maandag 10 februari 2020

Engelenlust van Kevin Valgaeren


Titel: Engelenlust
Auteur: K.R. Valgaeren
Uitgeverij: Houtekiet
Publicatiedatum: oktober 2019
Recensie door: Tamara
Kraaien: 4

Beste RavenGirl,
Dit is het verhaal van het dode lichaam dat jij straks zal begeren. Maak kennis met een jongeman die verlangt naar het koude vlees van zijn overleden geliefde. Leer over zijn nachtelijke avonturen in het mortuarium. Leef mee met de gruwelijke vergissing die hij beging. Huiver met zijn beproeving. Juich met zijn wederopstanding. Huil wanneer je zijn allergrootste geheim ontdekt. Dit is mijn verhaal. Ik hoop dat je bent voorbereid.

“En likte met het puntje van haar tong aan mijn paddenstoel.”

Dit boek is totaal anders dan alle andere boeken die ik gelezen heb. Ondanks het morbide onderwerp was het erg aangenaam lezen. Mede door zijn schrijfstijl als de humor (ik heb een paar keer goed hard moeten lachen om zijn beschrijvingen. Zoals die hierboven. Hoe kom je erop om een geslachtsdeel een paddenstoel te noemen?!?!)

Ondanks dat het verhaal erg origineel is, goed en duidelijk beschreven, miste ik toch een beetje de magie die Blackwell bevatte. Dat boek sloeg je open en je waande je meteen in een heel andere wereld. Deze had dat niet. Niet dat ik het boek saai wil noemen, maar echt spanning en de magie bevatte het niet en dat vond ik toch wel erg jammer.

Het verhaal gaat over een naamloze man die zijn verhaal verteld over hoe hij de liefde bedrijft met overleden mensen. Voor sommige passages moet je wel over een sterke maag beschikken, want hij pakt niet alleen verse lijken. Je leest hoe hij zijn loopbaan verloopt, oude geliefden opzoekt en wanneer hij zijn lichaam beschikbaar stelt aan RavenGirl. Het is meer gruwelijk en bijzonder dan echt spannend. En toch bleef ik doorlezen.
Soms vroeg ik mij echt af wie er nu zieker is, diegene die dit verhaal verzonnen heeft of ik die het verhaal rustig zit te lezen zonder dat het mij wat doet....

Toch merk ik wel dat ik zijn manier van schrijven bij Blackwell beduidend beter vond. Maar zijn manier van schrijven is en blijft toch poëtisch.
Toch kent dit boek geen langdradige stukken of herhaling. Het onderwerp wordt makkelijk verteld alsof het om iets simpels gaat zoals kaas maken. En dat moet je als auteur maar kunnen en hij heeft het weer geflikt. Chapeau!!!

Dit boek is niet echt een boek om “gezellig” bij een open haard te gaan lezen, daarvoor is het onderwerp toch iets macaber. Wel kan ik eerlijk zeggen, dat ik nu elke begrafenis anders zal beleven, wetend dat dit voor kan komen. Dit boek zal nog lang in mijn geheugen gegrift staan en of dat nu zo positief is.... Ja en nee.

Spanning: 3
Originaliteit: 5
Psychologische ontwikkeling personages: 4
Leesplezier: 4
Schrijfstijl: 4
Plot: 3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten