Auteur: Soren Sveistrup
Uitgeverij: AW Bruna
Publicatiedatum: oktober 2018
Recensie door Sandra Vets
Waardering: 4,5 kraai
Je kunt er
niet omheen: Oktober is al weken dé hype in thrillerwereld. Geschreven door
Soren Sveistrup, de maker van The Killing, zo staat op de cover vermeld. Dat is
wel een visitekaartje om u tegen te zeggen en eentje dat ook enorm hoge
verwachtingen schept.
Korte
inhoud: Op de eerste
dinsdag van oktober keert Rosa Hartung terug op haar post als minister van
Sociale zaken. Na de dramatische verdwijning van haar twaalfjarige dochter
heeft ze een jaar verlof genomen. Een psychisch gestoorde man heeft de moord op
Hartungs dochter bekend, maar het lichaam is nooit gevonden.
Op dezelfde dag dat Hartung terugkeert in het parlement, wordt een jonge vrouw op brute wijze vermoord in haar huis in een buitenwijk van Kopenhagen. Een van haar handen is eraf gehakt.
Wanneer de rechercheurs Thulin en Hess arriveren op de plaats delict treffen ze een kastanjepoppetje aan, dat een sinister geheim bij zich blijkt te dragen. En dan wordt er nog een vrouw vermoord. Het heeft er alle schijn van dat de missie van de moordenaar nog niet voorbij is…
Op dezelfde dag dat Hartung terugkeert in het parlement, wordt een jonge vrouw op brute wijze vermoord in haar huis in een buitenwijk van Kopenhagen. Een van haar handen is eraf gehakt.
Wanneer de rechercheurs Thulin en Hess arriveren op de plaats delict treffen ze een kastanjepoppetje aan, dat een sinister geheim bij zich blijkt te dragen. En dan wordt er nog een vrouw vermoord. Het heeft er alle schijn van dat de missie van de moordenaar nog niet voorbij is…
Recensie:
Voor mij
persoonlijk was dit het eerste Scandinavische boek dat ik ter handen nam,
waardoor het ook even wennen was aan de schrijfstijl en de opzet. We weten
allemaal dat de auteurs uit het hoge noorden gruwel kunnen beschrijven als geen
ander, in scènes die je niet onberoerd laten. De vaak ook haast klinische
manier waarop scènes worden beschreven, voegt meteen ook een extra nuance toe
aan de onderhuidse spanning.
Ook de
lange beschrijvingen van bepaalde scènes en situaties moest ik even aan wennen,
maar eenmaal in het verhaal, ben je dit al snel gewoon en ga je als gek door
het boek heen. Bovendien gebeurt er zoveel en zijn er zoveel personages, dat je
gewoon meegezogen wordt in het verhaal. Oktober is niet alleen een ijzersterke
thriller die The Killing zeker waardig is, bovendien is het ook nog een verhaal
dat je beroert door de opbouw en spanning die alsmaar stijgt.
Toch zijn
er ook een paar kritische punten. De klinische stijl maakt ook dat je als het
ware vanop een afstand staat toe te kijken, alsof je een deel bent van het
rechercheteam, maar niet echt bij hen hoort. Je kijkt mee over de schouders van
de slachtoffers, maar evenzeer over die van de dader. Het voelt allemaal erg
filmisch aan, maar dan op een manier dat je bijna de koude van het hoge Noorden
voelt, op een al even afstandelijke manier. Nota: dit heb ik persoonlijk ook
met Scandinavische televisiereeksen.
Het boek is
ook erg lang, met, vooral in het begin, lange scènes en beschrijvingen waar je
even door moet, om dan toch meegesleurd te worden in het hele verhaal. De
kastanje mannetjes geven de spanning overigens een extra cachet.
Naarmate
het boek vordert, ga je er volledig in op en wil je gewoonweg blijven doorlezen
tot je weet hoe het allemaal in elkaar zit. Oktober is een aanrader en staat
terecht al weken op de hoogste stek. Misschien wel wat té gehypet, maar als je
daar voorbij kijkt, is het een boek dat je niet onberoerd zal laten.
Nog een
zijdelingse nota: ik kan me heel goed voorstellen dat de killere schrijfstijl
toch ook wel lezers afschrikt die zich hier niet in kunnen vinden. Zoals al
gezegd was het ook voor mij even wennen.
4,5 kraaien
voor deze knappe thriller.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten