woensdag 13 oktober 2021

De ongewenste gast – Bettie Elias

 


Ingehaald door het verleden

 

‘De ongewenste gast’ is na ‘Het tuinfeest’ en ‘Bloedbanden’ de derde thriller van de Limburgse auteur Bettie Elias. 

 

In ‘De ongewenste gast’ valt een ongenode gast al meteen met de deur in huis.  Tijdens een barbecue met vrienden bij Alexander, Alex voor de vrienden, en Marte thuis zorgt de onverwachte komst van Brent voor onrust in het hoofd en het leven van Alexander.

 

‘De ongewenste gast’ brengt een zevental personages in beeld.  Qua decor houdt de auteur het sober: ten huize Alexander en Marte, het ziekenhuis en kleine passages in een Airbnb en een brasserie.   Komt  Brent eerst letterlijk als partycrasher aangewaaid, het hele verhaal door is hij een ongewenste aanwezigheid in het huishouden, in het hoofd en op het werk van Alexander.  Als een luis in een pels wringt hij zich overal naar binnen. 

 

Met regelmaat wordt een stap terug in de tijd gezet.  Achtentwintig jaar geleden is er iets ergs gebeurd.  Wat?  Daarop is het wel even wachten.  Ondertussen kruipt het verhaal onder je huid.  Dat de twee mannen een verleden delen is duidelijk.  ‘De ongewenste gast’ is geen whodunit, wel een what- en whydunit.  Die prangende vragen laten niet meer los en trekken je mee het verhaal in.  Dat Brent zich in het heden in de vriendenkring binnen wringt brengt het verhaal heel dicht bij de lezer.  De korte hoofdstukken doen steeds weer verder lezen.  Het bommetje op het einde mist zijn effect niet.

 

Bettie Elias strooit dan wel met zaadjes voor verschillende denkpistes, maar het is Alex die het hele plot naar zijn hand zet. Via zijn perceptie vormt de lezer zich een idee over de andere personages en over wat er gebeurde zovele jaren geleden.  Hij geeft Brent een gezicht en voedt de aversie voor die gladjanus die iedereen, behalve Alex, om zijn vinger windt.  De heimelijkheid en achterbaksheid weerspiegeld in de ogen van Brent versus zijn joviale, sympathieke en gezellige karakter ten opzichte van de groep zorgen voor beeld; de ondertonen in de communicatie tussen de twee mannen doen de vijandigheid luid weerklinken. 

Weet enkel Alex dan beter?  Mogen we hem op zijn woord geloven?  Eén en ander blijkt ook niet te kloppen waar het hem betreft? 

 

 

Waarom al die geheimen?  Dat het boek niet in de ik-vorm werd geschreven maakt het mogelijk om toch enige afstand te nemen van Alex om zijn rol in wat gebeurde onder de loep te nemen.  Schuldbesef?

 

Alex dreigt ten onder te gaan aan de vele dilemma’s waarmee  hij wordt geconfronteerd.  Het verstikkende gevoel dat hij daarbij ervaart wordt goed overgebracht op de lezer.  Net zoals Alex zich een gevangene voelt, zo ook zit je als lezer gevangen in het boek.

 

Vanzelf begon ik mezelf ook een aantal vragen te stellen.  Kan men ooit ontsnappen aan zijn verleden?  Mag je je verleden verzwijgen voor jouw dierbaren?  Welke impact hebben jeugdinstellingen op iemands verdere leven? 

 

Het spook uit het verleden van Alex bedreigt steeds meer het leven dat hij en zijn familie nu leiden.  Een vulkaan aan emoties wacht om tot uitbarsting te komen en een stroom aan negatieve gevolgen zou zomaar alles in één klap kunnen verwoesten.  Alex probeert elk brandje te blussen.

 

‘De ongewenste gast’ moet het niet hebben van flitsende acties.  Het is een misdaadroman waarin de focus ligt op de ontwikkeling van een personage dat door een fout in het verleden ook zijn toekomst dreigt te verliezen.  Even mooie als eenvoudige zinnen leveren mooie beelden. Een must read, als je het mij vraagt!

 

4,5 kraaien!

Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten