Auteur: Marieke Nijkamp
Uitgeverij: HarperCollins
Publicatiedatum: december 2017
Waardering: 3,5 kraaien
Marieke Nijkamp, een
Nederlandse die in de States doorbrak met haar debuut 54 Minuten (This is where
it ends). Zij schreef nadien ook nog de boeken Voor ik je loslaat en Het Juiste
Spoor, in samenwerking met Corinne Duyvis.
10
:00
De directeur van Opportunity High School beëindigt haar toespraak en verwelkomt alle leerlingen voor het nieuwe semester.
10 :02
De leerlingen staan op om naar hun klassen te gaan.
10 :03
De auladeuren gaan niet open.
10 :05
Iemand begint te schieten.
Uiterst minutieus volgt 54 minuten vier jongeren tijdens een
schietpartij op een middelbare school. Verteld vanuit verschillende
perspectieven kom je achter de motieven van de schutter en word je als het ware de terreurdaad ingezogen.
De directeur van Opportunity High School beëindigt haar toespraak en verwelkomt alle leerlingen voor het nieuwe semester.
10 :02
De leerlingen staan op om naar hun klassen te gaan.
10 :03
De auladeuren gaan niet open.
10 :05
Iemand begint te schieten.
Uiterst minutieus volgt 54 minuten vier jongeren tijdens een
schietpartij op een middelbare school. Verteld vanuit verschillende
perspectieven kom je achter de motieven van de schutter en word je als het ware de terreurdaad ingezogen.
Mijn
mening.
Marieke
Nijkamp is een fenomeen – een jonge Nederlandse die maanden op de New York
Times bestseller list heeft gestaan met This
is where it ends, een titel die me persoonlijk in het Engels meer pakte dan
in het Nederlands. De keuze om er eenvoudigweg 54 minuten van te maken is
begrijpelijk. Dit is uiteraard de tijdspanne waarin de schietpartij in een
Amerikaanse school plaatsvindt. De minuten tikken letterlijk voorbij in dit
boek, want elk tijdsblok wordt in detail verteld door verschillende personages.
Een
mooi concept, omdat je op deze manier ook meekijkt over de schouders van de
karakters. Je volgt de personages in hun vlucht naar veiligheid, of de manier
waarop zij het gebeuren meemaken en je begrijpt en ondergaat mee hun wanhoop.
Alleen
zorgt die veelvuldigheid van personages er ook voor dat je niet altijd meeleeft
met hen. Dat je niet weet wie nu weer wie is en welke banden ze met elkaar
hebben. Bovendien is er ook geen standpunt vanuit de dader, waardoor die
beweegredenen allemaal wat vaag blijven.
Het
hele boek voelt daardoor afstandelijk aan, net omdat er zo weinig introductie is
van de personages. En dat is nu net wat heel veel lezers zoeken als ze aan een
boek starten. Wie zijn die mensen? Wat zijn hun beweegredenen? Waarom voelen ze
zich zoals ze zich voelen? Het mist allemaal wat diepgang. Als de dader
toegevoegd was geweest, indien zijn beweegredenen bekend waren gemaakt of
uitgelegd, dan had dit zeker een meerwaarde gegeven.
De
keuze van de auteur was om meteen van start te gaan met de actie, maar daardoor
verlies je ook net de voeling met je personages. Het duurt daardoor dus ook wel
even voor je enige sympathie voelt voor hen, en vaak komt die niet.
Conclusie.
Dat de
auteur kan schrijven staat buiten kijf, maar bij het lezen miste ik wat vlees
aan de botten. Ook is het boek zo dun en zo snel voorbij, dat je toch wel wat
op je honger blijft zitten.
54
minuten heeft zeer lovende recensies gehad en terecht. Het verhaal moest
verteld worden en schietpartijen blijven helaas een prangend, dagelijks
onderwerp. Daarvoor krijgt de auteur zeker en vast alle lof. Alleen had ik
graag een boek gelezen met meer gevoelens, diepgang en sterker uitgewerkt.
3,5
kraaien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten