voor mij het makkelijkst omdat je in de ik-persoon schrijft en ik kan dan mijn gevoelens meer 'echt' beschrijven ;)

Francina Eijer-Epskamp vraagt waar Sterre haar inspiratie vandaan haalt?

Waarop Sterre vertelt: door iets te zien of te horen, soms door een artikel in de krant te lezen of door een programma op de televisie (Matsya bv. ;)) of er flitst me iets te binnen waarvan ik denk daar wil ik over schrijven. Met Preta werd getriggerd door iets wat ik zag op televisie en een ander deel van het boek was op vraag van de uitgever.


Lydia had de volgende vraag: Ik heb al je boeken gelezen en vind ze keigoed. Het lijkt mij als een boek veel sterren krijgt, het best lastig is om bij het volgende boek die lijn vast te houden. Heb je weleens dat je opeens wakker schrikt en denkt waar is pen en papier dit moet ik noteren. Laten de personages jou ook weleens met rust ?

 "Nee, ik word niet wakker om iets te noteren :)", antwoordt de auteur. " Momenteel laten de personages me met rust (het plot is klaar), dus ze moeten me even rust gunnen."


Lies Schikan vraagt: Waar je ook bent .... waar je ook heen gaat ..... je gedachten ..... je ideeën..... heb je altijd pen en papier bij de hand om van alles op te schrijven of kan je dat ook goed opslaan in je geheugen?

Sterre vertelt: nee, nooit! wat ik wel in een mapje steek is krantenartikels. Zo is er een scene in 'Preta' die gebaseerd is op een krantenartikel, zo eentje waar ik bijna van achterover sloeg toen ik het las.

 Stefanie:Wat is je gevoel als je boek net uit is en je hebt het boek voor de eerste keer in je handen.

"Stefanie, het enige wat ik dan doe is eraan ruiken en het bekijken. Ik kijk nooit naar de inhoud uit angst om fouten te vinden en geloof me het doet raar om je eigen tekst in boekvorm te lezen. :)", antwoordt Sterre

*Wat vonden alle deelnemers toen zij Preta uithadden en welk cijfer gaven ze het boek?


"Wat een prachtig verhaal" zegt Lies en :

'" Ik ga op zoek naar de voorgaande boeken, die verdienen het om ook gelezen te worden."
Ze beoordeelt Preta met 5

Lydia:"Het eerste wat ik dacht wauw! en baalde dat ik hem uit had. Ook boek 10 is geweldig. Hij is wederom keigoed."

Lydia beoordeelt het boek met 4,5

Astrid: "Kortom genoeg ontwikkelingen, genoeg verdachten maar het wordt pas op het eind duidelijk wie wat gedaan heeft. Dit 10de boek van Sterre Carron is een absolute aanrader, spannend tot het eind."

Vijf gaf Astrid het boek


" Ik vond de climax naar het einde echt mega spannend, ik had een heel ander iemand in mijn hoofd, precies zoals de mol waar je telkens de verkeerde voor ogen hebt.", zegt Stefanie en geeft een 4,5


Dirk: " De ontknoping is heel spannend en zoals het een thriller een goed maakt is de afbouw , na de finale, heel mooi. wat ook op valt bij de boeken van Sterre is dat de sex niet expliciet is en zeker maar met mate te lezen zijn en ook functioneel is . Het is gewoon weer een kanjer die smaakt naar meer."

Hij geeft het een volle vijf

Kelly: "Het verhaal lees erg vlot op een 4 dagen had ik die uit. 

Top verhaal. Doe zo verder!"
Een mooi 4,5 geeft Kelly het verhaal

Francine was de enige van de club lezers die niet laaiend enthousiast was en wel om de volgende reden:

"Het plot van de verhaallijn over Sammy was  weer reuze spannend en duidelijk, maar de verhaallijn over Lux is me wat onduidelijk. Ik vond dit daarom niet echt het beste boek van Sterre, maar dat kan gebeuren. Haar andere negen boeken vond ik wel goed."
Toch gaf zij Preta nog een 3,5

Het eindcijfer komt daardoor uit op een vette 4,5 kraai voor boek nummer tien van Sterre Carron




Wat vond Sterre zelf van de leesclub?


Ik was super blij dat Inki een leesclub met ‘Preta’ wilde organiseren en dat mijn uitgever hiermee akkoord ging. Bedankt hiervoor.

Ik wil alle deelnemers bedanken voor hun inzet, geduld en commentaren.

Het is altijd spannend te wachten op hun verdict, maar omdat de leesclub zo goed opgevolgd wordt, kon ik (bijna) iedere dag hun reacties lezen.

Het doet me enorm veel plezier dat jullie van ‘Preta’ genoten hebben en vergeet niet… de puntjes van kritiek neem ik mee naar nummertje elf.

In de leesclub schreef ik dat ik jullie ging missen en dat kwam recht vanuit mijn hart.

We waren net een grote familie die meerdere malen per week bij elkaar op visite gingen.

Bedankt voor alles, lieverds en hopelijk tot in het najaar…

Nog een fijne zomer toegewenst.

Liefs,
Sterre




Geen opmerkingen:

Een reactie posten