Auteur: Mariska
Overman
Uitgeverij: De
Crime Compagnie
Publicatiedatum: januari 2019R
Recensie door Baukje
Waardering: drie kraaien
Met dank aan de Crime Compagnie voor het recensie exemplaar
Met dank aan de Crime Compagnie voor het recensie exemplaar
Achterflap
Drie jonge mensen.
Drie zelfdodingen.
Klopt dat wel? Of is er meer aan de hand?
Isabel Dieudonné, specialist postmortale zorg en ex-rechercheur ontrafelt beetje bij beetje een duistere waarheid. Ze bijt zich vast in de zaak maar verliest daarbij zichzelf uit het oog.
Drie zelfdodingen.
Klopt dat wel? Of is er meer aan de hand?
Isabel Dieudonné, specialist postmortale zorg en ex-rechercheur ontrafelt beetje bij beetje een duistere waarheid. Ze bijt zich vast in de zaak maar verliest daarbij zichzelf uit het oog.
De
cover
Een
vrouwengezicht achter een venster vol ijs dat ze met haar hand wegveegt. De
titel in vrij grote, hardroze letters met daaronder, in wit, de naam van de
auteur.
Als
ondertitel ‘Wat is het verpletterende geheim achter de
dood van drie jonge mensen’.
Mijn
mening
Het
eerste dat bij mij opkomt is, een commerciële cover. Een cover, die ook het handelsmerk van de uitgeverij lijkt te zijn. Mijn advies is om eens
af te stappen van het gegeven dat vrouwenthrillers een vrouw op de cover horen
te hebben. Waar het heel veel covers geleden nog spannend en vernieuwend was,
is het nu saai en geen uiting van lef.
Wat
ik belangrijk vind is dat een cover bij het verhaal past. In dit geval is dat
niet zo. Het ijs komt in het hele verhaal niet voor en de hoofdpersoon is
weliswaar een vrouw maar daar houdt elke vergelijking met deze foto dan ook op.
Kijkende
naar het verhaal, waar toch vooral de worsteling van een paar pubers de rode
draad is, zou veel spannender en verrassender kunnen. Dit komt in deze cover totaal
niet tot uiting.
Het
verhaal
Isabelle
Dieudonné is nog slechts
zijdelings bij de recherche betrokken wanneer ze het lichaam van een tiener op
haar tafel in het mortuarium krijgt.
Daan, Sara en Jelte zijn drie pubers die elkaar
voornamelijk in de coffeeshop ontmoeten waar ze hun tijd veelal stoned
doorbrengen. Alle drie de jongeren worstelen met hun leven, hun achtergrond, met zichzelf en vinden elkaar daarin.
Wanneer Jelte een geheim uit zijn verleden uit
de doeken doet, besluiten de drie wraak te nemen. Maar is dit wel zo verstandig
en sprak Jelte wel de waarheid tegen zijn twee vrienden?
Het jonge lichaam dat Isabelle klaar maakt om
aan de nabestaanden te tonen, raakt aan de herinneringen
uit haar eigen puberteit. Hierdoor gaan bij haar alarmbelletjes af die steeds
harder gaan rinkelen wanneer blijkt dat dit de derde zelfdoding is van een
tiener op dezelfde plek.
Samen met Damon, rechercheur, gaat ze op
onderzoek uit, in de overtuiging dat hier geen sprake is van
zelfdoding maar van moord. Wanneer die vermoedens
echter niet omgezet kunnen worden in concrete bewijzen wordt Damon van de zaak
afgehaald. Voor Isabelle betekent dit echter niet einde verhaal. Zij bijt zich
vast in de zaak en neemt daarbij risico’s die niet zonder gevolgen blijven.
Het verhaal wordt verteld in twee tijdlijnen.
Het heden, met voornamelijk Isabelle als perspectief, en het verleden, met de
pubers als perspectief. Gaandeweg komen deze lijnen bij elkaar.
Mijn
mening
Ik
hink enorm op twee benen bij de beoordeling van dit boek. Overman is
overduidelijk gegroeid. Haar schrijfstijl is sterk verbeterd
en ze gebruikt mooie zinnen en metaforen. Soms is het bijna literair en ik heb
daar enorm van genoten.
Ook
het idee voor dit verhaal, de worsteling van pubers, het ondoordachte doen en
niet denken, de emoties die harder in het hoofd vechten dan de ratio, zijn
goede ingrediënten voor een prima boek.
Toch
heeft het verhaal me geen moment geraakt. Sowieso vind ik het wat rommelig
aandoen met name de gebeurtenissen in het verleden.
Verder
wordt een paar keer een bekend televisieprogramma aangehaald op een manier die
op mij erg geforceerd overkomt en wordt er regelmatig gebruik gemaakt van
songteksten. Iets waar ik niet van hou en inmiddels wel een uitgekauwd kunstje
vind. Op mij komt het gebruiken van songteksten om een sfeer neer te zetten,
over als een tekortkoming van de auteur. Iets als ‘beter goed gejat dan slecht
verzonnen’. En in het geval van Overman denk ik niet dat het nodig is, zeker
niet als ik kijk naar haar groei.
Toch
is dit allemaal nog een kwestie van smaak.
Wat
me echt stoorde waren de personages. Daar waar Peter, en in iets mindere mate
Damon, nog goed uitgewerkte personages zijn die onder je huid kruipen, is Isabelle
een onsympathiek chagrijnig mens met een alcoholprobleem en een hoop issues. De jongeren zijn
ook tieners waar ik weinig gevoel bij krijg. Sowieso stoort het
veelvuldig alcoholgebruik in het boek me enorm. Ook het bijna als normaal
beschreven drugsgebruik vind ik teveel, al heeft dat laatste nog wel een doel. De vele
alcoholische drankjes hadden ook prima afgewisseld kunnen
worden met water, thee of frisdrank.
Een
personage is een goed personage waneer het de lezer raakt, onder diens huid kruipt.
Wanneer je
even Isabelle wordt. Je hoeft het personage niet sympathiek te vinden als je maar
iets herkent en dat mis ik nu.
Voor
mij voel ik nergens de noodzaak van de auteur om dit boek te schrijven.
Althans, niet in deze vorm. Ik voel wel dat het onderwerp voor Overman een
belangrijke is, maar dit was naar mijn idee veel beter tot zijn recht gekomen
in een stand alone.
De
ontwikkeling van Isabelle leest voor mij alsof Mariska zelf geen plezier meer
heeft aan dit personage. Daar waar in Hoofdzaak
en Voltooid, Isabelle nog las als
iemand die je wel in je leven wil hebben, is het nu een vrouw waar je ver bij
weg wil blijven. Dit omdat ze kortaangebonden is, te veel drinkt, niets uitgepraat
wil hebben, je geen deelgenoot maakt van haar gevoelens en gewoon voornamelijk
onsympathiek is. Ook de manier waarmee ze met haar broer David omgaat, vind ik
niet geloofwaardig. Ik begrijp haar twijfel en haar verdriet om zijn daad, maar
ik mis de onvoorwaardelijke liefde wat je ook verwacht tussen broer en zus.
Juist het schuren in die gemixte gevoelens lees ik nergens.
Ik
heb het vermoeden dat Isabelle Dieudonné
niet als vervolgpersonages is ontstaan. Was dit wel zo geweest dan zou Hoofdzaak al een heel andere dader hebben
moeten krijgen. Voor mijn gevoel zijn de vervolgen op Overmans debuut slechts
ontstaan vanuit een verwachting van lezers en mogelijk ook de uitgeverij.
Maar niet vanuit werkelijk
plezier van Mariska zelf.
Mijn advies zou dan ook zijn, laat Isabelle los
en ga nieuwe boeken schrijven met nieuwe personages. Ik heb het volste
vertrouwen dat Overman dit kan.
Schrijfstijl
3
Leesplezier
3
Spanning 2
Plot
2
Originaliteit
4
3
kraaien
Geen opmerkingen:
Een reactie posten