woensdag 21 oktober 2020

De Katharinacode van Jørn Lier Horst

 


Titel: De Katharinacode

Auteur: Jørn Lier Horst

Uitgeverij: A.W. Bruna Uitgevers BV

Jaar uitgifte: augustus 2020

Recensie door: Annemarie

Kraaien: 2,5



De Katharinacode is het twaalfde boek waarin politie-inspecteur (inmiddels opa van een kleindochter die zijn pensioen ziet naderen) William Wisting de hoofdrol vervult.

Dit boek is eveneens het eerste deel van een reeks met als thema cold cases.

Zoals ieder jaar pakt Wisting het oude dossier van de zaak Katharina Haugen er weer bij. Sinds haar verdwijning, 24 jaar geleden is er nooit meer iets van haar vernomen. Ieder jaar, op de dag van haar verdwijning brengt hij een bezoek aan de echtgenoot die achterbleef, Martin Haugen.

Ieder jaar puzzelt Wisting opnieuw met de reeks getallen die op de keukentafel achterbleven na de verdwijning van Katharina.

William Wisting krijgt te maken met de wat bijzondere rechercheur Adrian Stiller die met nieuwe informatie over de zaak komt en er een wat onorthodoxe onderzoeksmethodes op na houdt. Ook de dochter van Wisting, Line, journaliste van beroep mengt zich in het onderzoek.

Er ontspint zich een onderzoek om alsnog de onderste steen boven te krijgen in de verdwijningszaak van Katharina. Wisting waagt zich er op aandringen van Adrian Stiller zelfs aan om met de echtgenoot van Katharina onder valse voorwendselen een weekend weg te gaan. Ondertussen maakt dochter Line een podcast van haar eigen onderzoek in samenspraak met Adrian Stiller.

 

Het verhaal leest prettig. Het is makkelijk om je in te leven in de personages in de typisch Scandinavische setting. Jørn Lier Horst heeft vele boeken op zijn naam staan en ik heb daar zeer positieve recensies over geschreven. Personage Wisting heeft in veel boeken een belangrijke rol gespeeld. Horst was zelf rechercheur en put uit eigen ervaringen.

 

Ik houd van Scandinavische thrillers. Ik houd van de langzame opbouw, van de ontwikkeling van de personages. Toch ben ik over dit boek niet onverdeeld enthousiast. Het is prima geschreven en het leest soepel, maar het leest (zelfs voor een liefhebber van dit genre) erg traag. Het is een behoorlijke pil en mijns inziens had de schrijver echt wel wat beknopter kunnen zijn. Hij gebruikt wel erg veel tekst om het verhaal te vertellen. Het verhaal kabbelt eigenlijk gedurende het hele boek wat voort. Verrassend en echt spannend wordt het geen moment. Na het lezen bedacht ik me dat er toch wel erg veel tijd in het lezen had gezeten en dat ik het boek uiteindelijk toch niet met een voldane glimlach van mijn e-reader verwijderde.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten