woensdag 13 juli 2022

TOKIO – MO HAYDER

 



Wat vond ik van de cover ?

Misschien een beetje een vreemde cover, de onderkant van een vrouwengezicht, heel wit, met heel donkere lippen en donker haar, een heel scherp gezicht trouwens, met vreemde spatten er op.

De titel in een bijzonder lettertype, het doet me eerder denken aan een science fiction of horror boek.

Ik vind dit niet echt een mooie cover, maar net daarom valt hij me absoluut op !

 

Wat verwacht ik van tevoren ?

De enige Mo Hayder die ik nog niet heb gelezen. Wat heb ik genoten van haar andere boeken, vooral de reeks rond Jack Caffery, mag ik misschien nog even reclame maken voor de fantastische Vlaamse verfilming van 'De behandeling' met een geweldige Geert Van Rampelberg, die overigens opnieuw meespeelt in de verfilming van 'Ritueel' uit dezelfde reeks, voorzien voor 2022.

Deze 'Tokio' uit 2004 alweer bleef echter liggen vrees ik , kwam terug op mijn lijstje toen mijn baas er een paar jaar geleden enthousiast over vertelde, maar werd opnieuw naar de achtergrond geduwd door nieuwere en meer flitsende boeken, maar kijk, de vraag van Thrillerlezers! om eens wat oudere boeken te gaan lezen deed me aan deze terugdenken.

 

Mijn recensie :

Het wordt al heel snel duidelijk dat 'Tokio' een redelijk atypische thriller zal worden, zowel qua inhoud als qua stijl, als qua setting en personages. Het verhaal speelt zich af in Japan en China, en ik moet eerlijk toegeven dat ik heel weinig weet over plaatsen, geschiedenis, gebruiken en zo meer, dus het wordt ook een soort van ontdekkingstocht.

En wat voor een ontdekkingstocht blijkt dit te zijn ! Een behoorlijk vreemd hoofdpersonage, de Britse Grey, met een bizar verleden en een nog vreemdere obsessie om een bepaald feit met betrekking tot  Japanse oorlogsmisdaden in China te bewijzen. Het wordt een lange, vreemde zoektocht naar de waarheid, een op meer dan één manier gruwelijke waarheid. De zoektocht van Grey wordt afgewisseld met een getuigenverslag van weleer, vanop de eerste rij in 1937.

'Tokio' is voor mij zonder meer een apart boek, op bepaalde momenten bijna lyrisch beschreven, terwijl je al op voorhand aanvoelt dat de ontknoping alles behalve lyrisch zal worden. Op een bepaalde manier is het verhaal absoluut fascinerend, maar wel met een behoorlijk wrange nasmaak, wat de gruwel van oorlogen en oorlogsmisdaden betreft. Echt een boek dat wel even blijft hangen !

Wat mij betreft, 4 kraaien voor dit oudje !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten