maandag 10 december 2018

Gwendys knoppenkist van King&Chizmar


Titel:Gwendy's knoppenkist
Auteur: Stephen King & Richard Chizmar
Uitgeverij: The House of Books
Publicatiedatum: November 2018
Recensie door: Tamara
Kraaien: 2

Er zijn drie manieren om bij het uitzichtpunt in het plaatsje Castle Rock te komen: Route 117, Pleasant Road en de zogenaamde Suicide Stairs. In de zomer van 1974 neemt de 12-jarige Gwendy Peterson elke dag de trap, die stevig verankerd zit met bouten in de bergwand. Als Gwendy op een dag boven aan de trap op adem staat te komen, wordt ze aangesproken door een vreemdeling. Op een bankje in de schaduw zit een man met een zwarte broek aan, een zwarte overjas en een wit overhemd. Op zijn hoofd heeft hij een zwart hoedje. Er zullen dagen komen dat Gwendy nachtmerries heeft over dat hoedje.

“ De punt van de kist is besmeurd met bloed en haren.”

Oh, wat was ik blij toen ik hoorde dat King een nieuw boek uitbracht. Zoals vele van jullie misschien wel weten, behoort King tot één van mijn favoriete auteurs. Zijn boeken verslind ik met gemak en, ondanks dat ik er nog een paar ongelezen heb liggen, herlees ze ook graag.
Hoe blij was ik toen dit boek bij mij werd bezorgd. Al schrok ik wel een beetje van het formaat. Het boek(je) telt maar 168 bladzijdes. Maar goed, King heeft zich bij mij ook bewezen met dunne boekjes. Dus ik plofte op de bank en begon met lezen.
De cover laat de man zien met het bolhoedje met links de zogenaamde Suicide Stairs met daarboven hemzelf en Gwendy. Rechts van hem de kerk en een huisje.
De cover geeft precies weer waar het verhaal uiteindelijk om draait.
Gwendy ontvangt van hem een kist met daarin 7 knoppen. Vijf kleuren staan voor een continent op aarde, een rode knop: die doet wat je wilt en kan je zo vaak indrukken als je wilt en een zwarte ( ik ga jullie niet vertellen welke knop voor wat werkt, dat mogen jullie lekker zelf lezen haha) en een hendeltje. Of het hendeltje geeft een lekker chocolaatje of een muntstuk.
Je gaat in een vaart door het leven van Gwendy heen en de rol van de kist in dit geheel.

Ik heb echt een kwartier na het dichtslaan van het boek ( in 1 middag uitgelezen) moeten nadenken. En dan niet in de positieve zin van het woord. Dit boekje vind ik persoonlijk erg onder het niveau van King zoals ik dat gewent ben van hem. Dit verhaal vond ik alles behalve spannend, miste de fantasie van King enorm en ik kreeg het gevoel in een tienerboek te hebben gelezen in plaats van een volwassen thriller. Al met al vond ik het eigenlijk zwaar teleurstellend.
Ja, het boek leest zeer makkelijk weg, het idee is ook grappig maar op de één of andere manier kwam het mij ook wel weer bekend voor. Het boek was voor mij géén pareltje, niet de kers op de taart.... eerder een droog beschuitje die je met een onverzadigd gevoel achter laat.
Het boek was voor mij een beetje té vlug en té makkelijk geschreven. Alsof beide mannen er eigenlijk geen zin aan hadden, maar het toch maar gedaan hebben. Terwijl, als ze beide hun best gedaan hadden, het wel een concept was geweest voor een top boek. Als er maar wat meer tijd, woorden en bladzijdes aan gespendeerd waren.



Komt dit boek in mijn pareltjes boekenkast?: Alleen om mijn King verzameling compleet te maken.
Hoop ik meer van deze auteur te lezen?: King wel, Chizmar overweeg ik een kans te geven.
Zal ik dit boek aanraden aan anderen?:  Aan de King fans: niet zo snel! Wacht tot je het boekje voordelig in handen kan krijgen, want de €16,99 is hij niet waard.....

1 opmerking: