woensdag 19 februari 2014

"De provincie" - Jan Brokken

Nadat het boek “De vergelding” van Jan Brokken, een oorlogsepos in Rhoon, in 2013 de bestsellerslijsten had bestormd, zag zijn uitgever aanleiding om het debuut van Brokken uit 1984 opnieuw op de markt te brengen. En zo kwam in 2013 de derde druk van “De provincie” uit van de schrijver die vele boeken op zijn naam heeft.


Het verhaal van “De provincie” speelt zich af in het op een van de Zuid-Hollandse eilanden gelegen fictieve dorpje Portland. De dorpsgemeenschap is gesloten en doordrenkt van zware religie. Frank de Roover heeft het dorp vanwege de verstikkende sfeer verlaten en zich voorgenomen nooit meer een voet in het dorp te zetten. Dat voornemen laat hij varen als hij verneemt dat zijn jeugdvriend Peter van der Grinten het destijds mooiste meisje van het dorp Lili Sartorius, op wie Frank vroeger ook een oogje heeft gehad, met messteken op welhaast rituele wijze heeft vermoord. 

Dit gegeven lijkt de aanzet voor een spannend boek.
Op zoek naar de achtergronden van deze dramatische gebeurtenis treft hij onder meer de plaatselijke wachtcommandant Van Strijen en zijn oude vriend Koos Spoormaker. Het verhaal kabbelt lange tijd voort en neemt aan het einde een enigszins onverwachte wending. Echt spannend wordt het echter nooit.

Jan Brokken heeft een vaardige pen en beschrijft moeiteloos de soms naargeestige sfeer die in Portland heerst. Vooral de invloed van de religie doet terugdenken aan “Een vlucht regenwulpen” en andere boeken van Maarten ’t Hart en recenter “Knielen op een bed van violen” van Jan Siebelink.
De moord op Lili speelt in feite een ondergeschikte rol in het verhaal. Het is veeleer een aanklacht tegen het maskeren en verdringen van de echte waarheid zoals dat in kleine ogenschijnlijk hechte gemeenschappen soms gebeurt.


Het taalgebruik van Brokken is voortreffelijk in zijn eenvoud. De sfeertekeningen zijn treffend. Het boek is een gemakkelijk leesbare vrij korte spanningsloze roman. Omdat het verhaal na een intrigerende start enigszins verzandt in traagheid, krijgt het drie sterren.

Charles

1 opmerking:

  1. Ik vocht met mijn vriend en hij maakte het uit met mij, ik maakte me zorgen over onze relatie omdat ik zo veel van mijn vriend hou en hem niet wilde verliezen, dus besloot ik een oplossing te zoeken op internet toen ik verschillende getuigenissen van mensen zag ik bedankte Lord Bubuza voor het herenigen van hun relatie, dus ik nam onmiddellijk contact op met Lord Bubuza op WhatsApp: +1 505 569 0396 en vertelde hem mijn relatieproblemen, hij reageerde en beloofde me te helpen. Hij verzekerde me dat ik de resultaten binnen 12 tot 16 uur zal zien. Ik deed wat hij me opdroeg, 15 uur later belde mijn vriend me huilend op en smeekte me om te vergeven en hem terug te accepteren. Lord Bubuza is geweldig en ik kan niet stoppen hem te bedanken. Neem contact met hem op voor hulp via WhatsApp: +1 505 569 0396 of via e-mail: lordbubuzamiraclework@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen