vrijdag 18 september 2020

Gifspoor van Jet van Vuuren

 

Titel: Gifspoor

Auteur: Jet van Vuuren

Uitgeverij: Ambo|Anthos

Publicatiedatum: juli 2020

Recensie door: Jacqueline

Kraaien: 4 (wel een vette!)



Cover

Soms heeft een boek een bepaalde aantrekkingskracht op mij en Gifspoor is daar een van. Waarom? Ik kan het niet verklaren. Wel weet ik dat de titel en de kleuren van de cover mij aanspreken waardoor ik dit boek graag lezen en beoordelen.

 

Achterflap

Gifspoor is de nieuwe oer-Hollandse thriller van Jet van Vuuren. Als het dossier van een in Zeeland vermoorde vrouw geen prioriteit krijgt, gaat Noor in haar eentje op onderzoek uit.

 

In Gifspoor van Jet van Vuuren wordt een onschuldige hobby een gevaarlijke obsessie…

 

Drie Zeeuwse vriendinnen delen hun passie voor tuinieren. Als ze samen op reis gaan naar Engeland blijkt dat het niet alleen tuinieren is wat hen bindt...

In het voorjaar wordt er op de grens bij Zeeland een naakte, vermoorde vrouw gevonden. De vrouw is zwaar verminkt in haar gezicht. De politie staat voor een raadsel: geen enkel spoor wijst naar een dader en zelfs na intensief politieonderzoek vinden ze niemand die haar heeft gekend. Het lijkt alsof de vrouw door niemand wordt gemist. Haar identiteit blijft onduidelijk. Na drie maanden wordt ze in een anoniem graf begraven. Noor den Braber is rechercheur in Middelburg. Ze is single, eind veertig, en leeft voor haar werk. Als het dossier van de vermoorde vrouw geen prioriteit meer krijgt, gaat Noor in haar eentje op onderzoek uit.

 

 

Mijn mening

Jet van Vuuren heeft een manier van schrijven waardoor ik makkelijk met de drie vriendinnen meeleef met de gebeurtenissen die zij in het verleden en het heden mee hebben gemaakt en meemaken. In het begin kan ik zelfs nog begrip op brengen voor de wraakzuchtige dader. Maar dat is maar even. Wel zijn sommige gebeurtenissen voorspelbaar en ik vul sommige op voorhand dan ook goed in. Soms heb ik het faliekant mis doordat de auteur me op het verkeerde been heeft gezet. Heerlijk vind ik dat. Gifspoor zit goed in elkaar.

 

De personages zijn goed uitgewerkt. Vooral Lizzie haar personage vind ik goed uitgediept, een vrouw met twee gezichten, waarvan een kant steeds duidelijker en meer naar voren komt. De vergeetachtige Olga is als een lief personage met het hart op de goede plek weggezet maar is door haar vergeetachtigheid niet altijd even handig. En met Kate, influencer, heb ik eigenlijk helemaal niets, toch heeft Jet haar personage zo neergezet dat ik ook Kate haar verhaallijn gretig volg. Ook de personage van rechercheur Noor weet me te pakken, in het begin dacht ik van wat voor een type rechercheur is zij? Totdat steeds duidelijk wordt dat Noor zich vast bijt in een zaak die nog niet opgelost is en tijdens haar vakantie op onderzoek uitgaat. Biedt dit onofficiële onderzoek een oplossing of heeft het gevolgen voor Noor haar verdere loopbaan.......

 

Jet was voor mij nog een onbekende auteur, alsnog zovele. Ik heb haar naam weleens voorbij zien komen maar had tot op heden zelf nog niets van haar gelezen. Ik vermoed maar zo dat ik in de toekomst vast en zeker meer van haar werk zal gaan lezen want Jet heeft me echt aangenaam verrast. Wat een heerlijk spannend en af en toe gruwelijk boek, ik heb genoten!

 

Spanning: 4
Psychologische ontwikkeling personages: 4
Leesplezier: 4,5
Schrijfstijl: 4,5
Plot: 4
Originaliteit: 4

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten