Uitgeverij: Boekerij
Jaar uitgifte: juni 2019
Recensie door: Astrid
*** ½ kraai

De achterflap
Eén verkeerde zet in dit spel kan het einde van je leven betekenen…

Vier vreemden worden vermist en er is maar een aanwijzing over hun verblijfplaats. Op de plaats waar ze voor het laatst zijn gezien, ligt een verjaardagskaart met een korte tekst: ‘Het spel is je cadeau. Durf je te spelen?’

De politie neemt de zaak in eerste instantie niet serieus: het heeft er alle schijn van dat het om een grap gaat. Maar de families zijn ervan overtuigd dat er iets anders aan de hand is. De dochter van één van de slachtoffers haalt dokter Augusta Bloom, psycholoog en privédetective, over om zich in de verdwijningen te verdiepen. Naarmate Augusta zich steviger in de zaak vastbijt en het gedrag, de beweegredenen en de persoonlijkheden van de vermisten onder de loep neemt, komt ze tot een angstaanjagende ontdekking. Er is een heel duidelijke verbindende factor, een overeenkomende karaktertrek, en die karaktertrek maakt hen heel erg gevaarlijk.
Terwijl het spel steeds meer spelers verzamelt en meer families hun geliefden verliezen, bindt dr. Bloom de strijd aan met de tijd om de slachtoffers te vinden. Maar speelt ze op deze manier niet gewoon mee met het spel?

Mijn mening
“Het spel is je cadeau. Durf je te spelen?”

Dit staat er op de voorkant van de cover. ‘Dit belooft een spannend boek te worden’ denk je dan. Nou dat was het ook wel, maar hier en daar liet de spanning op zich wachten. De karakters hadden wat beter uitgediept kunnen worden, met uitzondering van het karakter van Bloom. Haar vond ik erg goed en ik voelde mij gelijk verbonden met haar.

Het idee van verjaardagskaarten, met de uitdaging om een spel te spelen is natuurlijk wel origineel. Helemaal omdat dit het debuut is van Deakin. Erg origineel verzonnen. Dan staat er ook nog bij de lezersreacties dat de lezer soms het boek moest wegleggen omdat het te spannend was. Ik heb dat niet zo ervaren. Oké, het was spannend, maar niet zo spannend dat ik niet meer door kon lezen. We maken kennis met Seraphine, een scholiere van 14. Met haar begint het verhaal. Ze doet iets gruwelijks en komt in behandeling bij Dr. Bloom. Maar anderzijds vraag je je af wat dit met het verhaal te maken heeft. Het loopt als een rode draad door het verhaal en pas heel laat wordt duidelijk waarom. Goed gedaan!

Wat ik een minpuntje vond was dat de cover niet het verhaal uitbeeld. Er staat een pakketje op in plaats van een brief. Op de E-reader staat de cover nooit in kleur, dus ik zoek het altijd even op bij een boekensite. Uiteindelijk was het best een goed boek. Geen idee natuurlijk of er nog een deel komt met deze personages, wat ik wel denk. Er staan nog een paar lijntjes open die niet helemaal af zijn.
Als lezer wil je natuurlijk een afgerond verhaal lezen, dus het kan niet anders dan dat er een vervolg komt! Ik ga het zeker lezen.

Maar hoeveel kraaien ga ik nu geven aan dit boek? Ik dacht 3 maar ik vind 4 weer teveel gezien de kleine dingetjes in het boek. Dan maar 3.5 kraai, dat lijkt me een mooie middenweg.

Mind Games is zeker een boek dat je moet lezen. Het is spannend, heeft een leuke twist en staat garant voor wat leuke leesuurtjes. Het boek is niet erg dik, op de Kobo maar 290 bladzijden, dus je vliegt er doorheen.

Geen opmerkingen: