vrijdag 13 april 2018

Eindverslag Leesclub De mol van Bart Debbaut

Namens Uitgeverij Lannoo mochten wij een leesclub rondom De mol van Bart Debbaut houden. Daar de jarenlange ervaring leert dat lange en vooral langdradige verslagen van leesclubs elders weinig gelezen worden, houden wij het aantal deelnemers beperkt. Voor jullie nu een kort en enthousiast verslag van deze geslaagde leesclub.

De deelnemers waren: Brenda, Ann, Karin, Juul en Liane. Johan nam deel met een eigen exemplaar. Ook de auteur zelf nam deel aan de leesclub en beantwoordde enthousiast alle vragen die op hem werden afgevuurd.

Ieder hartelijk bedankt voor de inzet.



Wat vond men van de omslag?


Karin zegt: Na een jarenlange Vlaamse pauze werd het TV programma 'de mol' in Vlaanderen opnieuw gelanceerd, met nog steeds hetzelfde logo. Voor TV-kijkend Vlaanderen is de cover dan ook bijzonder herkenbaar en je hebt dan ook meteen een link, vraag is natuurlijk of je in het boek ook op zoek gaat naar de mol, of is het meer een thriller die zich afspeelt rond de setting van het programma ? Alleszins een mooie cover, die zeker en vast zal uitnodigen om het boek in de handel in detail te bekijken.



Wat was de verwachting voor het lezen?


Mijn verwachtingen van dit boek zijn best hoog! Waarschijnlijk omdat ik een groot fan ben van Wie is de mol 😍 Dus het verhaal spreekt mij sowieso erg aan. Ik verwacht spanning, avontuur en misschien wel tunnelvisie op de moordenaar haha, zegt Brenda


 Juul zegt zeker  een Molloot  te zijn en  niet te kunnen wachten om dit boek te gaan lezen.
Bij De Mol heb ik het altijd fout bij het doorhebben van de Mol, hoe zal het bij dit boek gaan?, merkt zij nog op.



Ik ben al begonnen, maar mijn verwachting was dat de auteur met ons als lezer speelt, net als de programmamakers spelen met de kijkers. En ik ben benieuwd of ik last ga krijgen van tunnelvisie., geeft Liane aan.


Tijdens het lezen zijn de deelnemers enthousiast:
Karin is enthousiast. Zij heeft zelfs al een notaboekje naast haar boek liggen: "  normaal gezien hou ik er absoluut niet van om te noteren tijdens lezen, omdat dat afleidt, behalve voor quotes natuurlijk, maar ik ben helemaal mee met het boek !"

Leest zeker vlot! Inmiddels ben ik op pagina 80 en ik kan mijn ereader maar moeilijk wegleggen 😀 ben erg benieuwd wat er verder gaat gebeuren! Ik vind het ook leuk om de namen etc te noteren...echt mijn eigen mol-notitieboekje erbij, zegt Brenda










De deelnemers hadden heel wat te vragen aan Bart tijdens het lezen. Hier een aantal vragen daarvan:

*Juul: Ik las dat u zelf ook heeft meegedaan met de Vlaamse Mol, heeft u die ervaringen gebruikt voor het boek? En wat is het mooiste voorbeeld daarvan?


Bart:Een van de opdrachten in mijn boek kwam uit mijn reeks. Ze speelt niet zo'n grote rol in het boek maar ik vond het een mooie eer om het te verwerken in mijn boek. Voor de rest heb ik veel nagedacht over een leuke setting, originele en spannende opdrachten.


Hoe ver bent u eigenlijk gekomen in het spel?, vraagt Juul nog.


Helaas.... 1 aflevering, antwoordde Bart


*Johan vraagt:Toen ik zo je deelnemers zag in het boek, dacht ik, wat origineel, een priester die deelneemt. Maar nu zie ik de kandidaten van onze Mol en er is een priester bij . Hoe kwam jij er op om een priester te laten meedoen?


Bart:  Het feit dat er ook in de reeks een priester deelneemt is een grappig toeval. Ik kwam op het idee om een priester tussen de kandidaten te zetten omdat mijn eigen schoonbroer priester is en zich ooit kandidaat stelde voor het programma. Leuk toeval dus. Al weet je met de mol maar nooit.


* Liane heeft de volgende vraag: Je hebt een Vier op je cover staan, wisten zij dat je dit boek ging schrijven? En kwam je niet in de knel omdat je inside information hebt over hoe het programma in elkaar steekt wat je nu gebruikt in het boek? Met andere woorden: maak je de lezer niet wijzer dan voor de programmamakers wenselijk is?


Bart: Euhm.... er zijn wel wat afspraken gemaakt. Bovendien is het boek ook door hen nagelezen en goed bevonden.


Waarop Ink vraagt of het boek geschreven is op verzoek van de zender?

Nee, antwoordt Bart; het kwam er op vraag van de uitgever. En na overleg met het productiehuis kreeg ik groen licht om het boek te schrijven. Ik ben best trots op het feit dat ik die kans kreeg, exact 20 jaar na de start van De Mol op tv, en tien 10 jaar na mijn debuutroman Scherven.


Karin vraagt of Bart nog eens mee zou doen aan De mol als hij gevraagd werd, waarop hij heel enthousiast antwoordt: ,Ik zou geen seconde twijfelen. En .... Ik zou het tactischer spelen. Bij mijn deelname, 19 jaar geleden, ben ik enthousiast in de opdrachten gevlogen en ben ik de echte opdracht een beetje uit het oog verloren: de zoektocht naar de mol. Anderzijds.... Olcay heeft het tot in de finale geschopt en ze zat er volledig naast. Dus je moet met de vragen ook een flinke portie geluk hebben.? 



Wat vonden alle deelnemers toen zij De mol uithadden en welk cijfer gaven ze het boek?


Korte hoofdstukken en afwisseling in het vertelperspectief zorgen voor een boeiend opgebouwd en vlot leesbaar boek dat je tot op het einde op het puntje van je stoel laat zitten. De schrijver is natuurlijk niet aan zijn proefstuk toe, De Mol is zijn tiende boek, en achtste thriller. Daar kunnen er nog heel wat bijkomen en, waarom niet, met de Mol als speelterrein. Vijf kraaien.
Johan

Al kun je niet actief meespeuren naar de Mol, ik denk toch zeker dat dit boek een aanrader is voor Molloten. En ben je niet zo’n fan van de Mol, dan is het een goed en spannend boek dat zich toevallig afspeelt in het decor van de Mol. Vier kraaien
Juul

Ik merkte al gauw dat het lekker vlot geschreven is en ik in rap tempo met mijn vinger bleef vegen naar de volgende pagina 😀 Korte hoofdstukjes daar hou ik wel van. En elke keer vanuit een ander persoon geschreven dat vond ik boeiend!  Vier kraaien.
Brenda

Voor mij is dit een boek een pageturner van formaat, ik heb dit jaar al een paar ‘mooie’ thrillers mogen lezen, dit boek is dan misschien iets minder gruwelijk, maar alleszins wel boeiend en spannend, en bovendien nog eens goed geschreven ook! Topper wat mij betreft, en het boek krijgt dan ook 5 kraaien !
Karin

Ann is niet laaiend enthousiast: Het verhaal is makkelijk te volgen, dus je kan best wel zeggen dat de trend van de cover -herkenbaarheid zorgt voor een breder publiek- zich verderzet naar de inhoud toe.  Je kan je op een grotere massa lezers richten, maar dan pas je best ook op dat je je trouwe volgelingen niet in de steek laat.  
Geen hoogstandje, maar ook geen zwak boek.  Een echt must-have voor een molloot.  Drie kraaien



Eindigend met Liane die zelfs best teleurgesteld is in het verhaal: Hoewel ik een fervent Wie-is-de-mol-kijker ben, heb ik problemen met de geloofwaardigheid van dit verhaal. 
De ene onlogische keuze na de andere volgen zich op. Van de verdwenen kandidaten, van de redactie, die wat er ook gebeurt geen hulp inroepen, van de mol, van de saboteur, ga zo maar door.
Het motief van de saboteur is ook niet duidelijk gedurende het verhaal, maar verschijnt vlak voor het einde ineens als een duveltje uit een doosje in een Agatha Christie-achtige constructie. 2,5 kraai



Alles optellend en delend komen we uit op een eindcijfer een mooie vier kraaien voor De mol!




Nog even opmerkend dat Bart sommige deelnemers met het volgende liedje in hun hoofd liet zitten:
Steps met Last thing on mine mind
Ook stelde Bart maandenlang, tijdens het schrijven, een playlist samen van muziek die hij beluisterde tijdens het schrijven. Sommige nummers heeft hij ook in het boek verwerkt. https://open.spotify.com/.../playlist/4sAXE3eYfzmmR1v7DBL0RC

1 opmerking:

  1. dankjewel, beste thrillerlezers, voor deze leuke, enthousiaste bespreking van mijn boek 'De Mol'. 4 kraaien, 4 sterren, daar ben ik uiteraard heel erg blij mee. Hartelijke groet, Bart

    BeantwoordenVerwijderen