donderdag 30 juni 2022

Silje Ulstein met Serpent

 



Liv woont in een dorpje aan een fjord in het westen van Noorwegen. Ze deelt een appartement met twee vrienden. Op een dag besluit ze om een babytijgerpyhton te kopen. De band tussen Liv en het dier is erg intens en in haar ontwaakt een beschermend gevoel. Ze is overweldigd door haar emoties, maar eindelijk voelt ze zich veilig.


Dertien jaar later, in het nabijgelegen Kristiansund, gaat Mariam Lind winkelen met haar elfjarige dochter Iben. Het tweetal krijgt ruzie en Mariam stormt de winkel uit. Ze laat Iben achter en denkt dat ze vanzelf wel naar huis toe komt. Mariam besluit een stuk te rijden om af te koelen. Maar als ze 's avonds thuiskomt, ontdekt ze dat Iben nooit thuis is aangekomen.


De zestigjarige rechercheur Roe Olsvik wordt op de vermissing gezet. Als hij Mariam ondervraagt vindt hij haar verdacht, maar hij voelt aan dat er meer achter de verdwijning van het kind zit.


Het verhaal begint met een interessante proloog die zich in 2003 afspeelt. Je maakt kennis met het vriendengroepje van Liv en haar liefde voor haar slang. Vervolgens wordt er heel veel gesprongen met de tijd en wordt het verhaal vanuit verschillende perspectieven verteld.


Het bijzondere aan dit verhaal vond ik dat ook de slang een grote rol speelt. Ik hou vaak van wat "afwijkende" verhalen en dit vond ik een uniek onderwerp. Er zijn verschillende verhaallijnen: die over Liv, de slang en natuurlijk de verdwijning van Iben. De korte hoofdstukken zijn ook enorm fijn. Het verhaal bestaat uit drie delen en vanaf het tweede deel ga je een beetje beter begrijpen hoe alles in elkaar steekt.


Ik vond het echt een heel erg apart/uniek verhaal en ik heb mij dan ook prima vermaakt. De spanning ontbrak wel een beetje, maar het was zeker geen onaardig verhaal! 


Beoordeling: 3,5 

Silvie

eerder verschenen op Silvie leest op Bookstagram


Geen opmerkingen:

Een reactie posten