vrijdag 14 februari 2020

De boekenkast van W.A. Dehairs

W.A. Dehairs bracht eind 2019 zijn tweede boek De graffitimoorden uit. De recensie kan je natuurlijk op ons blog vinden.
Vandaag vertelt hij over zijn boekenkast en de foto's zijn wat anders dan anders, omdat hij nog op een nieuwe boekenkast wacht. Een stapel kartonnen dozen was wat minder vrolijk dus ging Wouter los met zijn boeken.


*Hoe divers is jouw boekenkast?
​Heel veel fictie, een beetje non-fictie en ook heel wat fotoboeken. 

*Staan ze op alfabetische volgorde, kleur of andere wijze gesorteerd?
​Nee, compleet willekeurig. Alle boeken staan zowat overal verspreid in huis, in verschillende kleine boekenkasten of-rekken tegen of zwevend aan de muur, op een tafel... Mijn vrouw haat het. Daarom komt er ook een grote nieuwe boekenkast die een hele wand zal innemen (en meteen ook wat orde zal scheppen).


*Wat zijn de 3 mooiste boeken die je hebt?
'In sunlight or in shadow: stories inspired by Edward Hopper' (Lawrence Block)
​'Splinter' (Eva Vermandel)
'In a house of lies' (Ian Rankin)

*Staat jouw favoriete boek aller tijden daar ook tussen?
​Nee. Dat is een beduimeld exemplaar van 'The New York Trilogy' van Paul Auster.

*Belandt elk boek in de kast of doe je ook makkelijk weg?
​Af en toe doe ik wel wat boeken weg. Ik koop de laatste tijd ook meer e-books. Al zal ik zelf altijd de voorkeur geven aan een papieren boek (dat kan niet zonder stroom vallen).

*Lees je veel?​
Voortdurend. In meerdere boeken tegelijkertijd (op papier en e-reader).


*Waar lees je het allerliefste?
​Overal, maar bij voorkeur op de trein of in een cafĂ©.

*Aan welke boeken uit je jeugd heb je mooie herinneringen en bezit je die ook?
​De verhalen van De Vijf. Ik speelde ze ook na met twee andere vrienden. We hadden zelfs een detectivebureau: DPS. Onze slogan was: 'wij onderzoeken alles'. En dat deden we ook. Zo onderzochten we de verdwijning van een oude man (hij zat gewoon in het rusthuis, zo bleek) of van een kat (nooit teruggevonden, helaas).

*Kom je uit een gezin waar veel gelezen werd?
​Vooral mijn vader las veel. Al zijn boeken stonden in een statige kast naast zijn bureau. Het was een kwestie van tijd voor ik (en mijn broer) de weg naar die kast vonden. (Leestip aan alle ouders die niet weten hoe ze hun kinderen aan het lezen kunnen krijgen: koop een kast en vul ze met boeken.)

*Leen je wel eens boeken uit?
​Nee. Daar zijn bibliotheken voor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten