zaterdag 23 februari 2019

Stoel 7a van Sebastian Fitzek


Titel: Stoel 7a
Auteur: Sebastian Fitzek
Uitgeverij: The house of Books
Publicatiedatum: februari 2019
Recensie door: Tamara
Kraaien: 4,5

Mats Krüger, een ervaren en succesvolle psychiater, moet zijn vliegangst overwinnen als zijn hoogzwangere dochter Nele voor het eerst in jaren weer contact met hem opneemt. Na een cursus tegen vliegangst gaat Mats aan boord van de langeafstandsvlucht Buenos Aires - Berlijn. Al zijn angsten lijken voor niets tot een vreemdeling hem vertelt dat een van Mats' ex-patiënten zich ook aan boord bevindt. Iemand die hij ooit heeft bevrijd van moordlustige, gewelddadige fantasieën. En nu moet Mats zien te voorkomen dat hij de 600 passagiers en zichzelf niet mee de dood in jaagt...

“ Feli hing op, sloot het kastje en gooide gillend haar mobiele telefoon weg toen ze in de spiegel een gestalte zag die met een bijl in de hand achter haar de badkamer in was geslopen.”

Ik heb echt net letterlijk 5 minuten geleden dit boek dichtgeslagen en ben nog aan het bijkomen. Wát een verhaal!!!
Zoals ik eigenlijk van Fitzek gewend ben, begint het verhaal meteen met een gebeurtenis. Dit is wanneer de hoogzwangere Nele wordt ontvoerd en Mats wordt opgedragen het vliegtuig te laten neerstorten of zijn dochter wordt gruwelijk vermoord. Terwijl Mats zijn ex-geliefde, die op het punt staat te trouwen, om hulp vraagt, is hij zelf bezig om het mysterie op te lossen. Wie is zijn afperser, waarom moet hij dit doen en bovenal: Waar is zijn dochter?
Langzaam ontvouwt zich een beklemmend kat en muisspelletje waarbij je als lezer niet alleen middenin zit, maar zelf ook bezig bent het voor Mats het raadsel op te lossen. En ik kan je eerlijk vertellen... Hou daar maar mee op, want je zult het nooit raden!

Het verhaal is opgedeeld in meerdere hoofdstukken waarbij je leest hoe het met Mats vergaat, de speurtocht van Feli (zijn ex-geliefde), de bevalling van Nele, Franz (en nee, dit is geen spoiler, want zijn naam wordt al snel bekend gemaakt in het boek) de ontvoerder en uiteindelijk naar Livio de dief en oplichter die toch Feli helpt. Alle hoofdstukken zijn goed geschreven en volgen elkaar goed op. De omgeving is duidelijk weer gegeven, net als de karakters. De motieven zijn uiteindelijk duidelijk en als je het boek dichtslaat ervaar je de rust waar Mats naar verlangt.

Tijdens het lezen zat ik steeds te wachten op de welbekende Fitzek- twist. En Toen die uiteindelijk kwam, moest ik even heel goed knipperen met de ogen. Sterker nog, ik moest het boek voor een uur aan de kant leggen. Die had ik zo niet zien aankomen! Een echte WTF- moment ( what the f*ck moment dus) en dit is de reden waarom ik Fitzek zo geweldig vindt! Je wordt niet alleen volledig in het verhaal gezogen zodat je het boek amper kan wegleggen ( sorry lichaam voor de weinige slaap de afgelopen dagen) maar die twist van hem.... daar hou ik van. Het zet het gehele verhaal op losse schroeven en hij flikt het ook nog om het verhaal zodanig af te maken dat het gewoon ook klopt!

Maar waarom dan 4,5 kraai en geen 5? Dat komt eigenlijk door de ontvoerder van Nele. Ondanks dat ik weet dat zoiets echt speelt en een hot-item is, vond ik het in dit geval iets te ver gezocht. Niet dat het mij stoorde, maar ik denk dat ik die motivatie toch anders had willen zien / lezen.
Dit boek is weer een regelrechte toppertje van Fitzek en ik moet nu echt even afkicken.....


Komt dit boek in mijn pareltjes boekenkast?: OH ABSOLUUT JA ZEKERS TE WETEN!!
Hoop ik meer van deze auteur te lezen?:        OH ABSOLUUT JA ZEKERS TE WETEN!!
Zal ik dit boek aanraden aan anderen?:          OH ABSOLUUT JA ZEKERS TE WETEN!! Maar dan ook echt al zijn boeken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten